Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat is in RAW fotograferen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wat is in RAW fotograferen?

    Hallo iedereen,
    Ik ben hier nieuw op het forum en eigenlijk ook wel nieuw in digitaal trekken. Ik heb héél lang en héél hard getwijfeld eer mijn analoge reflex op te geven. Sinds vorige week is het een feit en heb ik mij een Canon 20D aangeschaft. Achteraf gezien ben ik eigenlijk wel héél blij met de stap.
    Met in mijn handleiding te neuzen heb ik gezien dat je in RAW kunt trekken.
    Zou er iemand zo vriendelijk willen zijn deze beginner dit eventjes uit te leggen wat dit is en wat ik er mij bij moet voorstellen? Wat zijn de extra bewerkingen buiten normaal fotograferen en vooral welke voordelen biedt het?
    Alvast bedankt voor jullie moedige tussenkomst!!!
    Tot ziens op het forum!
    Groetjes, 4ginie

    Photography is a way of life...

  • #2
    Re: Wat is in RAW fotograferen?

    Mushu,

    Welkom op dit thread, en veel succes met de 20D.

    Normaal ga je nu 2 reacties krijgen van de anciens/mods, zijnde:
    1. gebruik de searchfunctie
    2. thread verplaatst, hoort hier niet thuis

    Ik ben zelf nog niet zo ervaren, maar volgens mij kan je bij de 20D een instelling kiezen zodat je éénzelfde foto zowel in RAW als JPEG neemt. RAW is zoals het woord zegt "onbewerkt" terwijl JPEG al een bewerkt formaat is(gecompresseerd). Om de kwaliteit van de basisfoto zoveel mogelijk te behouden kan je de nabewerkingen met photoshop best op de RAW foto doen om dan uiteindelijk de foto op te slaan in JPEG

    Veel succes,

    Armani

    Comment


    • #3
      Re: Wat is in RAW fotograferen?

      Welkom op het forum.
      Je vraag is hier al meermaals ter sprake geweest.
      Kijk hier eens.
      Als dit nog niet voldoende is, gebruik dan de zoekfunctie van het forum of van google eens, en ik wed dat je meer vindt dan wat in één boek kan geschreven worden.

      Comment


      • #4
        Re: Wat is in RAW fotograferen?

        Hallo,
        Alvast bedankt voor je reactie!

        Kan je dan eigenlijk stellen dat je de kwaliteit van je foto beter is?
        Ik heb nu mijn eerste foto's van de camera gedownload (niet in RAW getrokken) en heb deze dan via photoshop geopend en ik zag bij "Image Size" 72 dpi staan wat niet zo bijster veel is.
        Dit zou je dan hoger kunnen instellen als je RAW overzet in JPEG?

        Groetjes,
        Mushu
        Groetjes, 4ginie

        Photography is a way of life...

        Comment


        • #5
          Re: Wat is in RAW fotograferen?

          Bij RAW kan je meer veranderen in je rawconvertor kwa instellingen.... in de jpeg zelf is dit door de camera zelf gedaan...

          en de RAW file is ook nog eens 16bit.. dus toch beter... meer werk, en meer mogelijkheden achteraf... (dit in 't kort)
          -=- Light is the key...

          Comment


          • #6
            Re: Wat is in RAW fotograferen?

            In 't kort :
            Je kan foto's nemen in Jpeg, op verschillende formaten van klein naar groot.
            Beste kwaliteit is Jpeg fine L (3000X2000). Het verschil zit hem in de afdrukmogelijkheid zonder vervorming bij Large kan je grotere formaten afdrukken. Is dit dan zonder belang als je toch maar 10X15 drukt. Nee, want bij Large en fine instellingen kan je ook zuiverder croppen. Je foto wordt in Jpeg bewerkt door de instellingen die in je toestel zijn opgeslagen (verscherping, kleurtoon, e.d.)
            In Raw heb je maar één formaat en je toestel past de meeste vooropgeslagen instellingen niet toe. Raw vreet uiteraard opslagruimte. Je kan dit combineren met een weergave in Raw + Jpeg. Moet je al serieuze kaartjes hebben.
            Het groot voordeel van Raw is dat je zowat alles naderhand kan gaan bewerken zonder kwaliteitsverlies, witbalans, scherpte, kleur, noem maar op. Doordat in Raw geen compressie in het toestel wordt toegepast heb je dus geen verlies aan kwaliteit. Het nadeel is de grote bestanden en navenante laadtijden en bewerkingstijden.
            Wanneer gebruik je nu wat, kan je blijven over discussieren. Als mijn dochter mij morgen vraagt naar een foto van haar en haar paard voor een poster van te maken, dan ga ik die in Raw doen. Als ik binnen 14 dagen de Belgische Kampioenschappen atletiek in Gent ga doen zal dat in Jpeg zijn omdat ik geen zin heb om om negen uur 's avonds met 300 foto's in Raw thuis te komen en tot 2 uur 's nachts aan mijne PC te zitten
            fotosite

            Comment


            • #7
              Re: Wat is in RAW fotograferen?

              Oorspronkelijk geplaatst door Mushu
              Hallo iedereen,
              Ik heb héél lang en héél hard getwijfeld eer mijn analoge reflex op te geven.
              Je bewaard waarschijnlijk je analoge negatieven goed.
              Wel Raw opname kun je als je digitale negatieven beschouwen.
              mvg FrançoisVM
              Canon 7D

              Comment


              • #8
                Re: Wat is in RAW fotograferen?

                Oorspronkelijk geplaatst door Mushu
                Ik heb nu mijn eerste foto's van de camera gedownload (niet in RAW getrokken) en heb deze dan via photoshop geopend en ik zag bij "Image Size" 72 dpi staan wat niet zo bijster veel is.
                Als je toch de zoekfunctie gaat gebruiken, zoek dan ook eens op '72 dpi'.

                Comment


                • #9
                  Re: Wat is in RAW fotograferen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas
                  Als je toch de zoekfunctie gaat gebruiken, zoek dan ook eens op '72 dpi'.
                  Wat bedoel je dan juist?
                  Groetjes, 4ginie

                  Photography is a way of life...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wat is in RAW fotograferen?

                    denk toch ook dat je RAW/shooter nodig zal hebben, of zit ik er helemaal naast leden????.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wat is in RAW fotograferen?

                      Oorspronkelijk geplaatst door bouk
                      denk toch ook dat je RAW/shooter nodig zal hebben, of zit ik er helemaal naast leden????.
                      grt,bouk.
                      Canon (net zoals de andere merken trouwens) levert netjes zelf een RAW-convertor mee hoor, Bouk...
                      Canon 10D, glass, flashes & extra's
                      Fuji S602Z & extra's
                      www.CooMa.be BD0176BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wat is in RAW fotograferen?

                        Oorspronkelijk geplaatst door CooMa
                        Canon (net zoals de andere merken trouwens) levert netjes zelf een RAW-convertor mee hoor, Bouk...
                        oh.
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wat is in RAW fotograferen?

                          Oorspronkelijk geplaatst door elsan
                          In 't kort :
                          Je kan foto's nemen in Jpeg, op verschillende formaten van klein naar groot.
                          Beste kwaliteit is Jpeg fine L (3000X2000). Het verschil zit hem in de afdrukmogelijkheid zonder vervorming bij Large kan je grotere formaten afdrukken. Is dit dan zonder belang als je toch maar 10X15 drukt. Nee, want bij Large en fine instellingen kan je ook zuiverder croppen. Je foto wordt in Jpeg bewerkt door de instellingen die in je toestel zijn opgeslagen (verscherping, kleurtoon, e.d.)
                          In Raw heb je maar één formaat en je toestel past de meeste vooropgeslagen instellingen niet toe. Raw vreet uiteraard opslagruimte. Je kan dit combineren met een weergave in Raw + Jpeg. Moet je al serieuze kaartjes hebben.
                          Het groot voordeel van Raw is dat je zowat alles naderhand kan gaan bewerken zonder kwaliteitsverlies, witbalans, scherpte, kleur, noem maar op. Doordat in Raw geen compressie in het toestel wordt toegepast heb je dus geen verlies aan kwaliteit. Het nadeel is de grote bestanden en navenante laadtijden en bewerkingstijden.
                          Wanneer gebruik je nu wat, kan je blijven over discussieren. Als mijn dochter mij morgen vraagt naar een foto van haar en haar paard voor een poster van te maken, dan ga ik die in Raw doen. Als ik binnen 14 dagen de Belgische Kampioenschappen atletiek in Gent ga doen zal dat in Jpeg zijn omdat ik geen zin heb om om negen uur 's avonds met 300 foto's in Raw thuis te komen en tot 2 uur 's nachts aan mijne PC te zitten
                          200 foto's van negen tot twee uur 's nachts, wow, ben ik jaloers op, duurt bij mijn een jaar

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wat is in RAW fotograferen?

                            Oorspronkelijk geplaatst door picasso
                            200 foto's van negen tot twee uur 's nachts, wow, ben ik jaloers op, duurt bij mijn een jaar
                            "As a matter of speaking"
                            fotosite

                            Comment


                            • #15
                              Re: Wat is in RAW fotograferen?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Mushu
                              Wat bedoel je dan juist?
                              Daarmee bedoel ik dat je zult lezen dat 72 dpi helemaal niets te maken heeft met de kwaliteit van de foto. Het gaat alleen om het aantal pixels.

                              De 20D heeft als grootste afmeting trouwens in tegenstelling tot wat hierboven is beweerd een afmeting van 3504 x 2336.

                              Comment

                              Working...
                              X