Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beeldhoek en -verhouding

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beeldhoek en -verhouding

    Goedendag u allen,

    Ik heb een klein vraagje over beeldverhouding:
    Ben van plan een DSLR te kopen en er al redelijk uit welke het moet worden: de overgeblevenen van mijn rijtje zijn de Nikon D50 en de Olympus E-500 (commentaar op deze keuze is ook zeer welkom!).

    Nu is jullie natuurlijk welbekend dat de Oly een 4:3 verhouding heeft en de Nikon een 3:2. Dit zorgt voor een heel ander beeld, mijn vraag is dan ook (eindelijk..) of dat je met de Oly eenzelfde BREEDTE van beeld krijgt als met de Nikon. Dus maw als je met een Nikon en een Oly vanaf DEZELFDE positie dezelfde opname maakt, staat op beide beelden dan evenveel 'informatie' (mbt hoogte en breedte)?

    Ik vroeg mij dit af aan gezien op heel wat foto's op reviewsites het beeld van de Oly 'hoger' is (4:3), maar de zijkanten afgesneden lijken te zijn! Zijn daar feiten over? Ik wil natuurlijk geen beeldhoek verliezen (landschappen!)!

    Ik wacht in spanning af op allerhande antwoorden!
    Alvast bedankt,
    Folkert.

  • #2
    Re: Beeldhoek en -verhouding

    Dat is mede afhankelijk van de afmeting van de sensor in de camera (niet de verhouding, maar de absolute maat in mm) en het brandpuntafstand van het gebruikte objectief. Gezien het feit dat een beeldcirckel rond is, zou ik niet zeggen dat bij de Olympus een gedeelte van de zijkanten is afgesneden, maar eerder dat bij de Nikon een gedeelte van de bovenkant en de onderkant is afgesneden.


    Jij hebt het (als ik het goed begrijp) vooral over de beeldhoek. Een ander aspect is natuurlijk hoeveel pixels in het totale beeld worden opgenomen, want dat bepaals op basis van de breedte/hoogte-verhouding ook hoeveel pixels je in de breedte op je foto krijgt. In zekere zin is dat ook bepalend hoeveel je te zien krijgt, maar dan als maat voor het aantal zichtbare details.

    Groeten, Miriam

    Comment


    • #3
      Re: Beeldhoek en -verhouding

      Dat zou mooi nieuws zijn! Bedankt voor je reactie, iemand ervaring met de switch van 3:2 naar 4:3 en omgekeerd? Of algemene ervaringen met 4:3 en bijvoorbeeld landschappen?

      Comment


      • #4
        Re: Beeldhoek en -verhouding

        Oorspronkelijk geplaatst door DeNeus
        Dat zou mooi nieuws zijn!
        Waarom is dat mooi nieuws?

        Comment


        • #5
          Re: Beeldhoek en -verhouding

          ...omdat ik toch neig naar een Olympus (veeeel camera voor een studentenbudget) en deze dus waarschijnlijk geen 'breedte-verlies' heeft tegenover de Nikon..
          Je krijgt alleen een ander beeldformaat waar ik even aan zal moeten wennen.

          Comment


          • #6
            Re: Beeldhoek en -verhouding

            Maar zoals Miriam schreef is het afhankelijk van je sensorgrootte (in vierkante mm en aantal pixels) en de gebruikte lens. Heb je dat allemaal al verdisconteerd?
            Last edited by Leonidas; 31 januari 2006, 11:09.

            Comment


            • #7
              Re: Beeldhoek en -verhouding

              Het verschil is in hoofdzaak een smaakverschil.

              Mijn prosumer heeft 4/3 mijn dslr 3/2. Zelf verkies ik 3/2. Het is ook vaak handiger omdat bij afprinten heel veel van het materiaal nog gemaakt is met een 3/2 formaat.

              Maar het ene is niet slechter dan het andere het is gewoon anders.

              Comment

              Working...
              X