Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Led-verlichting als studiolamp ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Led-verlichting als studiolamp ?

    Heeft hier iemand ervaring met led-verlichting in de fotostudio?
    De led-lampen bestaan in allerlei kleurtemperaturen en ook met regelbare kleuren.
    Ze verbruiken nauwelijks stroom en geven geen warmte af maar ik twijfel aan de lichtsterkte ervan.

    De groeten,

    Dirk

  • #2
    Re: Led-verlichting als studiolamp ?

    Ik denk dat je héél veel led's zal moeten gebruiken om genoeg licht bij elkaar te krijgen .
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Led-verlichting als studiolamp ?

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit
      Ik denk dat je héél veel led's zal moeten gebruiken om genoeg licht bij elkaar te krijgen .
      Dat valt wel mee. Ik was laatst hier (-8 graden) en vanwege de ongewenste warmteontwikkeling werd er alleen van LED-lampen gebruik gemaakt. Was nog prima licht om er foto's te maken. LED's zijn tegenwoordig best wel krachtig.

      Comment


      • #4
        Re: Led-verlichting als studiolamp ?

        Oorspronkelijk geplaatst door dirk
        Heeft hier iemand ervaring met led-verlichting in de fotostudio?
        De led-lampen bestaan in allerlei kleurtemperaturen en ook met regelbare kleuren.
        Ze verbruiken nauwelijks stroom en geven geen warmte af maar ik twijfel aan de lichtsterkte ervan.
        De groeten,
        Dirk
        OOps,
        Ben al een tijdje aan het denken om mijn bureauruimte uitsluitend met LED's te verlichten. Zowel algemene verlichting als "leeslampen". Ik ben dan ook op zoek naar ervaringsdeskundigen?
        Om het me aan- of af te raden....
        Wie?

        Groetjes
        Skitch
        " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

        Comment


        • #5
          Re: Led-verlichting als studiolamp ?

          Tegenwoordig worden er LED-koplampen voor fietsen verkocht. Daarin zitten meestal 3 high-power LED's, maar die geven toch nog altijd veel minder licht dan een gewone koplamp (ik rij dagelijks met de fiets naar het werk, en kom er onderweg zo een paar tegen, op mijn fiets zit een halogeen-koplamp die stroom krijgt van een naafdynamo). Je zal dus, zelfs met de nieuwste LED-technologie, nog altijd heel veel leds moeten gebruiken om een studioverlichting te maken.
          Die nieuwe fietslampen geven een blauwe schijn, een LED met echt wit licht heb ik nog niet gezien.

          Mijn scanner (Canoscan 3200F) wordt ook met leds verlicht, en dat licht is ook niet wit. Die blauw-paarse kleur wordt wel automatisch gecorrigeerd.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Led-verlichting als studiolamp ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit
            Ik denk dat je héél veel led's zal moeten gebruiken om genoeg licht bij elkaar te krijgen .

            idd het is wel voordelig licht en zéér functioneel : stootvast, verbruikt bijna niets, lage spanning, kan tegen vocht en vries,...
            alleen zit men nog met de lichtsterkte van die led's de high fel leds kunnen al heel wat aan maar verschiet daar maar niet van als je de lichten uit doet...
            ook al eens het prijskaartje bekeken

            @ Black B@ndit jah WIT is natuurlijk nog niet te vinden maar ja een halogeen geeft ook geen WIT licht he
            D70 + Sigma 17-70 Macro, SB-800, SB-28, sigma 70-200, sigma 180 macro, lowpro computrekker,2 x manfrotto 190pro + 229 kop, Gitzo RA4 en RN4 kop een eenigte paraplukes en nog veel rommel :)

            Comment


            • #7
              Re: Led-verlichting als studiolamp ?

              Ik vraag me wel af of deze LED setjes wel een voldoende groot lichtspectrum kunnen leveren zonder grote "gaten" in.
              Hombre

              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

              Comment


              • #8
                Re: Led-verlichting als studiolamp ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Hombre
                Ik vraag me wel af of deze LED setjes wel een voldoende groot lichtspectrum kunnen leveren zonder grote "gaten" in.
                LED licht is altijd licht van één frekwentie. (Of heel smalle frekwentieband).
                Een rode LED bvb zal dus alleen maar rood licht zonder andere kleuren geven.

                Het was lang wachten tot er een Japanner de blauwe LED heeft uitgevonden.
                (De man, een bediende, is er niet rijk van geworden... zijn bedrijf wel ! )

                Dank zij de blauwe LED kan men nu ook de drie hoofdkleuren combineren om wit licht te hebben. Een witte LED bestaat dus uit meerdere lichtgevende diodes in één lichaam (ledje).

                WIT : is dan wel met een korreltje zout te nemen. Omdat er een hele hoop andere kleuren (lichtfrekwenties) ontbreken, zoals het in het "levend"wit van zonlicht, geeft het witte LED licht zo'n onwezenlijke, technische, haast dode witachtige kleur. Met heel grote gaten in het spectrum.....

                Groetjes
                Skitch
                " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                Comment


                • #9
                  Re: Led-verlichting als studiolamp ?

                  Tegenwoordig gebruiken ze ook Power LEDs van 1.2 Watt. 9 van die 'lampkes' geeft al aardig veel licht.

                  In wit licht heb je 2 temperaturen, nl 9000 K en 3500 K + verschillende kijkhoeken (gaande van 15° tot 70°). In LED schermen wordt wit bekomen door de drie basiskleuren tegelijk te gebruiken. Er zijn nu ook LEDs die wit licht geven. De kleur is wel typisch LED licht, iets grauwer dan een gewone lamp, maar ik vind het wel iets hebben.

                  Op http://www.leddesigninnovation.com vind je verschillende mogelijkheden van LED verlichting. Ze zijn van Nevele. Als je eens vrijblijvend wil gaan kijken, ik werk met hen samen.
                  Canon bakjes, glas van 11 tot 600 mm en paar draagbare mini zonnen. www.petermalaise.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Led-verlichting als studiolamp ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Peter M
                    .................................. maar ik vind het wel iets hebben.
                    ...........................
                    Inderdaad. Misschien geen fotografisch correct licht, maar het heeft wel iets.

                    Groetjes

                    Skitch
                    " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Led-verlichting als studiolamp ?

                      Is dit de bedoeling?

                      Ik heb 2 Ledlampjes, 1 met 15 led, s en een met 17 led ’s.
                      Ik gebruik ze wel eens voor macro-opname - close-up.
                      De afstand is ongeveer 1,5m
                      Deze foto’s zijn ermee gemaakt

                      Ik mag even een macrolens van een vriend uitproberen. [AF Micro Nikkor 60 mm 1.28 D] Alles is gemaakt met kunstlicht. Bloemetjes zijn 8x8 mm. 2e foto is viekant gecropt Graag uw op of aanmerkingen. Grt, Hexagon [IMG]



                      Grt,
                      Hexagon
                      Grt,
                      Hexagon

                      Comment


                      • #12
                        Re: Led-verlichting als studiolamp ?

                        Je hebt natuurlijk ook al profesionele toepassingen daar op. Wat dat daar de prijs van is weet ik niet maar als ik weet dat zo'n loopled voor op vrachtwagens te hangen al lekker een D70 kost jah.....

                        deze site is gespecializeert is dat soort toepassingen
                        www.xilver.nl
                        D70 + Sigma 17-70 Macro, SB-800, SB-28, sigma 70-200, sigma 180 macro, lowpro computrekker,2 x manfrotto 190pro + 229 kop, Gitzo RA4 en RN4 kop een eenigte paraplukes en nog veel rommel :)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Led-verlichting als studiolamp ?

                          En aan een echte witte LED wordt blijkbaar ook gewerkt. Nog eventjes geduld dus ...
                          Jeroen || OM-D EM-5

                          Comment

                          Working...
                          X