Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's van diamant

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto's van diamant

    Een collega hier bij mij op het werk beweert dat het niet mogelijk is om een scherpe foto te maken van een diamant met een digitaal fototoestel.

    Het zou iets te maken hebben met de lichtbreking op de verschillende facetten.

    Iemand ervaring hiermee ?

    Ik ga het allesinds ook zelf eens proberen.

    Greetz,
    Yuri
    Canon PowerShot A80 is back alive !!!

  • #2
    Re: Foto's van diamant

    hoezo "met een digitaal.."

    met een analoog toestel zou het dan wel werken?

    imho is dat zever in pakjes
    foto als spiegel of als venster?

    Comment


    • #3
      Re: Foto's van diamant

      Hi,

      Volgens mij is een compact canon of sony...digitaaltje het favo toestel van de diamantairs omdat voor een van die modellen een goede microscoop-adapter bestaat.

      Dus...
      DPaul.
      DPaul - A.FIAP
      D810, nikkors and other stuff

      Comment


      • #4
        Re: Foto's van diamant

        Oorspronkelijk geplaatst door parakiet

        imho is dat zever in pakjes
        Zo denk ik er ook over.

        Comment


        • #5
          Re: Foto's van diamant

          Als er mij iemand een diamant wil geven wil ik dat gerust eens uittesten

          Ik denk ook niet dat het hier verschil maakt tussen analoog en digitaal.

          Er is misschien een kleine kans dat het scherpstellen wel degelijk een probleem oplevert (maar dan ook analoog) maar dan kan je nog altijd manueel scherpstellen toch
          Groetjes,
          FilMar, Beeldbrouwer ;-)
          * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

          Comment


          • #6
            Re: Foto's van diamant

            Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
            imho is dat zever in pakjes
            Dat is inderdaad zo. Van diamanten kan je heel mooie, scherpe foto's maken.
            Koop maar eens een goed boek over diamanten....

            "Probleem" is wel dat je het een en ander moet afweten van makrofotografie want doorgaans zijn diamanten klein......tot heel klein. Maar op BD zijn er wel krakken genoeg die dat meester zijn.

            En je moet ook weten hoe je met licht moet "spelen" om het beste en mooiste licht uit een diamant te halen. Maar gegarandeerd heb je dan heel mooie foto's.
            Analoog of digitaal doet er helemaal niet toe. Of toch wel : de betere (lees duurdere) moderne digitaal zal wel in het voordeel zijn. Ook voor gewone foto's.

            Leest er hier een diamantair mee? Dat zou leuk zijn om een Diamant shoot te doen met "iets" grotere diamanten.
            Na de shoot zullen we zeggen : niets in de handen, niets in de zakken. LOL


            groetjes

            Skitch
            Last edited by Skitch; 14 februari 2006, 22:35.
            " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

            Comment


            • #7
              Re: Foto's van diamant

              Heb het al geprobeerd, scherp krijg je ze wel, maar ik kreeg niet de mooie kleurschakeringen van de lichtstralen die gebroken worden. Zoals eerder vermeld, niet echt gemakkelijk

              Volgende poging is nog niet echt gepland, maar als het er van komt en de foto's zijn de moeite waard zul je ze hier wel zien.
              A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
              Nikon stuff

              Comment


              • #8
                Re: Foto's van diamant

                Oorspronkelijk geplaatst door jwllms
                Heb het al geprobeerd, scherp krijg je ze wel, maar ik kreeg niet de mooie kleurschakeringen van de lichtstralen die gebroken worden. Zoals eerder vermeld, niet echt gemakkelijk

                Volgende poging is nog niet echt gepland, maar als het er van komt en de foto's zijn de moeite waard zul je ze hier wel zien.
                In een "vorig leven" heb ik ooit een cursus gevolgd in Antwerpen over diamanten.
                Daarom een goede tip : zet je licht niet op de zijkanten van de diamant. Laat dat hoofdlicht van boven binnenkomen, het grootste vlak. Maar wel heeell schuin. De diamant doet de rest wel. Die is er voor gemaakt.
                Wel een klein beetje strijklicht ( van opzij ) om de ribben te accentueren. Maar zonder kan waarschijnlijk ook.

                Een diamant (briljant) is zodanig ontworpen dat, als die ingezet is (in een ring bvb.), al het licht dat loodrecht van boven komt terug gekaatst wordt. De facetten aan de zijkant gezien zullen "lichtarmoede" lijden.

                Als je een diamant fotografeert van de zijkant moet je verhinderen dat je dat "spelletje" meespeelt. Dus geen loodrecht licht op de kroon van de diamant. Wel zo schuin mogelijk en zoveel mogelijk. En dan zoeken (ronddraaien..) uit welke hoek dat schuine licht doorgelaten wordt in de facetten onderaan. Dat kan een fractie van een graad zijn....

                Als je een diamant wil fotograferen gebruik je dus best het licht dat je IN de diamant krijgt aan de kroon.

                Een diaprojector met een "slide with a hole in it" kan goede diensten bewijzen. Of een sterk gebundeld licht.

                Jammer genoeg ik bak niets van macrofotografie... anders zou ik.....
                Dat ik geen diamanten heb.... doet niets ter zake. LOL Maar met geslepen zirkoon (imitatie van diamant ) werkt het net hetzelfde.

                Groetjes

                Skitch
                Last edited by Skitch; 14 februari 2006, 23:55.
                " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                Comment


                • #9
                  Re: Foto's van diamant

                  Allez Skitch

                  Je hebt thuis een prachtige oosterse diamant!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Foto's van diamant

                    Bedankt voor de tips, skitch.

                    Jo.
                    A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
                    Nikon stuff

                    Comment


                    • #11
                      Re: Foto's van diamant

                      Zeg hem "dat hij juist is", zeg hem dat" digitaal nog op niks trekt", zeg hem "misschien binnen 20 jaar zal digitaal op iets trekken", zeg hem ook dat "al diegene die digitaal fotografen toch kermisfotografen zijn ", Het is tenslotte dit dat uw colega wil horen en zulke fotografen spreek je best niet tegen ( ik ken er ook zo een paar en heb er ervaring mee ).
                      Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Foto's van diamant

                        Het is idd de techniek, glas laat zich ook niet makkelijk fotograferen.
                        http://www.fotohans.eu

                        Comment


                        • #13
                          Re: Foto's van diamant

                          Oorspronkelijk geplaatst door teddy-bear
                          Allez Skitch

                          Je hebt thuis een prachtige oosterse diamant!
                          Een prachtige GESLEPEN oosterse diamant!

                          Groetjes

                          Skitch
                          " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Foto's van diamant

                            Oorspronkelijk geplaatst door Skitch
                            Een prachtige GESLEPEN oosterse diamant!

                            Groetjes

                            Skitch
                            L L..

                            Comment

                            Working...
                            X