Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's afdrukken via SPECTOR.BE

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto's afdrukken via SPECTOR.BE

    Ik zou graag enkele foto's laten afdrukken via spector.be.
    Volgens de gegevens op hun website, moet ik de foto's voor gewoon 10*15-formaat uppen in 518*768? Groter formaat mag, maar is volgens hun eigen uitleg zinloos?
    Het verbaasd me dat ik m'n foto's zoveel mag verkleinen.
    Hoe ga ik best te werk? Verklein ik alles of stuur ik het toch maar gewoon door (standaardformaat van m'n toestel is 2048*1536).

    Mvg, Bruno.


  • #2
    Hallo,

    Ik zou toch kiezen voor maximum resolutie dat ze willen of kunnen gebruiken voor een 10 X 15 te maken. Ik doe het anders, ik heb een fotograaf die zelf een digitaal fotolabo heeft en ik lever mijn bestanden af op het juiste formaat gebracht in PhotoShop en allemaal met een resolutie van 300dpi dat kan dus zijn dat daar nog een beetje interpolatie bijkomt wat een foto van de D30 of formaat 14 X 21 heeft maar 261 dpi en daar grijp ik dan in, en maak daar 300 dpi van met een resampling Bicubic. Dit geeft perfecte resultaten.

    Met Vriendelijke groeten
    Jeff Ceuppens
    jeff.ceuppens@skynet.be
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Hallo,

      Het is inderdaad aangewezen om in de hoogste resolutie ze door te zenden.Vergeet echter niet om uw foto's in een verhouding van twee op drie te verzenden.Doe je dit niet dan zal je met witte boorden zitten.

      groetjes

      Steven

      Comment


      • #4
        OK, duidelijk dat ik ze in hoogste resolutie moet doorsturen. Hoe zet ik ze het gemakkelijkste om in 2x3-formaat?
        Ik heb Photoshop 6, maar wegens te weinig gebruik is het nogal moeilijk.
        Misschien iemand die enkele tips kan geven hoe het gemakkelijke en relatief snel gaat?

        Mvg, Bruno.

        Comment


        • #5
          Een foto op de verhouding 3:2 brengen doe je door hem bij te snijden met de crop tool, gaat het heel snel, en daana met image size, kan je gaan kijken hoeveel je nog verwijderdt bent van de juiste 3 2 verhouding. Nu is dat enkel nodig bij camera's die de verhouding 3 4 hebben. De Nikon Coolpix 990 kan je bijvoorbeeld altijd gebruiken op de verhouding 3:2 Na wat experimenteren schat je de verhouding zo in, en krijg der een kijk op.

          Misschien kan je geholpen zijn door het aantal beeldpunten te vergelijken

          4:3 is bij voorbeeld 2048 X 1536
          3:2 is bij voorbeeld 2048 X 1360

          in uw geval moet je dus van de korste kant, zijde 1536 een aantal pixels wegsnijden tot je kortste kant maar 1360 beeldpunten meer telt of daar in de buurt.

          Ik zeg wel wegsnijden want als je de verhoudingen zou wijzigen met het aantal beeldpunten te veranderen krijg je een vertekende foto.

          Is het zo' een beetje duidelijk, of spreek ik chinees voor U.
          je mag me altijd mailen voor meer info langs de telefoon eventueel.



          Met Vriendelijke groeten
          Jeff Ceuppens
          jeff.ceuppens@skynet.be
          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

          Comment


          • #6
            Bedankt Jeff!
            Het lukt met de crop-tool in PS6, geen probleem.
            Spijtig dat men met het gebruik van de croptool nergens kan zien aan welke afmetingen men zit. Het zou toch handig zijn moest er ergens onderaan het scherm bvb. staan hoeveel pixelsXpixels je hebt (of is dit een verborgen optie?), dan weet je meteen of je nog moet bijknippen of misschien reeds te veel hebt afgeknipt.
            Is er misschien een ander programma dat dit wel weergeeft?

            Mvg, Bruno.


            Comment


            • #7
              Nog handiger zou zijn dat je het formaat 2x3 ergens kan instellen, zodat de croptool steeds in deze verhouding knipt?!

              Mvg, Bruno.

              Comment


              • #8
                Met het gebruik van de SHIFT-toets kan je blijkbaar eenzelfde verhouding aanhouden bij het gebruik van de croptool. Nu dit nog ergens op 2x3 kunnen zetten...

                Comment


                • #9
                  Als ik nu in de werkbalk van de CROPTOOL bovenaan gewoon de maten 10cm x 15cm invul, dan heb ik het toch, of niet?
                  Dan kloppen de verhoudingen steeds in 2x3 (logisch, niet?)...
                  Standaard staat er dan bij resolutie 72 pixels/inch. Mag of moet ik dit wijzigen? Laten staan of gewoon op 300 zetten?

                  Mvg, Bruno.

                  Comment


                  • #10
                    Nee,verander in de werkbalk de cm naar pixels.Vul dan in 2048 en 1360 in uw geval waar de foto 2048 x 1536 is.En de resolutie mag dan op 72 blijven staan.

                    Comment


                    • #11
                      OK, tnx.
                      Wat als ik het toch anders gedaan heb?

                      Mvg, Bruno.

                      Comment


                      • #12
                        Je foto ging wel de juiste verhouding hebben maar de pixels gingen dan van 2048 x 1360 naar 425 x 283 gegaan zijn.Wel te verstaan als je 10 op 15 cm ging invullen met 72 als resolutie.M.a.w. je ging je pixels in je foto heel laag maken wat zou resulteren in een barslechte afdruk.

                        Groetjes

                        Steven



                        Edited by - q-one on 19 July 2001 00:00:30

                        Edited by - q-one on 19 July 2001 00:03:34

                        Comment


                        • #13
                          Djeezus, volgens mij maken julie dat hier veel te moeilijk...

                          Croptool?
                          Wat dacht ge van de 'Rectangular Marquee' Tool?
                          (dat vierkanteken linksboven in uw menu)
                          Klik erop, en vanboven in de taakbalk klik je bij style: 'constrained aspect ratio' width 3 height 2

                          je trekt een rechtoek over uw foto en daarop doe je dan een 'image' 'crop' truukje en klaar is kees

                          Of niet?

                          Comment


                          • #14
                            Wel, ik heb nu enkele tientallen foto's gedaan en gebruik dus uitsluitend het CROPTOOL in PhotoShop 6!
                            Dit is uiterst gemakkelijk: stel éénmaal de juiste pixels in (2048*1360) en vanaf dan CROP je foto na foto en je snijdt er zelfs zoveel af als je zelf wilt. Gemakkelijker kan volgens mij niet en sneller ook niet...

                            Mvg, -BK-

                            Comment

                            Working...
                            X