Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fotokonijnenberg vs BTW - rare zaak!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • fotokonijnenberg vs BTW - rare zaak!

    Kan iemand mij uitleggen wat de reden is van het volgende :

    Vorige week vrijdag rijden we tot foto konijnenberg(400km).
    Ne maat van mij wil een d70 hebben met een standaardlens, en evt een macro. Wil foto's trekken van zijn zaak (aquariums) voor zijn site.

    Ik zelf had nog wat besteld (een macro + filters + lowepro + sb800))staan bij hen dus mooi meegenomen, wij samen op weg.

    Keuzes zijn gemaakt, komen we aan de kassa (net geen 3500€)en wat blijkt.

    Men kan er geen factuur maken. Enkel een aankoopbon op naam, maar nergens is er sprake van BTWnummers. Dat kan niet volgens de persoon.
    Enkel wanneer er verzonden wordt.


    Mijne maat koopt zeer veel in Nederland(als handelaar en met factuur en zonder btw te betalen) maar dit verhaal is ons totaal niet duidelijk, onze boekhouder begrijpt er ook geen snars van...

    Kent iemand de ware toedracht hiervan.

    Wij hebben meer dan 800km gereden(de moeite want de prijzen zijn wel scherp - op mijn 80-400vr bijna 700€ verschil met pixmania) om dan vast te stellen dat men geen facturen kan maken, en dat we onze btw niet zouden kunnen recupereren.

    Heeft iemand hier een zinnige uitleg voor?

  • #2
    Re: fotokonijnenberg vs BTW - rare zaak!

    Ja BTW staat in Nederland voor "Belgische toegevoegde Winst" Want indien u het niet kunt recupureren merkt niemand er iets van idien het niet wordt afgedragen.

    Maar alle gekheid op een stokje. U heeft toch een kassabon ? Maak er een kopie van en stuur een aangetekende brief met ontvangstbevestiging (Dat is zo'n RODE kaart) met een verzoek om een factuur op naam met uw btw nummer.

    Goed bewaren de kopie van uw schrijven, de ontvangstbevestiging en het trackingnummer en stop deze in uw boekhouding en u kunt de btw gewoon in nederland recupureren. Indien de btw administratie er over valt lossen die dat wel op met hun collega's. De nederlandse belastingsdienst betaalt binnen 14 dagen terug.
    Last edited by Otto Knap; 15 februari 2006, 10:34.
    Verzamelaar van digitale Canon en Nikon toestellen en lenzen

    Comment


    • #3
      Re: fotokonijnenberg vs BTW - rare zaak!

      Een intracommunautaire aankoop (geen btw wegens levering naar buitenland binnen Europa) kan enkel wanneer de goederen de grens overgaan. Bij verzending is dit duidelijk, bij afhaling is er geen enkele zekerheid dat de goederen echt over de grens gaan (ook al wordt er naar het buitenland gefaktureerd). Veel handelaars verkiezen daarom geen IC fakturen aan te maken.

      Het is wel zo dat je na betalen van je btw, die kan terugvorderen aan de douane van zodra je het land van aankoop verlaat en bijgevolg bewijst dat je ermee naar het buitenland gaat.

      Comment


      • #4
        Re: fotokonijnenberg vs BTW - rare zaak!

        Kan allemaal wel zijn, maar als ik als Belg met Belgische nummerplaten aankoop in Nederland dan kan je der van op aan dat die de grens overgaan.

        Ik kan nog altijd aantonen via het BTW nummer dat die bestemd zijn voor het buitenland die goederen. Wij handelen zo met een tiental zaken in Nederland en nergens maakt men hier een punt van.

        Dus buiten het aankopen bij hen moet ik nog maar even men tijd steken in heen en weer geloop/geschrijf naar de douane ??? Neen, denk het niet.

        OW en een kassabon heb ik niet neen, we hebben gezien de aard van de omstandigheden besloten gewoon niet te kopen, we zullen onze zuur verdiende € wel ergens anders gaan uitbesteden waar we direct de factuur krijgen die we gewoon meegeven aan de boekhouder.

        Wist gewoon niet dat daar in NL zo problemen van werden gemaakt, wijzelf hebben toch een boel FR klanten en die krijgen van ons ook facturen, in tien jaar geen minuut problemen mee gehad, wijzelf met andere NL handelaars ook niet.


        Triestige manier van werken...nu ja ...een ander zal wel iets verdienen.

        Comment


        • #5
          Re: fotokonijnenberg vs BTW - rare zaak!

          in de toekomst zul je daar geen last meer van hebben.
          ik heb vernomen dat konijnenberg zich ook zal gaan vestigen in beligë.
          ze zijn op zoek naar een geschikte locatie, ik heb vernomen in de buurt van antwerpen
          minolta 7D grip VC7D sigma 70/200 2.8 sigma 18/50 2.8 minolta 35/70 1:4 70/200 tokina 1:4-5.6 flitser 3600 HS/D. minolta 7i minolta 5000 AF olympus c100
          panasonic DMC-FZ7

          Comment


          • #6
            Re: fotokonijnenberg vs BTW - rare zaak!

            Ik heb bij Corné (Nederland) en bij Ingo (Duitsland) al aankopen gedaan en zelf afgehaald waarbij de BTW onmiddelijk werd afgetrokken van de aankoopsom .

            Comment


            • #7
              Re: fotokonijnenberg vs BTW - rare zaak!

              Om te bepalen welke BTW verschuldigd is moet in acht genomen worden de plaats van levering. Indien de goederen verzonden worden naar een Belgische BTWplichtige wordt de plaats van levering geacht te zijn in België en is Belgische BTW verschuldigd. In dat geval zal de Nederlandse verkoper een factuur opmaken met toepassing van de verlegging van heffing (intracommunautaire handel) en geen BTW aanrekenen. Indien de goederen in Nederland afgehaald worden is de plaats van levering Nederland en zal de verkoper een factuur opmaken met toepassing van de Nederlandse BTW. De redenering die Konijnenberg volgt is meer dan waarschijnlijk een gevolg van het feit dat hij voor contante verkopen zonder geldig Nederlands BTW nummer geen factuur opmaakt, maar die verkopen opneemt in zijn kassaverkoop, net zoals hij zou doen bij een Nederlandse particulier.
              fotosite

              Comment


              • #8
                Re: fotokonijnenberg vs BTW - rare zaak!

                OlivierV en Elsan hebben het wel bij het rechte eind.

                De zaak in kwestie heeft mogelijk een tijdje geleden een BTW-controle gehad en is op de vingers getikt geweest, als hij al geen boete moest betalen... Dat is meestal de reden waarom handelaars daarna overstappen naar de voorzichtigere werkwijze. Ik heb dit trouwens ook bij BTW-controle in België al meegemaakt en ook hier zijn er handelaars die op precies dezelfde, voorzichtige manier met facturen zonder btw omspringen, ook al is het voor de klant mogelijk minder leuk.
                "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                Comment


                • #9
                  Re: fotokonijnenberg vs BTW - rare zaak!

                  Kan allemaal wel zijn, maar als ik als Belg met Belgische nummerplaten aankoop in Nederland dan kan je der van op aan dat die de grens overgaan.
                  Is voor de handelaar geen referentie : je kan ze evengoed gaan afzetten bij een Nederlandse vriend. enige punt voor hem is de plaats waar de goederen geleverd worden, in Nederland dus.
                  k kan nog altijd aantonen via het BTW nummer dat die bestemd zijn voor het buitenland die goederen. Wij handelen zo met een tiental zaken in Nederland en nergens maakt men hier een punt van.
                  Het loutere feit van het hebben van een Belgisch BTW nummer zegt niets over de bestemming van de goederen. Wat hem betreft verkoop je die zelfs onmiddellijk door aan een Duitser.
                  De oorzaak van deze moeilijkheden is het oneigenlijk gebruik, zeg maar misbruik, dat in het verleden al gemaakt is van de IC leveringen, de zogenaamde caroussels, waarbij goederen drie vier keer doorverkocht worden
                  van land naar land, in veel gevallen zonder van plaats te veranderen, geen BTW aangerekend wordt en nergens BTW betaald wordt dan tenzij door de uiteindelijke bestemmeling, de particulier. Jawel aan de oneerlijke handelhaar die die BTW dan vlotweg in zijn zak steekt.
                  fotosite

                  Comment


                  • #10
                    Re: fotokonijnenberg vs BTW - rare zaak!

                    Ik vraag me trouwens af of het wel zin heeft om u kwaad te maken dat je de BTW moet betalen...

                    Indien u de faktuur uiteindelijk toch kan inbrengen in uw bedrijf, dan is de BTW toch aftrekbaar?

                    Zomaar een IC faktuur laten opmaken en dan netjes wegmoffelen omdat het toch geen beroepsaankoop is, zal toch niet lukken want dat wordt netjes bijgehouden door BigBrother hoor...

                    Mijn simpele geest zegt mij dat het op het einde van de rit voor een bedrijf juist op hetzelfde zal neerkomen als er een IC faktuur wordt gemaakt zonder BTW of als er een gewone faktuur wordt opgemaakt waarvan de BTW achteraf aftrekbaar is...

                    Corrigeer mij aub indien mijn geest net ietsje te simpel was...

                    Comment


                    • #11
                      Re: fotokonijnenberg vs BTW - rare zaak!

                      Oorspronkelijk geplaatst door elsan
                      Is voor de handelaar geen referentie : je kan ze evengoed gaan afzetten bij een Nederlandse vriend. enige punt voor hem is de plaats waar de goederen geleverd worden, in Nederland dus.

                      Het loutere feit van het hebben van een Belgisch BTW nummer zegt niets over de bestemming van de goederen. Wat hem betreft verkoop je die zelfs onmiddellijk door aan een Duitser.
                      De oorzaak van deze moeilijkheden is het oneigenlijk gebruik, zeg maar misbruik, dat in het verleden al gemaakt is van de IC leveringen, de zogenaamde caroussels, waarbij goederen drie vier keer doorverkocht worden
                      van land naar land, in veel gevallen zonder van plaats te veranderen, geen BTW aangerekend wordt en nergens BTW betaald wordt dan tenzij door de uiteindelijke bestemmeling, de particulier. Jawel aan de oneerlijke handelhaar die die BTW dan vlotweg in zijn zak steekt.
                      Als iedereen zo begint te reageren, schaf dan misschien gewoon de verkoop aan het buitenland af, kan je de prijzen dadelijk maar zien stijgen...wie is de dupe? Juist ja....

                      Comment


                      • #12
                        Re: fotokonijnenberg vs BTW - rare zaak!

                        Oorspronkelijk geplaatst door OlivierV
                        Ik vraag me trouwens af of het wel zin heeft om u kwaad te maken dat je de BTW moet betalen...

                        Indien u de faktuur uiteindelijk toch kan inbrengen in uw bedrijf, dan is de BTW toch aftrekbaar?

                        Zomaar een IC faktuur laten opmaken en dan netjes wegmoffelen omdat het toch geen beroepsaankoop is, zal toch niet lukken want dat wordt netjes bijgehouden door BigBrother hoor...

                        Mijn simpele geest zegt mij dat het op het einde van de rit voor een bedrijf juist op hetzelfde zal neerkomen als er een IC faktuur wordt gemaakt zonder BTW of als er een gewone faktuur wordt opgemaakt waarvan de BTW achteraf aftrekbaar is...

                        Corrigeer mij aub indien mijn geest net ietsje te simpel was...
                        Uw geest was net te simpel om te lezen dat er net geen factuur werd opgemaakt! Men wilde ze niet eens maken!
                        EN waarom ben ik tot daar gegaan omdat het totaal verschil vergeleken met een aankoop in Belgie meer dan 1000€ is.

                        Comment


                        • #13
                          Re: fotokonijnenberg vs BTW - rare zaak!

                          Als iedereen zo begint te reageren, schaf dan misschien gewoon de verkoop aan het buitenland af, kan je de prijzen dadelijk maar zien stijgen...wie is de dupe? Juist ja....
                          __________________
                          Pas op, ik begrijp je reactie wel hoor. Dit is nu eenmaal de administratieve molen.
                          Ik probeer alleen zeer summier uit te legen wat er gebeurt. Hier in detail op ingaan zou ettelijke bladzijden vergen en beginnen vertellen wat ik allemaal al voorgehad heb met de diverse administratie's zou waarschijnlijk de server van BD platleggen
                          fotosite

                          Comment


                          • #14
                            Re: fotokonijnenberg vs BTW - rare zaak!

                            Oorspronkelijk geplaatst door pioux
                            Uw geest was net te simpel om te lezen dat er net geen factuur werd opgemaakt! Men wilde ze niet eens maken!
                            Nee, vind je het gek, je hebt er niet eens wat gekocht.

                            Als je in Bankok iets koopt en aangeeft een buitenlander te zijn dan betaal je ook geen lokale BTW. Maar je krijgt je spullen niet meteen mee: je geeft aan met welke vlucht je vertrekt en je spullen worden per koerier bij de gate afgeleverd. Zo weten ze zeker dat de spullen naar het buitenland gaan.

                            Ik vind de reactie van Knijn niet zo gek hoor.

                            Comment


                            • #15
                              Re: fotokonijnenberg vs BTW - rare zaak!

                              Oorspronkelijk geplaatst door elsan
                              Pas op, ik begrijp je reactie wel hoor. Dit is nu eenmaal de administratieve molen.
                              Ik probeer alleen zeer summier uit te legen wat er gebeurt. Hier in detail op ingaan zou ettelijke bladzijden vergen en beginnen vertellen wat ik allemaal al voorgehad heb met de diverse administratie's zou waarschijnlijk de server van BD platleggen
                              duidelijk

                              Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas
                              Nee, vind je het gek, je hebt er niet eens wat gekocht.

                              Als je in Bankok iets koopt en aangeeft een buitenlander te zijn dan betaal je ook geen lokale BTW. Maar je krijgt je spullen niet meteen mee: je geeft aan met welke vlucht je vertrekt en je spullen worden per koerier bij de gate afgeleverd. Zo weten ze zeker dat de spullen naar het buitenland gaan.

                              Ik vind de reactie van Knijn niet zo gek hoor.
                              hij mocht ook meerijden tot aan de grens hoor, niks op tegen, wil ik het laten verzenden komt er ook 150€ bij want : DHL verstuurd maar tot 1500€,
                              gezien we in NL waren spaarden we toch nog wat uit door het te gaan halen, en dan krijg je dat te horen....

                              Comment

                              Working...
                              X