Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hoe contrast tussen lucht en gebouwen wegwerken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • hoe contrast tussen lucht en gebouwen wegwerken

    Waar ik hier in Gent op kot zit ziet de lucht er soms ongelooflijk mooi uit:




    Deze foto's zijn in jpg genomen dus daar valt volgens mij niet veel aan te doen,
    maar ik heb er ook enkele genomen in raw en als ik daar de voorgrond lichter maak krijg ik altijd van die lelijke strepen...

    mijn vraag dus, hoe kan je de het contrast tussen voorgrond en lucht kleiner maken terwijl je de foto neemt, langere sluiter is geen mogelijkheid want dan is de "magie" in de lucht weg...

    groeten
    Koen
    You may say that I'm a dreamer, but I'm not the only one - J. Lennon
    www.koendd.be

    FZ50

  • #2
    Re: hoe contrast tussen lucht en gebouwen wegwerken

    Theoretisch gezien:

    - Je camera meet licht -> lucht = veel licht / gebouwen = weinig licht

    Je kan zo'n filter gebruiken waarmee je de lucht onderbelicht, je kan ook twee opnames maken en met een masker de lucht in de andere foto plaatsen.

    Comment


    • #3
      Re: hoe contrast tussen lucht en gebouwen wegwerken

      Oorspronkelijk geplaatst door koen dd
      Waar ik hier in Gent op kot zit ziet de lucht er soms ongelooflijk mooi uit:




      Deze foto's zijn in jpg genomen dus daar valt volgens mij niet veel aan te doen,
      maar ik heb er ook enkele genomen in raw en als ik daar de voorgrond lichter maak krijg ik altijd van die lelijke strepen...

      mijn vraag dus, hoe kan je de het contrast tussen voorgrond en lucht kleiner maken terwijl je de foto neemt, langere sluiter is geen mogelijkheid want dan is de "magie" in de lucht weg...

      groeten
      Koen
      Er zijn maar enkele camera's die de dynamiek kunnen "verleggen" naar high of low key, en helaas, Canon is er niet een van...
      Maar, de levels achteraf nog wat aanpassen in photoshop is wel een optie. Je gaat verschieten wat er uit de donkere partijen nog te voorschijn komt...
      Ook de techniek van 2 identieke beelden (statief!), met een meting op de lichte en een meting op de donkere partijen overeenleggen is een optie.
      Die strepen die je ziet, noemen banding, elke camera heeft dit. Dynamiek is beperkt tot ongeveer 5 stops dacht ik.
      Een heel andere en zeer efficiente oplossing is een gradual grijsfilter, deze zijn voor de helft transparant, en voor de helft grijs, met een overloop in het midden. Daarmee kan je natuurlijk ook de bovenkant wat "maskeren", om een balans te krijgen. Maar die filters kosten natuurlijk wel wat geld, we gebruikten die vroeger regelmatig op film, maar nu zijn ze wat in onbruik geraakt.

      Comment


      • #4
        Re: hoe contrast tussen lucht en gebouwen wegwerken

        ok alvast bedankt.
        Dat met die foto's, noemt bracketing zeker?
        Als er nog eens zo'n luchtje te zien zal ik dat eens proberen.
        Probleem met levels is dat je lucht dan ook lichter wordt...

        Ivm die bracketing, ik weet nog niet goed hoe ik ze dan over elkaar moet leggen maar daar zal wel hulp voor komen zeker
        You may say that I'm a dreamer, but I'm not the only one - J. Lennon
        www.koendd.be

        FZ50

        Comment


        • #5
          Re: hoe contrast tussen lucht en gebouwen wegwerken

          Zie deze discussie:
          Kan er iemand me op weg helpen wat betreft graduele filters.Welke te kopen?(harde,zachte,hoeveel stops?)Sites met heldere info? Sommigen zeggen dat men dit op digitaal niet nodig heeft maar bij het fotograferen van landschappen met tegenlicht kunnen die graduele filters best nuttig om minder uitgebrande delen te hebben.Ik

          Comment


          • #6
            Re: hoe contrast tussen lucht en gebouwen wegwerken

            Als er tussen beide contrasten meer dan 2 stops zitten is het technisch eigenlijk niet mogelijk een goede foto te maken.
            Probeer eens 2 stops te OVERBELICHTEN en kijk dan wat de doortekening van de gebouwen is.
            Je camera raakt in de war door het felle licht wat er in de lucht zit en daardoor ontstaat de onderbelichting.
            http://www.fotohans.eu

            Comment


            • #7
              Re: hoe contrast tussen lucht en gebouwen wegwerken

              Hi,

              Met deze fotos 2 mogelijkheden:

              a)Shadows & highlights in fotoshop komt een heel eind
              b)Redistributie van de tonaliteit, staat ergens bij tips & tricks in bd.

              DPaul;
              DPaul - A.FIAP
              D810, nikkors and other stuff

              Comment


              • #8
                Re: hoe contrast tussen lucht en gebouwen wegwerken

                Oorspronkelijk geplaatst door Hansel
                Als er tussen beide contrasten meer dan 2 stops zitten is het technisch eigenlijk niet mogelijk een goede foto te maken.
                Twee stops?
                Oorspronkelijk geplaatst door DPaul
                b)Redistributie van de tonaliteit, staat ergens bij tips & tricks in bd.
                Waar dan?

                Comment


                • #9
                  Re: hoe contrast tussen lucht en gebouwen wegwerken

                  Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas
                  Waar dan?
                  Hi L, nog in de oude BD website, stond er een foto in tips en tricks met een muur en een deur die niet goed belicht waren.

                  Ik heb dat ooit eens helemaal uitgelegd bij een trein pic van, denk ik, Pendragon.

                  Maar een kenner als jij stuur ik naar Luminous Landscape, zie bij tutorials onder de C van Contrast Masking.

                  mvg,
                  DPaul.
                  DPaul - A.FIAP
                  D810, nikkors and other stuff

                  Comment


                  • #10
                    Re: hoe contrast tussen lucht en gebouwen wegwerken

                    Naar LL hoef je me niet te verwijzen want als je kijkt naar de link die ik hierboven heb gezet, zie je dat ik dat niet nodig heb.

                    Ik heb je al zeker een jaar naar die tonaliteit zien verwijzen, tot ik laatst dacht, kom, ik ga eens kijken wat dat dan is. Nooit kunnen vinden.

                    Comment


                    • #11
                      Re: hoe contrast tussen lucht en gebouwen wegwerken

                      Oorspronkelijk geplaatst door koen dd
                      ok alvast bedankt.
                      Dat met die foto's, noemt bracketing zeker?
                      Als er nog eens zo'n luchtje te zien zal ik dat eens proberen.
                      Probleem met levels is dat je lucht dan ook lichter wordt...Ivm die bracketing, ik weet nog niet goed hoe ik ze dan over elkaar moet leggen maar daar zal wel hulp voor komen zeker
                      Hey Koen,

                      je kan toch ook alleen de onderkant selecteren met masker en dan enkel je levels aanpassen op dit deel. Dus de bovenkant (je lucht) blijft.

                      Greetz, RonnyE

                      Comment


                      • #12
                        Re: hoe contrast tussen lucht en gebouwen wegwerken

                        Oorspronkelijk geplaatst door RonnyE
                        Hey Koen,

                        je kan toch ook alleen de onderkant selecteren met masker en dan enkel je levels aanpassen op dit deel. Dus de bovenkant (je lucht) blijft.

                        Greetz, RonnyE
                        hoe selecteer je met maskers
                        You may say that I'm a dreamer, but I'm not the only one - J. Lennon
                        www.koendd.be

                        FZ50

                        Comment


                        • #13
                          Re: hoe contrast tussen lucht en gebouwen wegwerken

                          Koen & anderen
                          Bij LL heb ik het volgende gevonden en al een paar keer toegepast met wisselend succes.
                          Probeer het eens, het loont wel de moeite (als het lukt )

                          https://www.fotospotter.be
                          Je suis content d’être heureux

                          Comment


                          • #14
                            Re: hoe contrast tussen lucht en gebouwen wegwerken

                            Oorspronkelijk geplaatst door koen dd
                            hoe selecteer je met maskers

                            in het kort uitgelegd:

                            1) typ letter Q in (= enter quick mask)
                            2) klik penseel aan en verf het gedeelte lucht
                            3) typ letter Q (= exit quick mask)
                            4) menubalk => select inverse
                            5) nu kan je dus enkel op het gedeelte dat nu actief staat je levels aanpassen ...

                            Greetz, RonnyE

                            Tip: Ik gebruik ook wel eens de DRI (dynamic range increase) programma (ik heb dit bij Idimager zitten) maar een gratis kleine versie kan je halen hier

                            Veel succes,

                            Greetz, RonnyE

                            Comment


                            • #15
                              Re: hoe contrast tussen lucht en gebouwen wegwerken

                              Kan je in dit geval geen twee foto's maken, waarbij je er ééntje maakt zoals ze er nu uitziet, en een adere die je overbelicht. Dan zal het onderste deel wel juister belicht zijn, en kan je achteraf beide foto's in elkaar puzzelen (in Photoshop of een ander fotobewerkingsprogramma) om er een goede van te maken .

                              Ik heb hier even wat uitgeprobeerd met de Lighten Shadows/Darken Highlights in Photoshop Elements 4, en dit heb ik er nog uit gekregen:

                              Als je dit op het origineel toepast, dan zou het resultaat wel veel beter zijn, want door de eerste bewerking, resize en weer opslaan in jpeg is er veel infomatie verloren gegaan, daardoor zit er heel weinig kleur in het onderste deel.
                              Last edited by Black B@ndit; 29 januari 2006, 21:36.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment

                              Working...
                              X