Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ontwikkelmethode Tri-X 400

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ontwikkelmethode Tri-X 400

    Vraagje: ik werk met Kodak Tri-X 400. Normaal belicht ik deze film gewoon op 400. Ik heb hem echter laatst opgedreven naar 1600. Kan iemand mij de richttijd geven als ik hem ontwikkel met D76 zuiver en/of D76 1+1???
    Den deze zal u alweer dankbaar weze.


  • #2
    Kodak D76 (en ID 11 van Ilford (zelfde formule)) is een nivellerende ontwikkelaar en niet meteen het beste om een film te pushen.
    Waarom kies je voor Tri-X?(korreleffect?)
    T max 400 is een veel modernere en scherpere film en beter op te drijven.
    Dat doe je best in de speciale vloeibare Tmax ontwikkelaar(de duurste maar haalt echt iets meer detail uit de schaduwpartijen).
    Als je meer wil weten over tijden en verdunningen kan ik je die bezorgen maar ik gebruik niet dikwijls fim meer en ken het niet meer allemaal uit het hoofd.Ik kan het wel terugvinden als je wilt.
    Jean-Luc

    Jean-Luc

    http://pbase.com/jle56/

    Comment


    • #3

      Kodak D76 (en ID 11 van Ilford (zelfde formule)) is een nivellerende ontwikkelaar en niet meteen het beste om een film te pushen.
      Waarom kies je voor Tri-X?(korreleffect?)
      T max 400 is een veel modernere en scherpere film en beter op te drijven.
      Dat doe je best in de speciale vloeibare Tmax ontwikkelaar(de duurste maar haalt echt iets meer detail uit de schaduwpartijen).
      Als je meer wil weten over tijden en verdunningen kan ik je die bezorgen maar ik gebruik niet dikwijls fim meer en ken het niet meer allemaal uit het hoofd.Ik kan het wel terugvinden als je wilt.
      Jean-Luc

      Jean-Luc,
      dank voor uw antwoord. Inmiddels heb ik het "live" aan iemand kunnen navragen (9min. in D76 puur aan 20°C). De reden waarom ik deze film en ontwikkelaar gebruik is gewoonweg omdat hiermee wordt gewerkt in de school waarin ik lessen volg (ik volg nl. het eerste jaar avondschool fotografie). Toch dank voor de interessante commentaar. Wat bedoel je eigenlijk met een "nivellerende" ontwikkelaar?

      Groeten
      Sven

      Comment


      • #4
        Een nivellerende fijnkorrelontwikkelaar houdt bij contrastrijke onderwerpen de contrast-omvang van het negatief binnen gemakkelijker verwerkbare grenzen.
        De D-76 of de ID-11 geven een zeer goede randscherpte vooral bij verdunning 1+3.
        Om de Tri-X op te drijven is de Ilford Microphen toch meer aangewezen.
        Jean-Luc

        Jean-Luc

        http://pbase.com/jle56/

        Comment

        Working...
        X