Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

scherpstellen spiegelreflex

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • scherpstellen spiegelreflex

    Goed, ik moest even voldoende moed verzamelen om deze vraag te durven stellen
    Hebben jullie bij het scherpstellen met een spiegelreflex wel eens moeite om te zien of die halve rondjes goed aansluiten?
    Op sommige dingen vind ik het heel simpel maar op sommige kleuren of oppervlaktes zie ik geen fluit

  • #2
    Re: scherpstellen spiegelreflex

    Oorspronkelijk geplaatst door antoinette
    Hebben jullie bij het scherpstellen met een spiegelreflex wel eens moeite om te zien of die halve rondjes goed aansluiten?
    Op sommige dingen vind ik het heel simpel maar op sommige kleuren of oppervlaktes zie ik geen fluit
    Net zoals bij AF: je hebt structuur nodig (meer specifiek in dit geval: vertikale lijnen) om van dat hulpmiddel goed gebruik te kunnen maken.

    Comment


    • #3
      Re: scherpstellen spiegelreflex

      Euh,
      maar op mijn digitaal speigelreflex, zie ik nergens aansluitende halve cirkels zoals ik indertijd bij het analoog toestel had.
      Het is scherp stellen op zicht en als ik een scherp beeld heb, gaat een groen lampje continu branden. (natuurlijk als AF af staat)
      https://www.fotospotter.be
      Je suis content d’être heureux

      Comment


      • #4
        Re: scherpstellen spiegelreflex

        Ik heb een analoge spiegelreflex gekregen. Eerst even kijken of ik daar wat mee kan voor ik m'n spaarvarken slacht voor een digitale uitvoering Maar uit jouw verhaal begrijp ik dus dat niet alle spiegelreflexen met die circels werken. Weet iemand of de nikon d50 dit wel of niet doet? En hoe lossen jullie dat scherpstellen dan op als je het niet kunt zien?

        Comment


        • #5
          Re: scherpstellen spiegelreflex

          Oorspronkelijk geplaatst door antoinette
          En hoe lossen jullie dat scherpstellen dan op als je het niet kunt zien?
          Moderne camera's hebben natuurlijk autofocus. Daarnaast kun je de focus bij het manueel scherpstellen wel enigszins zien, maar minder goed dan met zo'n hulpmiddel als de halve rondjes. Bij sommige camera's kan je die dingen als accessoire bijkopen maar of dat ook geldt voor de D50 weet ik niet. Ik betwijfel het eigenlijk.

          Comment


          • #6
            Re: scherpstellen spiegelreflex

            Met minder lichtsterke objectieven en bij weinig is het idd niet gemakkelijk om de scherpstelwig te gebruiken. Maar zoals Purlut al aanhaalde, dat groene flikkerende lichtje dat continue gaat branden bij correcte scherpstelling vind je toch ook op analoge AF-camera's En dat werkt heus ook wel wanneer je handmatig scherpstelt( Alvast toch op mijn oude Nikons ). Bij Non-AF camera's is het idd lastig, maar mijn oude FG had bvb een zeer fijn gerasterd cirkeltje in het matglas. Dat werkte iets beter dan zo'n wig, vooral bij weinig licht.

            Comment


            • #7
              Re: scherpstellen spiegelreflex

              bij de betaalbare dslr's heb je zo geen MF hulp.

              het enige wat je hebt is een ledje in je zoeker (onder het beeld) dat knippert of brandt. natuurlijk moet je dan wel een AF-lens hebbe en deze op MF zetten.

              heb je een oerdegelijke oude MF lens dan heb je géén ledje of focushulp
              foto als spiegel of als venster?

              Comment


              • #8
                Re: scherpstellen spiegelreflex

                Het is een Pentax ME van wanneer precies is niet helemaal bekend. Ik zal nog eens goed kijken of ik een lampje kan vinden maar is vrees van niet.

                Comment


                • #9
                  Re: scherpstellen spiegelreflex

                  je oude slr zal zo geen lampje hebben, die heeft de goede oude mf-hulp in het matglas zelf
                  foto als spiegel of als venster?

                  Comment


                  • #10
                    Re: scherpstellen spiegelreflex

                    Oorspronkelijk geplaatst door antoinette
                    Ik heb een analoge spiegelreflex gekregen. Eerst even kijken of ik daar wat mee kan voor ik m'n spaarvarken slacht voor een digitale uitvoering Maar uit jouw verhaal begrijp ik dus dat niet alle spiegelreflexen met die circels werken. Weet iemand of de nikon d50 dit wel of niet doet? En hoe lossen jullie dat scherpstellen dan op als je het niet kunt zien?
                    Zoals de meeste camera's van zijn soort, heeft de D50 geen halve cirkels, maar wel het scherpstellampje onderaan de zoeker. Scherpstellen op het oog is moeilijk met dit soort camera's, vooral omdat de zoeker eerder aan de kleine kant is.
                    Hoe los ik dit op? Simpelweg op autofocus werken (in 98% van de gevallen).

                    Gr's, Wim
                    Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
                    Fujifilm X100V - Sony RX100M3

                    Comment


                    • #11
                      Re: scherpstellen spiegelreflex

                      Dan ben ik toch gerustgesteld
                      A : ik word niet blind
                      B : de meeste digitale jongens hebben een lampje

                      Comment

                      Working...
                      X