Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

schoonmaken UV-filter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • schoonmaken UV-filter

    Hallo!

    Ik dacht net fanatiek bezig te zijn en besloot eens mijn UV-filter schoon te gaan maken. Dus ik met wat wattenstaafjes en water uit de kraan zachtjes over het glas wrijven...en nu zitten er allemaal opgedroogde druppeltjes water op.

    Vroeg me af of dit terug te zien is op de foto's. En vooral of ik de filter ook met Cif (of een dergelijk schoonmaakmiddel) mag bewerken.

    Bedankt voor de reacties!

    Boudewijn.
    Kunstenaar zijn wil zeggen: nóóit je blik afwenden

  • #2
    Re: schoonmaken UV-filter

    Boudewijn....?
    Je gaat die kalkresten zeker zien op de foto's...

    Poetsen met Cif...???
    Waarom geen schuurpapier met een beetje water?

    Koop je een goede "lens-cleaner".
    Sommigen raden ook bepaalde "bril-reinigings-doekjes" aan.
    Ik heb er hier liggen van den Aldi: niks waard dus, laten overduidelijk
    sporen na.
    Een collega gebruikt doekjes van het Kruidvat en met goede resultaten.
    Nu, er is hierover al wat gezegd in dit forum > effen zoeken dus
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

    Comment


    • #3
      Re: schoonmaken UV-filter

      Een druppeltje afwasmiddel met water heeft nog nooit mijn coatings aangetast, maar poetsen moet je echt zo weinig mogelijk doen. Een paar kleine dingetjes zie je echt niet, behalve met extreme groothoek-objectieven.
      Sony en Olympus
      Fotoseries

      Comment


      • #4
        Re: schoonmaken UV-filter

        Ik heb mijn lens onlangs "gepoetst" met van die brildoekjes van delhaize (voor schermen brillen lenzen...) maar die laten ook zo vegen na.
        Het zijn goedkopere van Delhaize zelf.
        Laten die duurdere (welk merk is dat nu weer ) Minder/geen sporen na?

        Koen
        You may say that I'm a dreamer, but I'm not the only one - J. Lennon
        www.koendd.be

        FZ50

        Comment


        • #5
          Re: schoonmaken UV-filter

          Gewoon in een lauw sopje, niet te veel zeep, op de kant zetten zoals alle vaat, zodat het water er af kan lopen en dan direct met een zeer schone zakdoek of andere kantoenen doen voorzichtig droog wrijven.

          Voor ene paar kleine dingetjes kunnen moderne mircrovezel lensdoekjes ook wonderen doen.
          Voor NIET POETSEN!!!

          oja, als je toch een keertje met SCOTCH TAPE wilt oefenen!.....
          Sony en Olympus
          Fotoseries

          Comment


          • #6
            Re: schoonmaken UV-filter

            Om na het drogen geen kalkvlekken op het UV-filter te krijgen kan je misschien gedemineraliseerd water gebruiken (maar ik gebruik daar geen water voor).

            Maar er bestaan ook speciale doekjes om je lens/filter te reinigen. Gebruik eerst een blaaspeer om stofjes weg te blazen, anders maak je misschien krassen.

            Zelf reinig ik het voorste lenselement zo weinig mogelijk. Als er een stofje opzit, dan zie je dat toch niet op de foto. Ik heb al wel een paar keer een gebruikte Sensor-swab en Eclipse-vloeistof (Pecpads + Eclipse is ook goed)gebruikt om lenzen te reinigen.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: schoonmaken UV-filter

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit
              Om na het drogen geen kalkvlekken op het UV-filter te krijgen kan je misschien gedemineraliseerd water gebruiken (maar ik gebruik daar geen water voor).
              Ja, of graaf dat restje "wetting agent" uit de analoge tijd terug op. Een druppeltje en het water loopt er zo af .

              Comment


              • #8
                Re: schoonmaken UV-filter

                Oorspronkelijk geplaatst door koen dd
                Ik heb mijn lens onlangs "gepoetst" met van die brildoekjes van delhaize (voor schermen brillen lenzen...) maar die laten ook zo vegen na.
                Het zijn goedkopere van Delhaize zelf.
                Laten die duurdere (welk merk is dat nu weer ) Minder/geen sporen na?

                Koen
                Insta-Net mss?? Zijn toch van de betere, vocht verdampt direct.
                fotosite

                Comment


                • #9
                  Re: schoonmaken UV-filter

                  Oorspronkelijk geplaatst door elsan
                  Insta-Net mss?? Zijn toch van de betere, vocht verdampt direct.
                  Instanet kan ik ten zeerste afraden. 'k Heb daar ooit eens mijn polarisatiefilter mee "schoongemaakt" en uiteindelijk zat ik met een grote vlek waar nog weinig mee aan te vangen was. Het is pas met een Pec-Pad en Eclipse (die vloeistof die je kan gebruiken om je sensor te kuisen) dat ik die terug proper gekregen heb.

                  seppuku.

                  Comment


                  • #10
                    Re: schoonmaken UV-filter

                    Bij veel stof een blaaspeertje gebruiken, dan een keer goed op ademen zodat hij goed bewasemd is en vervolgens afvegen en opblinken met een propere zakdoek, lukt best !
                    Aldi - brillendoekjes geven vettige strepen, maar kunnen bij heel vuil helpen en daarna met bovenstaande methode is de filter wel echt clean te krijgen !
                    Bed & Breakfast Wiesenloch, Crombach (Sankt Vith)

                    Comment


                    • #11
                      Re: schoonmaken UV-filter

                      En ik gebruik gewoon Glas-ex uit de supermarkt en geen problemen met vlekken, ik doe dit wel niet dagelijks eerder een keer in de maand of zo.
                      Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
                      Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

                      Comment


                      • #12
                        Re: schoonmaken UV-filter

                        Oorspronkelijk geplaatst door koen dd
                        Ik heb mijn lens onlangs "gepoetst" met van die brildoekjes van delhaize (voor schermen brillen lenzen...) maar die laten ook zo vegen na.
                        Het zijn goedkopere van Delhaize zelf.
                        Laten die duurdere (welk merk is dat nu weer ) Minder/geen sporen na?

                        Koen
                        Met die doekjes van den Aldi kreeg ik ook vegen .
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: schoonmaken UV-filter

                          wow bedankt voor alle reacties! Als ik straks thuis ben zal ik eens kijken wat ik precies ga doen
                          Kunstenaar zijn wil zeggen: nóóit je blik afwenden

                          Comment


                          • #14
                            Re: schoonmaken UV-filter

                            Om geen vlekken te krijgen moet je gewoon eens nadenken over wat vlekken maakt.
                            1. opgedroogd water
                            2. vuil, wat je net wil opkuisen
                            3. vet of olien

                            wel, het vuil moet weg, het water kan je ervoor gebruiken maar dat laat ook sporen na. in die lensdoekjes zitten 2 dingen: alcohol om het vet op te lossen, en water. in instanet-toestanden zit ook nog een detergent, het schuimt... en laat zeker vegen na, zeker op een filter (probeer maar eens uit op een UV-gecoate bril ) als je de goedkoopste oplossing zoekt met misschien zelfs het beste resultaat, gebruik dan een vod die je maakt van zachte stof, zoals goede, zachte (oude ) lakens. Als je dan eerst een blaasbalgje gebruikt, om het stof eraf te krijgen, en dan wat ethanol/methanol gebruikt ev. verdund...
                            goedkoper dan al die brillendingen, let wel op voor stof en zand!

                            hopelijk helpt dit iemand... groetjes
                            EOS 350D; kitlens, Sigma 55-200mm, 50mm 1.8, Tokina 12-24mm

                            Comment


                            • #15
                              Re: schoonmaken UV-filter

                              Als je dan eerst een blaasbalgje gebruikt, om het stof eraf te krijgen, en dan wat ethanol/methanol gebruikt ev. verdund...
                              Kan ethanol/methanol de coating van de lens/filter niet aantasten? En waarmee moet je ethanol/methanol verdunnen? gewoon water?
                              meer foto's op http://www.flickr.com/photos/8416810@N06/

                              Comment

                              Working...
                              X