Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pijpbloem

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Pijpbloem

Dat is echt z'n naam hoor...

Niet tegenstaande deze plant feitelijk verantwoordelijk is voor de beruchtige nierbeschadigingen veroorzaakt door Chinese kruiden in 1991 is dat een inheemse wilde plant en komt die helemaal niet uit China. Alle 500 soorten Aristolochia bevatten aristolochiazuur. Dit is zeer giftig voor de nier en bovendien een van de meest kankerverwekkende stoffen die bekend zijn. De in Nederland en België sporadisch voorkomende Aristolochia clematitis werd vroeger gebruikt om de bevalling te bespoedigen (aristolochia betekent in het Grieks ‘heel goed voor het kraambed’). Dat je daar kanker van krijgt wisten ze vroeger blijkbaar nog niet.

Dit exemplaar komt, zoals bijna al m'n foto's, ook uit mijn tuin.

Aristolochia clematitis

Pijpbloem -- Birthwort

Re: Pijpbloem

tja, en ik weet dan weer dat er een pijpbloemvlinder is

zal waarschijnlijk deze soort wel als waardplant hebben.
    --
    Play Drakensang - a free online mmorpg

Comment

Pijpbloem ?! Zeer toepasselijke naamgeving.
      Of misschien nog duidelijker : urinoirschelp ???
      Sorry Hans, ik kon het niet laten

Mooie foto van heel speciaal bloempje met interessant verhaal. Prachtige kleuren en zoals gewoonlijk heel mooi, zacht licht en zalige DOF. Zoals gewoonlijk in orde.
      Daarom verwondert het mij een beetje dat ik durf schrijven : "Ikzelf zou 'em nog een beetje durven oplichten, ik vind 'em nu net iets te duister..."

Greetz, Kariboe
      * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
      Euh... deze quotering is zeer subjectief !

Comment

toepasselijke vorm en toch mooi voor zulke giftige planten

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe
          Ikzelf zou 'em nog een beetje durven oplichten, ik vind 'em nu net iets te duister...
          Terechte opmerking. 'k Heb getwijfeld om dat te doen, maar hij ziet er net ietsje meer sinister uit zo.

Comment

Weer een prachtprent Hans, mooi compo en kleur.

groeten, Jan.
            Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
            Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

Comment

Ik vind hem zo erg mooi. Een prachtige foto!

Roosje
              Mvg Roosje http://www.flickr.com/photos/roosjeh/
              Nikon D90, 18-200mmVR, 70-300mmVR, 50 f1.8 | Tamron 28-75mm f2.8 + 90mm f2.8 | Sigma 30mm f1.4 | Tokina 11-16mm f2.8 | Olympus E-P1, 14-42mm, OM 50mm f1.4 / 50mm f3.5 macro / 135mm f2.8 |

Comment

zoals gewoonlijk, heel mooi en ik denk ook dat dat oplichten nog een meerwaarde zou geven maar ja wie ben ik hé

Comment

Working...
                X