Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

2 vragen

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 2 vragen

    ik kwam op internet een testje tegen over digitale beelden.
    ik heb de test gemaakt, maar was het over 2 vragen niet helemaal eens, die vragen ga ik hier posten en ben benieuwd naar jullie antwoorden.

    Vraag 1:
    Waarmee staat het ingestelde DPI bij het scannen van een foto in relatie?
    (a) Kleurdiepte van de foto
    (b) Aantal megabytes van de foto
    (c) Pixellengte van de foto

    Vraag 2:
    Kunt u een negatief film of een dia scannen met een flatbedscanner?
    (a) ja
    (b) nee
    Whoot Whoot! nu Fuji S7000 ;)
    YES YES Eindelijk heb ik mijn 505V!
    Joehoe! Eindelijk een Digicam CASIO QV!

  • #2
    Originally posted by rdubbelud
    Vraag 1:
    Waarmee staat het ingestelde DPI bij het scannen van een foto in relatie?
    (a) Kleurdiepte van de foto
    (b) Aantal megabytes van de foto
    (c) Pixellengte van de foto
    Tja, bij het inscannen (ik dacht eerst bij fotografie ) zou ik twijfelen tussen (b) en (c), maar de term Pixellengte is me toch niet echt duidelijk. Ik zou dus voor (b) opteren... DPI staat voor dots per inch, en hoe meer je er specifieert, hoe groter de file zal worden (in de veronderstelling dat alle andere instellingen identiek blijven).


    Vraag 2:
    Kunt u een negatief film of een dia scannen met een flatbedscanner?
    (a) ja
    (b) nee
    Ja, mits gebruik van een speciale adapter (een dia moet langs achter belicht worden, dus moet de adapter waarin je de dia plaatst dit licht verzorgen).

    Ben ik geslaagd voor de test ?


    Jörg
    Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

    Comment


    • #3
      dat maak ik nog niet bekend, even nog een paar antwoorden afwachten
      Whoot Whoot! nu Fuji S7000 ;)
      YES YES Eindelijk heb ik mijn 505V!
      Joehoe! Eindelijk een Digicam CASIO QV!

      Comment


      • #4
        1 : B ; 2 : A
        Een Giotto's blaaspeer die ik 100% onder de knie heb ;-)

        Comment


        • #5
          1:C
          Antwoord B zou ook kunnen ALS het gescande oppervlak even groot is. Pixellengte is een beetje vage term... maar alls het aantal DPI toeneemt neemt het aantal pixels ook toe, bij een afdruk op dezelfde grootte zal de pixelgrootte afnemen.

          2:A
          Natuurlijk, ik kan zelfs m'n gezicht scannen. Natuurlijk is het niet de bedoeling, maar het kan wel. Sommige flatbedscanners hebben een aparte dia/negatief houder.
          <sub>Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.</sub>

          Comment


          • #6
            Originally posted by Johnny
            1:C
            Antwoord B zou ook kunnen ALS het gescande oppervlak even groot is. Pixellengte is een beetje vage term... maar alls het aantal DPI toeneemt neemt het aantal pixels ook toe, bij een afdruk op dezelfde grootte zal de pixelgrootte afnemen.

            2:A
            Natuurlijk, ik kan zelfs m'n gezicht scannen. Natuurlijk is het niet de bedoeling, maar het kan wel. Sommige flatbedscanners hebben een aparte dia/negatief houder.
            ik had het zelfde bedacht, maar dit is werd als foutief gezien

            de complete test staat op:
            http://www.addostuur.com/computerbrevet/digitale_fotobewerking.htm
            het zijn niet zulke hele moeilijke vragen, ik had alles goed beantwoord op de 2 na die ik heb gepost.
            maar dat zijn ook dubieuze vragen, en bij vraag 1, zijn naar mijn mening meerdere antwoorden mogelijk (hoe hoger de resolutie is, des te meer pixels EN bytes de foto krijgt) toch
            Whoot Whoot! nu Fuji S7000 ;)
            YES YES Eindelijk heb ik mijn 505V!
            Joehoe! Eindelijk een Digicam CASIO QV!

            Comment


            • #7
              (hoe hoger de resolutie is, des te meer pixels EN bytes de foto krijgt) toch
              ik vind de antwoorden ook zeer vaag, maar je bewering hier klopt niet hoor rdubbelud.

              immers, die dpi is slechts een verhouding pixels/fysieke afmetingen.

              dus door je verhouding te verhogen, maak je geen pixels bij, je schikt ze gewoon dichter bij mekaar waardoor de fysieke afmetingen dalen.
              ToM.___ //Fuji s602.
              www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
              It goes to 11 you know? 1 louder.

              Comment


              • #8
                bij scannen toch niet?
                als ik iets van 1 inch scan op 72dpi en op 150dpi dan heb je toch een bestand van 72 pixels en een bestand van 150 pixels

                als ik het mis heb, wil ik graag een uitleg van je als je tijd hebt
                Whoot Whoot! nu Fuji S7000 ;)
                YES YES Eindelijk heb ik mijn 505V!
                Joehoe! Eindelijk een Digicam CASIO QV!

                Comment


                • #9
                  als je een foto scant op 100 dpi en daarna op 200 dpi
                  is je jpegbestand groter dus ook meer pixels
                  Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                  Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by rdubbelud
                    bij scannen toch niet?
                    als ik iets van 1 inch scan op 72dpi en op 150dpi dan heb je toch een bestand van 72 pixels en een bestand van 150 pixels
                    Wel, dat denk ik toch ook (is ook de reden van die in mijn eerste antwoord). De opmerking van tom314 slaat volgens mij op de dpi-waarde die je in Photoshop kunt geven aan foto's. In dat geval heeft hij gelijk.


                    Jörg
                    Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

                    Comment


                    • #11
                      DPI is Dot Per Inch gaat over aantal pixels per inch, hoe hogere resolutie je scant hoe beter de kwaliteit van je scan. (hoe meer detail er in is)

                      Je kan op een flatbed scanner dia's of negatieven scannen maar de kwaliteit zal zonder meer slecht zijn. Er zijn wel flatbedscanners die dit toelaten maar dan zijn het er weel heel dure.
                      Albums
                      Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                      Comment


                      • #12
                        aha, mannen, jullie maken opnieuw dezelfde denkfout.

                        als je bv. een cd-hoes inscant, 12cmx12cm op 150dpi, dan krijg je een bestand van 12x12cm,
                        aan 150 dpi , oftewel 501264 pixels (1 inch = 2.54cm)

                        als je ditzelfde cd-hoesje inscant aan 300dpi, krijg je een bestand van 12x12cm,
                        aan 300dpi, oftewel 2005056 pixels.

                        Dus, ook je scanner doet het, hij verhoogt de resolutie als je van 150 naar 300dpi schakelt, en gaat ipv 150 punten, 300 punten op een inch detecteren en doorgeven.

                        Als dat niet het geval was, zou je bij de tweede scan een bestand krijgen van 24x24 cm.

                        Hou goed voor ogen: DPI is een VERHOUDING, en wil niets zeggen.

                        Ik kan foto's drukken op 10.000dpi met 2MP-foto's.... denk er maar eens over na ..
                        ToM.___ //Fuji s602.
                        www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
                        It goes to 11 you know? 1 louder.

                        Comment


                        • #13
                          euh mijn scans worden groter zenne
                          Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                          Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                          Comment


                          • #14
                            1: C Pixellengte van de foto
                            2: A ja idd met adapter zoals vj zij
                            Groeten Svenny007
                            Lier (BE)

                            (Nikon D90 + AF-S Nikkor 18-200mm + AF-S Nikkor 12-24 + SB-900) (Nikon P510) (Nikon AW100)

                            Comment


                            • #15
                              dirtyharry, dus een scan van 12cm x 12cm wordt groter naarmate je de resolutie verhoogt.. dat kan toch niet.

                              of krimpen je saucissen ook als je de ijskast op stand 4 ipv 2 zet..
                              ToM.___ //Fuji s602.
                              www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
                              It goes to 11 you know? 1 louder.

                              Comment

                              Working...
                              X