Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotoapparatuur in vliegtuig

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotoapparatuur in vliegtuig

    Hoe nemen jullie de fotoapparatuur mee in het vliegtuig, en hoe scherp wordt er bij het inchecken gekeken naar de grootte en het gewicht van de handbagage?

    Wie heeft er wel eens problemen gehad bij het inchecken op het vliegveld door te veel gewicht?
    Groet,
    Paul

  • #2
    Re: Fotoapparatuur in vliegtuig

    Beetje afhankelijk van met wie je vliegt.
    Overgewicht is bijbetalen maar meestal staat op de website van de maatsch. wel meer en anders is denk ik het reisbureau een betere plek voor advies dan hier.
    http://www.fotohans.eu

    Comment


    • #3
      Re: Fotoapparatuur in vliegtuig

      anders effe searchen...

      maar heb wel al 10kg meegenomen (wel met koppel) en zij nog een rugzakje... Maak maar duidelijk dat het om prof appartuur gaat!!! en houd het zeker goed vast en doe ev open als ze moeilijk doen...

      Maar meestal is het ergens rond de 5kg handbagage/persoon... (dacht ik)
      -=- Light is the key...

      Comment


      • #4
        Re: Fotoapparatuur in vliegtuig

        Hallo,
        Zit een beetje met hetzelfde probleem of moet ik vraag zeggen, ik vertrek in juni naar Zuid Afrika voor een Photo Tour.
        Heb via GoFly.be een ticket geboekt met Swiss Air, de aanwijzingen voor handbagage zijn duidelijk: Max 8kg 1 stuk met de max afmetingen van 55x40x20 cm in economy class.
        Probleem 1: de tas die mee zou moeten is een LowePro Photo trekker= afm. te groot
        Probleem 2: Als alles in de tas zit weegt deze +/- 15kg.
        Probleem 3: Er zou (moet) nog een laptop mee ook.
        Ok vriendelijk e-mailtje naar de klantendienst van Swiss Air met de vraag of dit oplosbaar is. Na wat over en weer gemail van gegevens uitijndelijk het antwoord gekregen dat er geen uitzonderingen gemaakt worden op de regels wat betreft handbagage.
        Dus het zal een kleinere tas worden die netjes 8 Kg weegt en een foto vestje met de ander fotoatributen in en de 2de body rond de nek.
        Nu nog iets vinden op de Lap top

        Ik hoor ook graag hoe anderen hun matriaal legaal als handbagage mee nemen.

        Groeten.
        KEEP THE SPIRIT HIGH AND KEEP ON CAPTURING!!!
        http://www.photopat.be

        Comment


        • #5
          Re: Fotoapparatuur in vliegtuig

          Laatst nog nagekeken: bij KLM/AirFrance/Martin Air mag je in de economy class meenemen:

          1 stuk handbagage van 10 KG en met standaardafmetingen
          1 cameratas
          1 handtas
          1 deken of jas
          1 paraplu/wandelstok
          een normale hoeveelheid leesvoer

          je ruimbagage mag 20 KG wegen (30 kg in de business class).

          Als je naar de VS, Canada of Mexico vliegt mag je twee stuks ruimbagage meenemen van 23 kg (business class: 32 kg) per stuk maximaal.

          Per saldo mag je dus twee tassen plus een klein handtasje het vliegtuig binnensjouwen. Maar ik vrees dat je het niet te gek moet maken. Vroeger was het heel makkelijk om een kleine koffer op wieltjes als handbagage mee te nemen, maar daar doen ze tegenwoordig toch moeilijker over.

          TIP: ga niet gewichtig doen over je dure camera. In diverse landen krijg je onmiddelijk een probleem met de douane als het vermoeden bestaat dat je als journalist binnenkomt. Zeg dus altijd dat je een serieuze amateur bent die een dure hobby heeft.

          Groeten, Miriam

          Comment


          • #6
            Re: Fotoapparatuur in vliegtuig

            Het varieert enorm per maatschappij, destination en het humeur van het grondpersoneel van de dag wat je nog mee mag nemen. En soms wordt het zelfs aan de gate alsnog geweigerd. Vraag dan of het cabinepersoneel de boel even voor je wil wegzetten op een veilig plekje - dat doen ze meestal wel. Ik ben eenmaal door de douane verzocht mijn handbagage te scheiden (was 5 kg en een klein beetje) - ook onzinnig natuurlijk, neem je een tas mee die te zwaar is, geven ze je een plastic tasje waarin je een deel van je bagage kunt overpakken. Alsof je dat na de checkposts niet opnieuw in je tas laat zakken

            Realiseer je echter wel dat er een gegronde reden is voor het maximaliseren van handbagage; ik heb al eens tijdens de vlucht bij turbulentie zo'n "overhead bin" open zien klappen; als daar een stuk bagage uit komt van 10kg wil je daar niet onder zitten kan ik je uit eigen ervaring vertellen. Daarnaast is het tamelijk asociaal als je bagage zo groot is dat een ander die iets later binnenkomt niets meer kwijt kan aan handbagage. Zo heb ik dus de pesthekel aan mensen die toch nog proberen een koffer of een kinderwagen in de cabine mee te nemen (eh, ja, sorry, stokpaardje ).

            Comment


            • #7
              Re: Fotoapparatuur in vliegtuig

              Hallo,

              Tijdens onze vlucht naar Malta had ik de grote en goedgevulde Löwepro Magnum AW bij als handbagage. Geen enkel probleem dus ...
              Nu, bij die fototras staat ook het "vliegtuigicoontje", en dat is dus al wel een heel grote tas ...

              Jaja
              Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
              Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

              Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

              Comment


              • #8
                Re: Fotoapparatuur in vliegtuig

                Twee jaar geleden op reis naar Canada met Air Transat (vertrek in Parijs) heb ik 2 lenzen in mijn vestzak moeten stoppen omdat het gewicht van de handbagage meer dan 5 kg bedroeg. Fotomateriaal of niet, geen discussie mogelijk. Ofwel lenzen er uit ofwel fototas in het ruim, de keuze was snel gemaakt.

                Vorig jaar met Delta Airlines naar de VS: handbagage 18 kg per persoon + goedgevulde fototas zonder problemen.

                Check eens de website van je maatschappij en hoop stilletjes dat de mensen aan de check-in de tekst hetzelfde interpreteren als jij want het is niet altijd even duidelijk.

                Comment


                • #9
                  Re: Fotoapparatuur in vliegtuig

                  Statief kan een probleem zijn en mag soms niet mee in de cabine wegens "wapen". Heb hemel en aarde moeten bewegen het toch mee te krijgen. Zie het niet zitten een EUR 300+ statief los via het vrachtruim te laten vervoeren.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fotoapparatuur in vliegtuig

                    Ik heb hier nog nooit troubles mee gehad. Naar de Canarische eilanden nam ik altijd mn slr + lenzen mee en mn laptop, allemaal in de handbagage. En dit met, Iberia, Virgin, Thomas Cooke, Jetair,.. . Enkel de douane op Tenerife deed eens moeilijk.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fotoapparatuur in vliegtuig

                      Oorspronkelijk geplaatst door paepke
                      Hallo,
                      Nu nog iets vinden op de Lap top

                      Ik hoor ook graag hoe anderen hun matriaal legaal als handbagage mee nemen.

                      Groeten.
                      Zal ik meegaan?
                      'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fotoapparatuur in vliegtuig

                        Bij Virgin op een retour Nice werd de 5 kg strikt gehanteerd.
                        Niettegenstaande we per 2 reisden, was het 5kg per handbaggage en niet 10 kg in het totaal.
                        En zo hoort het ook om veiligheidsredenen.
                        Ik heb dan alles rond mijn nek gehangen en de tas woog dan nog 3,0kg.

                        Tijdens opstijgen en landen mag je geen foto's nemen maar per toeval heb ik wel dat knopje geraakt tijdens een bocht.
                        Het fotoapparaat hing tenslotte aan mijn nek.

                        Overflight van "Antibes-Côte d'Azur".
                        Na het opstijgen wordt meestal een rechtse bocht gemaakt om over het water te klimmen.
                        De leukste plaatsjes in Nice zijn dus rechts aan het venster.

                        The Sky is the limit. Digital Gigi

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fotoapparatuur in vliegtuig

                          Mijn ervaringen en heb ongeveer (zonder de dikke nek uit te hangen) al menige vlieguren en maatschappijen op m'n palmares staan.

                          Voor aleer over iets te spreken moet je een onderscheid maken tussen charters en lijnvliegtuigen.

                          Charters zien niet zo nauw, lijnvluchten wel.

                          Juiste jaartal weet ik echt niet meer, maar zeker enkele jaren voor 9/11, heb ik in Schiphol, met KLM eens 15.000 Bfr moeten bijbetalen voor overgewicht.
                          Wat betreft dat overgewicht dis***eer echt niet, maar komt wel hard aan.
                          Overgewicht was gewoon "cadeaukes" voor iedereen die ik kende naar mijn reisbestemming.

                          Heb ook in Zaventem al moeilijkheden gehad, maar dat was meer om de inhoud van het geschenk als over het gewicht. Met m'n lidkaart van de firma heb ik al het één en het andere kunnen regelen.

                          Nu juni 2006 ga ik voor de zoveelste maal naar Florida (USA) maar kontroleer de site van de vliegtuigmaatschappij wat betreft gewicht en handbagage. Kom ik erover, zoals nu weer zeker het geval zal zijn, probeer ik via de firma, via de ambassade ergens een regeling te treffen dat ik in feite eigenlijk "een diplomatieke koffer" bij heb. Ik wil er nu wel echt de nadruk opleggen dat dit ENKEL over geschenken gaat.
                          Zeker in mijn geval gaan (bijna) alle deuren open als je geschenken bij hebt die hun echt intereseren, en ik weet wel wat hun interesseert!
                          En ik begrijp dan maar al te goed wat je hiermee kunt bereiken wat eigenlijk een gewone burger nooit zou kunnen bereiken.
                          Zelfs in het machtigste USA, geldt de regel : "Voor iets, hoort iets"

                          Stop, gedaan nu met stoeffen en je zal mijn reisverslag met foto's wel kunnen lezen hier ergens op internet.

                          Dit kan je verwachten na 30 juni 2006, dan ben ik (hopelijk) terug thuis.
                          Doe nooit iets aan een ander wat je zelf niet graag hebt !!!
                          Met een gebalde vuist is het moeilijk iemand de hand te schudden.

                          BD0460BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fotoapparatuur in vliegtuig

                            Oorspronkelijk geplaatst door Bachus1909
                            Charters zien niet zo nauw, lijnvluchten wel.
                            Met charters heb ik niet zo veel ervaring, maar afgelopen zomer zijn we naar de Algarve geweest met een charter. Er werd op Schiphol extreem streng gelet op overgewicht en afmetingen van handbagage. Die charters zitten meestal stampvol en alles is economy klasse; weinig kans dus dat je cabin-luggage die niet meer past bij je stoel de buurt nog elders in de cabine kunt laten plaatsen. Ook hier zal wel gelden dat er veel afhangt van al dan niet vliegend personeel.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fotoapparatuur in vliegtuig

                              paar jaar erin geslaagd 16 kilo handbagage mee te sleuren.
                              1 keer problemen gehad, dus ander aangepakt : kamera in een heuptas, onderwaterbehuizing in trolley (zo klein mogelijk en max 5 kilo trolley want die wordt meestal gewogen vanwege de grootte). Een heuptasje wordt meestal niet gewogen alhoewel daar 2 keer meer gewicht in zit. Laptop ook appart rond je nek (nu P2000 ipv laptop) >> no problem en toch door brussel, london, kuala lumpur, keta kenabalu, cebu, hurghada en cairo


                              Wel mooi lachen en vriendelijk alles tonen als het u gevraagd wordt aan de douane. Zij zijn dan ook vriendelijk met u en maken het iedereen makkelijk.
                              Laptops moeten appart op de X-ray (zonder tas), doe dat dan ook direct, dan wordt de rij niet te lang
                              nikon D300 en Nikon D300s met 18-70mm + 70-300mm + Tamron 90mm macro 1:1 + 10-20 sigma + 10.5 FE nikon + 17-70 macro sigma + 2x sb800
                              http://users.pandora.be/kdk/ voor mijn onderwaterfoto's

                              Comment

                              Working...
                              X