Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tips gevraagd!!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tips gevraagd!!

    Hallo,

    Ik volg sinds kort een opleiding fotografie en één van onze opdrachten is het volgende:
    Maak op basis van 3 zelf te kiezen vormgevende elementen (bv.: symmetrie, contrast, scherptediepte, structuur, ...) een reportage van 5 tot 10 foto's waarin je een logisch verhaal vertelt dat door anderen begrepen kan worden (begin - midden - slot).

    De foto's zelf zullen geen probleem vormen (denk ik), er een verhaal instoppen daarentegen is een ander paar mouwen.

    Als er onder jullie creatievelingen zijn die me op de juiste weg kunnen helpen,
    laat het me dan gerust weten!!

    Thanks,
    BarTie.
    There are no problems, only solutions!

  • #2
    Re: Tips gevraagd!!

    Ga het effe lekker zelf doen
    Ze noemen mij vaak creatief, alsof ik het gewoon allemaal in één keer uit m'n mouw schud.
    Maar het is soms hard werken.
    Ik heb de volgende tip voor je.

    Neem een vel papier en een pen.
    Schrijf het eerste ding wat in je op komt op of neem een tijdschrift en zoek een verhaal of wat dan ook en neem dat als onderwerp.
    Schrijf steeds dingen(tjes) op die daar bij horen, soms compleet willekeurig.
    Met al die dingetjes die je opgeschreven hebt creeer je dan langzamerhand een verhaal.
    Dat noemen ze brainstormen.
    Het is soms lastig om er iets uit te halen met een begin-midden-einde maar als je eenmaal bezig bent gaat het vaak makkelijker dan gedacht.
    Gewoon doen dus.

    Ik heb laatst een boek geïllustreerd, per illustratie was ik ongeveer 2 a 3 volle werkdagen bezig.
    Soms begon ik gewoon opnieuw, het neemt gewoon veel tijd in beslag.
    En vaak is het een hel en vervloek je de boel, maar je zal het toch allemaal zelf moeten doen.
    Als het eenmaal klaar is wordt je wel weer blij (zie: http://members.lycos.nl/eddysign/Illustraties/ )

    Je zal dit in de praktijk wel meer tegen komen als je prof. fotograaf bent.
    Dan zien mensen jouw foto's en vinden dat wel een mooie stijl.
    Nou, dan krijg jij de opdracht om voor hun iets te fotograferen en dan moet je het toch ook helemaal zelf uitvinden hoe je dat aan ga pakken.
    Dus nogmaals, gewoon zelf doen en niet in paniek raken
    Last edited by Eddysign; 11 februari 2006, 22:01.
    Canon 30D|Zenitar 16 f/2.8|Canon 35 f/2|85 f/1.8|MP-E 65|100 f/2.8 macro
    EdwinBont.nl Verkoop: FotoNatura (Showcase » Portfolio's » Nationaal » Edwin Bont)

    Comment


    • #3
      Re: Tips gevraagd!!

      Oorspronkelijk geplaatst door BarTie
      Hallo,

      Ik volg sinds kort een opleiding fotografie en één van onze opdrachten is het volgende:
      Maak op basis van 3 zelf te kiezen vormgevende elementen (bv.: symmetrie, contrast, scherptediepte, structuur, ...) een reportage van 5 tot 10 foto's waarin je een logisch verhaal vertelt dat door anderen begrepen kan worden (begin - midden - slot).

      De foto's zelf zullen geen probleem vormen (denk ik), er een verhaal instoppen daarentegen is een ander paar mouwen.

      Als er onder jullie creatievelingen zijn die me op de juiste weg kunnen helpen,
      laat het me dan gerust weten!!

      Thanks,
      BarTie.
      Het creatieve proces bestaat erin losse elementen die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben een nieuw verband te geven, zodat iets origineels ontstaat.

      Er bestaan zelf computerprogrammaatjes die je hierbij assisteren door enkele elementen en gedachtengangen te suggereren (Mindstorm bv).

      Bijvoorbeeld: vertrek van een paraplu. Maak daar een verhaal rond: iemand vergeet ergens zijn paraplu, gaat op zoek. Een andere is er mee weg - bv. een vrouw. Ze ontmoeten elkaar als het gaat regenen. Samen schuilen ze voor de regen enz enz.

      Neem nu in plaats van een paraplu een piano, een strijkijzer of een oudgriekse vaas. Begin te associëren en kijk waar het toe leidt.

      Voor Eddysign: Echte brainstorming dateert al van 1938 (Osborn), en het is een psychologische techniek die in groep wordt beoefend, vb om in een team aan nieuwe ideeën te komen. Het is niet zoals zovelen denken de losse productie van een reeks vrije associaties, maar integendeel gebonden aan een set regels, die het creatieve proces moeten sturen. Ik heb wel enkele brainstormgroepen begeleid. Maar je suggesties hierboven zijn waardevol...

      Niet alleen het verhaal is belangrijk, ook de wijze waaraan je de vorm aan het verhaal aanpast. Een filmstijl bv. (Casablanca), of een set viewmasterschijfjes, een verhaal in pasfoto's enz. De creativiteit gaat veel verder dan het verhaal, en zit ook in vorm en techniek....

      Ooit heb ik mijn vriendin geholpen met haar eindejaarswerk (een thesis over Alma Mahler en het fin-de-siècle). De hele biografie hadden we op placemats gezet, met foto's, tijdsdocumenten, .. en daarna zwaar geplastifieerd op A3. Die set werd dan in een presentatiemap van 12 onderleggers afgegeven. O ja, het was voor een Masters degree in Dramatic Arts. Probeer dat niet voor je thesis over 'De latente periode bij metingen van de psychogalvanische huidreflex.' .

      Goed, dit waren voorbeelden, dus die mag je niet gebruiken, want het gaat tegen de geest van creativiteit in. Het is nooit imiteren, maar wél er iets van jezelf inleggen. Veel succes!
      Last edited by Fullator; 12 februari 2006, 01:03.
      Fullator
      Fotostudio Candela Zone
      website: http://www.chronax.be
      website: http://www.marquisemodels.eu

      Comment


      • #4
        Re: Tips gevraagd!!

        Oorspronkelijk geplaatst door Fullator
        Er bestaan zelf computerprogrammaatjes die je hierbij assisteren door enkele elementen en gedachtengangen te suggereren (Mindstorm bv).
        Heb je een url van "Mindstorm", Fullator?
        De 1ste pagina's via Google leveren me niet veel op
        (wel veel over Lego..??? )
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

        Comment


        • #5
          Re: Tips gevraagd!!

          Sla een boekje open, zo ga je veel ideeën opdoen, wat belangrijk is in de fotografie is het zien van wat je wilt fotograferen, zoek een interassant onderwerp, maak wat foto's, opt einde kan je zelfs niet meer kiezen welke reeks je gaat gebruiken

          Comment


          • #6
            Re: Tips gevraagd!!

            Oorspronkelijk geplaatst door theokus
            Heb je een url van "Mindstorm", Fullator?
            De 1ste pagina's via Google leveren me niet veel op
            (wel veel over Lego..??? )
            Ja, de software van de Lego robots heet ook Mindstorm, samen met een hoop spelletjes. Maar ik had het over de Greenfield versie.

            Voor brainstorming software: als je gaat kijken bij Google vind je bijna vier miljoen entries, gewoon op "brainstorming software" als ingang. Veel hiervan is freeware of heeft een probeerversie.

            Ik wens je veel creativiteit.
            Fullator
            Fotostudio Candela Zone
            website: http://www.chronax.be
            website: http://www.marquisemodels.eu

            Comment

            Working...
            X