Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

foto studiootje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • foto studiootje

    Hoi ,
    Ik zou graag een fotostudiootje maken met bouwlampen.
    Hoeveel watt heb ik daar voor nodig en wat heb ik nog allemaal nodig om dit te bereiken.
    Ik ben aan het bouwen en voorlopig kan duur studiomateriaal er niet af

    Zou het niet mogelijk zijn dat jullie een foto posten van jullie eigen gemaakt studiootje zodat ik wat inspiratie kan op doen .
    Alvast bedankt

    greetz sorvats
    Nikon D70 nikkor 18-70 mm
    , AF micro nikkor 60 mm , nikkon sb 600

  • #2
    Re: foto studiootje

    Oorspronkelijk geplaatst door sorvats
    Hoi ,
    Ik zou graag een fotostudiootje maken met bouwlampen.
    Hoeveel watt heb ik daar voor nodig en wat heb ik nog allemaal nodig om dit te bereiken.
    Ik ben aan het bouwen en voorlopig kan duur studiomateriaal er niet af

    Zou het niet mogelijk zijn dat jullie een foto posten van jullie eigen gemaakt studiootje zodat ik wat inspiratie kan op doen .
    Alvast bedankt

    greetz sorvats
    Lijkt me een leuk idee. Misschien een topic voor starten. We hebben al locaties van de leden, computers van de leden, betekenis van de nicks... dit komt me voor als een leerzame aanvulling. Als het topic er komt, wil ik wel een bijdrage leveren.
    Fullator
    Fotostudio Candela Zone
    website: http://www.chronax.be
    website: http://www.marquisemodels.eu

    Comment


    • #3
      Re: foto studiootje

      post de foto's gewoon hierin...
      [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

      Comment


      • #4
        Re: foto studiootje

        het probleem met bouwlampen is dat het ronduit slecht licht is: het kleurenspectrum vertoont heel wat gaten, en de kleurtemperatuur is verschikkelijk laag. Koop dan liever een walimex lamp bij foto Waltser .. of investeer in een goedkope studioflitser met reflectiescherm .. wat je aan bouwlampen uitgeeft is verloren geld, behalve als je bouwvakker bent, natuurlijk

        Comment


        • #5
          Re: foto studiootje

          Oorspronkelijk geplaatst door Visio
          het probleem met bouwlampen is dat het ronduit slecht licht is: het kleurenspectrum vertoont heel wat gaten, en de kleurtemperatuur is verschikkelijk laag. Koop dan liever een walimex lamp bij foto Waltser .. of investeer in een goedkope studioflitser met reflectiescherm .. wat je aan bouwlampen uitgeeft is verloren geld, behalve als je bouwvakker bent, natuurlijk
          Niet overdrijven a.u.b. Omdat het gloeilampen zijn is het spectrum juist redelijk aaneengesloten en als zodanig een stuk beter dan van TL-buizen. De kleurtemperatuur is laag, maar 'verschrikkelijk laag' is nu ook weer niet de juiste aanduiding. Een beetje behoorlijke camera kan daar goed voor corrigeren. Daar komt nog bij dat voor het fotograferen van mensen een iets lagere kleurtemperatuur meestal bijdraagt aan een warmer effect.

          Het belangrijkste nadeel van bouwlampen is de warmte - maar als je naakt fotografeert is het misschien wel weer een voordeel...

          Groeten, Miriam

          Comment


          • #6
            Re: foto studiootje

            Oorspronkelijk geplaatst door Fullator
            Lijkt me een leuk idee. Misschien een topic voor starten. We hebben al locaties van de leden, computers van de leden, betekenis van de nicks... dit komt me voor als een leerzame aanvulling. Als het topic er komt, wil ik wel een bijdrage leveren.
            Leuk idee! Groeten, Miriam

            Comment


            • #7
              Re: foto studiootje

              Oorspronkelijk geplaatst door mvdh
              Niet overdrijven a.u.b. Omdat het gloeilampen zijn is het spectrum juist redelijk aaneengesloten en als zodanig een stuk beter dan van TL-buizen. De kleurtemperatuur is laag, maar 'verschrikkelijk laag' is nu ook weer niet de juiste aanduiding. Een beetje behoorlijke camera kan daar goed voor corrigeren.
              bouwlampen hebben hallogeenstaaflampjes met een niet continu spectrum, met een kleurtemperatuur tussen de 2000 en de 3000 kelvin .. 'k heb er al enkele keren serieus op gevloekt bij indoor-events waar dit de enige verlichting was. betere hallogeenlapen hebben id een redelijk continu spectrum,dat wel iets te rood is, maar nog steeds een heel lage kleurtemperatuur (circa 3500)

              betereTL lampen hebben een kleurtemperatuur van circa 5000 tot 6000 kelvin, en een quasi continu spectrum .. en kosten ook maar 8 à 9 euro per stuk .. maar eerlijk .. met TL lampen ga ik ook geen studio in elkaar flansen, ook niet als't goede lampen zijn om je foto's onder te bekijken.

              vraag maar eens aan Gabriëlla wat ze van haar bouwlampen vond waar ze ooit mee begonnen was

              Comment


              • #8
                Re: foto studiootje

                Oorspronkelijk geplaatst door Visio
                ...
                betereTL lampen hebben een kleurtemperatuur van circa 5000 tot 6000 kelvin, en een quasi continu spectrum .. en kosten ook maar 8 à 9 euro per stuk .. maar eerlijk .. met TL lampen ga ik ook geen studio in elkaar flansen, ook niet als't goede lampen zijn om je foto's onder te bekijken.
                Vergeet bij de TL-lampen ook niet een electronisch voorschakelapparaat, ipv een klassieke starter en balast, zodat ze met een hoge frequentie werken >10.000Hz. Zo'n schakeling kost wel een 40 euro voor twee lampen en verdubbel de prijs maar als je een dimbaar exemplaar wil hebben.

                Maar het is wel geweldig aangenaam om indirect je werkruimte mee te verlichten en computerwerk te doen.

                Alain

                Comment


                • #9
                  Re: foto studiootje

                  Oorspronkelijk geplaatst door Visio
                  bouwlampen hebben hallogeenstaaflampjes met een niet continu spectrum, met een kleurtemperatuur tussen de 2000 en de 3000 kelvin .. 'k heb er al enkele keren serieus op gevloekt bij indoor-events waar dit de enige verlichting was.
                  Zou je in de war kunnen zijn met hogedruk kwikdamplampen? Die kom je regelmatig tegen als zaalverlichting en hebben inderdaad geen continu spectrum. Net als zijn neefje de TL-buis (in feite een lage druk kwikdamplamp) heeft de hogedruk kwikdamplamp een heel vervelend spectrum. Maar bouwlampen op basis van halogeenverlichting hebben naar mijn bescheiden mening wel degelijk een continu (maar aan de blauwzijde beperkt) spectrum, net als iedere andere gloeilamp.

                  De TL-buizen die je voor pakweg 9 euro kunt kopen, kunnen wel een hoge kleurtemperatuuur hebben, maar daarmee hebben ze nog geen goede kleurweergave. Voor de experts: 5000 Kelvin is nog geen D50 lichtbron. Je zult een hoge kleurweergave index moeten hebben (dat is niet zo moeilijk) EN een lage metamerie-index. Alleen dan krijg je een redelijk spectrum voor het zien van kleuren. Maar... zoals eerder gezegd en geschreven: een lagere kleurtemperatuur is echt het probleem niet, een beetje warmte in de kleur is zelfs noodzakelijk.

                  Groeten, Miriam

                  Comment


                  • #10
                    Re: foto studiootje

                    Miriam

                    Oorspronkelijk geplaatst door mvdh
                    Zou je in de war kunnen zijn met hogedruk kwikdamplampen? Die kom je regelmatig tegen als zaalverlichting en hebben inderdaad geen continu spectrum. Net als zijn neefje de TL-buis (in feite een lage druk kwikdamplamp) heeft de hogedruk kwikdamplamp een heel vervelend spectrum. Maar bouwlampen op basis van halogeenverlichting hebben naar mijn bescheiden mening wel degelijk een continu (maar aan de blauwzijde beperkt) spectrum, net als iedere andere gloeilamp.

                    De TL-buizen die je voor pakweg 9 euro kunt kopen, kunnen wel een hoge kleurtemperatuuur hebben, maar daarmee hebben ze nog geen goede kleurweergave. Voor de experts: 5000 Kelvin is nog geen D50 lichtbron. Je zult een hoge kleurweergave index moeten hebben (dat is niet zo moeilijk) EN een lage metamerie-index. Alleen dan krijg je een redelijk spectrum voor het zien van kleuren. Maar... zoals eerder gezegd en geschreven: een lagere kleurtemperatuur is echt het probleem niet, een beetje warmte in de kleur is zelfs noodzakelijk.

                    Groeten, Miriam
                    Ik denk bij een TL-lamp hier dan aan een osram biolux 72-965 met een gemeten kleurtemperatuur van een 5500à6000K en een gemeten cri van een 97.

                    Alain

                    Comment


                    • #11
                      Re: foto studiootje

                      Oorspronkelijk geplaatst door alainD
                      Miriam
                      Ik denk bij een TL-lamp hier dan aan een osram biolux 72-965 met een gemeten kleurtemperatuur van een 5500à6000K en een gemeten cri van een 97.

                      Alain
                      De 965 heeft een kleurtemperatuur van 6500 kelvin. Misschien dat een 950 (te koop van zowel Philips als Osram) met een kleurtemperatuur van 5000 kelvin en een kleurweergave index van 98 nog iets beter geschikt is. Maar voor beide lampen geldt dat er nog een paar gemene pieken in het spectrum (in het blauw en in het groen) zitten die de metamerie ongunstig beinvloeden. En bovendien schieten ze flink tekort in het rood-gebied. Juist die roodtinten zijn wel zo prettig als je er een model mee wilt uitlichten. Voor product-fotografie is het meestal minder erg.

                      Voor wie geïnteresseerd is: bij tl-lampen wordt in de type-aanduiding meestal een driecijferige code gebruikt. Het eerste getal staat voor de kleurweergave (IRC of ookwel Ra) index. 8 staat voor een IRC van 80 tot 89. Het cijfer 9 staat voor een IRC tussen de 90 en de 99. De hoogst mogelijke waarde is 100. De volgende twee cijfers staan voor de kleurtemperatuur. 50 staat voor 5000 kelvin en 65 voor 6500 kelvin.

                      Een getal dat vrijwel nooit wordt vermeld is de metamerie-index. Hoewel er diverse methoden zijn om dit te meten, wordt voor lampen uitgegaan van het normale zichtbare spectrum. De metamerie-index moet een zo laag mogelijk getal zijn. Dit getal geeft aan in hoeverre de kleurweergave onder alle omstandigheden (denk aan verschillende pigmenten/inkten) hetzelfde is. Bij een hogere metamerie-index wordt de kans groter dat twee kleuren die in bij een ideale lichtbron als verschillend zouden moeten worden gezien bij een minder ideale lichtbron als een en dezelfde kleur worden ervaren. TL-licht heeft over het algemeen een vrij slechte metamerie-indexwaarde.

                      Groeten, Miriam

                      Comment


                      • #12
                        Re: foto studiootje

                        Miriam

                        Oorspronkelijk geplaatst door mvdh
                        De 965 heeft een kleurtemperatuur van 6500 kelvin. Misschien dat een 950 (te koop van zowel Philips als Osram) met een kleurtemperatuur van 5000 kelvin en een kleurweergave index van 98 nog iets beter geschikt is. Maar voor beide lampen geldt dat er nog een paar gemene pieken in het spectrum (in het blauw en in het groen) zitten die de metamerie ongunstig beinvloeden. En bovendien schieten ze flink tekort in het rood-gebied. Juist die roodtinten zijn wel zo prettig als je er een model mee wilt uitlichten. Voor product-fotografie is het meestal minder erg.

                        Voor wie geïnteresseerd is: bij tl-lampen wordt in de type-aanduiding meestal een driecijferige code gebruikt. Het eerste getal staat voor de kleurweergave (IRC of ookwel Ra) index. 8 staat voor een IRC van 80 tot 89. Het cijfer 9 staat voor een IRC tussen de 90 en de 99. De hoogst mogelijke waarde is 100. De volgende twee cijfers staan voor de kleurtemperatuur. 50 staat voor 5000 kelvin en 65 voor 6500 kelvin.

                        Een getal dat vrijwel nooit wordt vermeld is de metamerie-index. Hoewel er diverse methoden zijn om dit te meten, wordt voor lampen uitgegaan van het normale zichtbare spectrum. De metamerie-index moet een zo laag mogelijk getal zijn. Dit getal geeft aan in hoeverre de kleurweergave onder alle omstandigheden (denk aan verschillende pigmenten/inkten) hetzelfde is. Bij een hogere metamerie-index wordt de kans groter dat twee kleuren die in bij een ideale lichtbron als verschillend zouden moeten worden gezien bij een minder ideale lichtbron als een en dezelfde kleur worden ervaren. TL-licht heeft over het algemeen een vrij slechte metamerie-indexwaarde.

                        Groeten, Miriam
                        Heb je nog info over de metamerie-index, enkele url's ivm lampen die getest zijn bv...

                        Ik sprak van een gemeten kleurtemperatuur, een nieuw exemplaar van mij gaf geen 6500K, maar wat minder dan 6000K (weet de exacte waarde niet meer).

                        Trouwens vreemd genoeg heeft de osram 950 een opgegeven kleurtemperatuur van 5400K ipv de te verwachten 5000K. Kan een foutje zijn in de documentatie, maar dan toch een niet onbelangrijk.

                        Alain


                        PS. Voor productfotografie kan het nuttig zijn dat er ook foto's gemaakt worden met couranter (lees "slechter") licht om de producent te laten zien hoe het er dan uitziet. Zelfde gaat ook op voor brochures en drukwerk, dat moet er ook goed uitzien bij het doelpubliek.

                        Comment


                        • #13
                          Re: foto studiootje

                          Gevaarlijk heet, veel te warm qua kleurtemperatuur, ... MAAR je kan er veel betere foto's mee maken dan zonder lampen.

                          Geen slecht idee om zo van start te gaan hoor Sorvats. Laat je vooral niet wijsmaken dat je geen mooie foto's kan maken met bouwlampen. Studioflitsers zijn ongetwijfeld een stuk beter en praktischer maar koste ook een stuk meer.

                          Als je niet meteen het budget hebt voor een set studioflitsers, ga dan een paar bouwlampen op stevige statieven halen bij Brico en breng ineens ook een paar grote piepschuim panelen mee om als reflectiescherm te gebruiken. En als je daar dan toch bent, koop ook nog een setje warmtebestendige handschoenen om die hete lampen te manipuleren.

                          Zo kan je al heel wat experimenteren en als er later een flitsset komt, ga je zeker van je ervaring kunnen genieten.

                          Pas wel echt op met de warmte van die dingen. Voor je het weet steek je iets in de fik.

                          Een paar voorbeeldjes met bouwlampen:



                          Bert Stephani

                          http://www.bertstephani.com

                          Comment


                          • #14
                            Re: foto studiootje

                            Oorspronkelijk geplaatst door mvdh
                            Zou je in de war kunnen zijn met hogedruk kwikdamplampen? Die kom je regelmatig tegen als zaalverlichting en hebben inderdaad geen continu spectrum.
                            yep .. ik dacht aan deze lapen die vaak gebruikt worden voor zaalverlichting .. een absolute ramp!

                            Comment


                            • #15
                              Re: foto studiootje

                              Als je met bouwlampen werkt kan je altijd in een speciaalzaak zoals Phlippo showlights, kleuren halen van LEE en ROSCO je kan een uitgebreid gamma vinden van tinten. De kleuren zijn per vel (1 bij 2 meter denk ik) en ze zijn bestand tegen hoge temperaturen.

                              Tip : vraag een staalboekje Numeric edition.
                              Nikon materiaal

                              Comment

                              Working...
                              X