Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Boeken voor RAW trekken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Boeken voor RAW trekken

    Hey,

    Ik werk nu al een tijdje met de D70 in de standaard jpeg.
    Ik wil nu wel eens in RAW trekken, wat op vele vrakken beter is maar ik heb ondervonden met te experimenteren dat de wit balans anders is. Er zijn daar grijsfiltes voor maar hoe moet je dat begot doen? Daarom zouw het handig zijn dat ik daar een boek(en) van heb. Kan er iemand mij een goed boek aanraden? Of een winkel waar ik die kan vinden? Of een website? Liefst wel in het nederlands

    Thx
    D70 + Sigma 17-70 Macro, SB-800, SB-28, sigma 70-200, sigma 180 macro, lowpro computrekker,2 x manfrotto 190pro + 229 kop, Gitzo RA4 en RN4 kop een eenigte paraplukes en nog veel rommel :)

  • #2
    Re: Boeken voor RAW trekken

    Oorspronkelijk geplaatst door bokke
    Ik werk nu al een tijdje met de D70 in de standaard jpeg.
    Ik wil nu wel eens in RAW trekken, wat op vele vrakken beter is maar ik heb ondervonden met te experimenteren dat de wit balans anders is. Er zijn daar grijsfiltes voor maar hoe moet je dat begot doen? Daarom zouw het handig zijn dat ik daar een boek(en) van heb. Kan er iemand mij een goed boek aanraden? Of een winkel waar ik die kan vinden? Of een website? Liefst wel in het nederlands
    Boeken over RAW hebben m.i. alleen zin in relatie tot de software die je gebruikt. Hoe je RAW behandelt is namelijk softwareafhankelijk. Voor Photoshop is eigenlijk een must het boek "Real World Camera Raw" van Bruce Fraser. Te koop o.a. op Amazon.

    Dat van die witbalans snap ik niet helemaal. Wat wil je daarmee zeggen?

    Comment


    • #3
      Re: Boeken voor RAW trekken

      Vermits je met Nikon werkt : raadpleeg de handleiding van Nikon Capture
      Canikon 40D - D200, D300

      Comment


      • #4
        Re: Boeken voor RAW trekken

        Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas
        Dat van die witbalans snap ik niet helemaal. Wat wil je daarmee zeggen?
        waarom is het dan als je een foto in jpeg neemt en de instellingen het zelfde laat en allen in raw zet dat dan je helemaal andere kleuren krijgt? een blauwe achtergrond word bijna groen
        D70 + Sigma 17-70 Macro, SB-800, SB-28, sigma 70-200, sigma 180 macro, lowpro computrekker,2 x manfrotto 190pro + 229 kop, Gitzo RA4 en RN4 kop een eenigte paraplukes en nog veel rommel :)

        Comment


        • #5
          Re: Boeken voor RAW trekken

          Oorspronkelijk geplaatst door bokke
          waarom is het dan als je een foto in jpeg neemt en de instellingen het zelfde laat en allen in raw zet dat dan je helemaal andere kleuren krijgt? een blauwe achtergrond word bijna groen
          Nu begrijp ik je helemaal niet meer
          Je zet toch geen JPG om naar RAW ? Dat gaat gewoon niet
          (zelf durf ik wel eens pseudo NEFjes aanmaken, maar dit is geen zuivere RAW)
          Canikon 40D - D200, D300

          Comment


          • #6
            Re: Boeken voor RAW trekken

            Oorspronkelijk geplaatst door mexicano
            Nu begrijp ik je helemaal niet meer
            Ik ook niet...

            Comment


            • #7
              Re: Boeken voor RAW trekken

              Oorspronkelijk geplaatst door mexicano
              Nu begrijp ik je helemaal niet meer
              Je zet toch geen JPG om naar RAW ? Dat gaat gewoon niet
              (zelf durf ik wel eens pseudo NEFjes aanmaken, maar dit is geen zuivere RAW)

              "pseudo nefjes" ... cloontjes m.a.w. ?
              een paar ogen om mee te kijken en een vinger om af te drukken

              Comment


              • #8
                Re: Boeken voor RAW trekken

                ik denk dat BOKKE gewoont bedoelt dat hij de instellingen van zijn JPEG laat staan en dan in RAW foto's maakt. is het niet?

                daarbij stelt hij vast dat de witbalans ontregeld geraakt? is het niet?

                Ik denk dat hij beter is met de raad dat in RAW de instellingen er niks toe doen, maar de witbalans gemakkelijk op AUTO kan blijven staan.

                later in CAPTURE kan je die aanpassen !

                is het niet BOKKE? eigenlijk is het allemaal simpel:

                je "trek" in RAW en dan ga je de foto openen in CAPTURE of dergelijke alwaar je dan nog heel wat kan aanpassen zoals je dit vooraf in je D70 zou moeten doen om een JPEG te maken.

                Kortom, voortaan maak je eens fotos JPEG Basic + RAW, dan zie je een verschil tussen beide zelfs in CAPTURE kan je ze naast elkaar openen.

                De RAWs kan je bijna mateloos aanpassen, zelfs de witbalans! verwacht je in de meeste gevallen niet aan een spectaculair verschil, maar soms is het er wel, je zal trouwens meestal de JPEGS mooier vinden dan de RAW (als je D70 goed afgesteld is), behalve de moeilijke gevallen, waar je in RAW nog heel wat kan aanpassen om er toch een topfoto van te maken
                een paar ogen om mee te kijken en een vinger om af te drukken

                Comment


                • #9
                  Re: Boeken voor RAW trekken

                  RAW Anders dan 'TIFF' of 'JPEG' is 'RAW' geen afkorting en betekend uit het Engels 'ruw' of 'origineel'. Bedoeld zijn hier de ruwe data die een CMOS- of CCD sensor van een digitale camera levert waarna in dit geval geen verdere verwerking van beeld-data heeft plaatsgevonden. Voordat een camera bijvoorbeeld een jpeg beeldbestand opslaat worden namelijk eerst scherpte, verzadiging en een hele reeks andere bewerkingen door de electronica in de camera uitgevoerd om van de ruwe data een bruikbare foto te maken. Met het gebruik van het RAW formaat verplaatst men deze bewerkingsstappen naar de computer om een grotere invloed te hebben op de verwerking van de beeld-data.
                  Daar de opbouw van RAW-data direct van de gebruikte beeldsensor en camera-electronica afhangt bestaat er, anders dan bij TIFF of JPEG, geen universeel RAW formaat. Vorm en opbouw van het RAW bestandstype verschilt niet alleen van fabrikant tot fabrikant, maar ook onderling tussen de cameramodellen van één fabrikant.
                  Voor de verwerking van RAW data op de computer is speciale software nodig die meestal door de fabrikant met de camera wordt meegeleverd.

                  Boeken: http://home.hetnet.nl/~zeylmaker/boe...verschenen.htm
                  zoek even in de browser op raw.
                  http://www.fotohans.eu

                  Comment


                  • #10
                    Re: Boeken voor RAW trekken

                    @Hansel: als je teksten ergens vandaan jat, zet het er dan wel even bij.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Boeken voor RAW trekken

                      Oorspronkelijk geplaatst door Peter Lampens
                      ik denk dat BOKKE gewoont bedoelt dat hij de instellingen van zijn JPEG laat staan en dan in RAW foto's maakt. is het niet?

                      daarbij stelt hij vast dat de witbalans ontregeld geraakt? is het niet?

                      Ik denk dat hij beter is met de raad dat in RAW de instellingen er niks toe doen, maar de witbalans gemakkelijk op AUTO kan blijven staan.

                      later in CAPTURE kan je die aanpassen !

                      is het niet BOKKE? eigenlijk is het allemaal simpel:

                      je "trek" in RAW en dan ga je de foto openen in CAPTURE of dergelijke alwaar je dan nog heel wat kan aanpassen zoals je dit vooraf in je D70 zou moeten doen om een JPEG te maken.

                      Kortom, voortaan maak je eens fotos JPEG Basic + RAW, dan zie je een verschil tussen beide zelfs in CAPTURE kan je ze naast elkaar openen.

                      De RAWs kan je bijna mateloos aanpassen, zelfs de witbalans! verwacht je in de meeste gevallen niet aan een spectaculair verschil, maar soms is het er wel, je zal trouwens meestal de JPEGS mooier vinden dan de RAW (als je D70 goed afgesteld is), behalve de moeilijke gevallen, waar je in RAW nog heel wat kan aanpassen om er toch een topfoto van te maken

                      Oef dacht al dat het aan mij lag maar blijkbaar tog niet (of niet helemaal)
                      als ik ik die JPEG + RAW neem dan bekom ik ook een vrij groot verschil tog kwa kleur. Trek is ze appart eerst volle JPEG dan RAW is het verschil nog groter. Daarom vind ik het raar! Allesiend de JPEG zijn nu idd wel mooier dan de RAW's

                      @ Hansel bedankt voor de deskundige uitleg

                      allesiend ik blijf nog wat proberen tot het redelijke fototjes zijn

                      bedankt alvast
                      D70 + Sigma 17-70 Macro, SB-800, SB-28, sigma 70-200, sigma 180 macro, lowpro computrekker,2 x manfrotto 190pro + 229 kop, Gitzo RA4 en RN4 kop een eenigte paraplukes en nog veel rommel :)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Boeken voor RAW trekken

                        Oorspronkelijk geplaatst door bokke
                        @ Hansel bedankt voor de deskundige uitleg
                        Ik denk dat die dank aan iemand anders toekomt.
                        En ik heb van mijn vrouw dit boek voor de kerst gehad, staat een heel hoofdstuk over RAW in. Echt de moeite waard.
                        http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSH...&lgl_Section=1
                        Last edited by jan.brouwers; 31 januari 2006, 08:05.
                        Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
                        Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

                        Comment


                        • #13
                          Re: Boeken voor RAW trekken

                          @Hansel: als je teksten ergens vandaan jat, zet het er dan wel even bij.
                          Sorry sorry, uiteraard is dat niet van mij en was ook niet de bedoeling om dit zo te doen laten voorkomen. 2e url in het bericht vergeten te plaatsen.
                          http://www.fotohans.eu

                          Comment

                          Working...
                          X