Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mier kijkt toe terwijl een luis een dochter baart

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mier kijkt toe terwijl een luis een dochter baart

    Hallo allemaal!

    De afgelopen tijd heb ik de nodige mieren gefotografeerd en alleen de eerste foto's heb ik hier gepubliceerd. Maar onderstaande foto's wil ik graag even laten zien:




    Lasius niger (zwarte wegmier) kijkt toe hoe een aphis fabae (zwarte bladluis) een dochter baart. Op het moment van de geboorte is zo'n dochter vaak al drachtig van haar toekomstige dochter. Dat verklaart ook waarom ze zich zo razendsnel kunnen vermenigvuldigen. Ik heb gemerkt dat mieren zo'n bevalling rustig afwachten voordat ze verder gaan met het "melken" van de luis en zonodig zelfs een klein handje lijken te helpen.




    Een minder interessante foto. Hier is de larva al uitgeworpen. Het geeft wel een goed zicht op het oviduct waar het beeste net uit geboren is. Let ook op de mier... die heeft een flink ongeluk achter de rug en heeft het blijkbaar maar net overleeft.




    Zwarte bladluizen, ofwel Aphis fabae (Aphididae), in diverse stadia. Defoto laatgoed zien hoe de luizen hun achterpoten in de lucht steken om met hun kaakdeel vocht uit de plant te kunnen zuigen.




    Mijn techniek om mieren en ander klein grut te fotograferen is inmiddels verbeterd doordat ik op mij Nikkor 105mm micro-lens een omgekeerde Zeiss Planar T* 50 mm/F1.7 heb gemonteerd. Net als mijn eerdere foto's zijn bovenstaande foto's in de natuur gefotografeerd, dus zonder de mogelijkheid om de flitser behoorlijk op te stellen. De flitser zat dan ook gewoon boven op de camera. Om ervoor te zorgen dat de lens niet in de weg zou zitten, heb ik twee A4-tjes aan elkaar geniet en op de bovenkant van SB-800 flitser geplakt. Door het papier boven en achter het te fotograferen beestje te laten doorlopen wordt het licht als het ware naar het onderwerp geleid. Zelfs met voorwerpen een paar centimere voor de lens kan ik op di manier toch met de flitser bovenop de camera werken. Omdat mieren niet rustig blijven zitten wachten tot ik een statief heb opgezet, fotografeer ik "uit de hand" met diafragmawaarden tussen de F40 en F54. De tijd is in gesteld op 1/500 seconde.

    Groeten, Miriam

  • #2
    Re: Mier kijkt toe terwijl een luis een dochter baart

    Eén woord....sublieme foto's.......prachtig macro-werk, ik ben er ook al een tijdje mee aan het experimenteren ( met de nikkor 105 mm 2.8 ) dus ik weet HEEL goed hoe moeilijk het is....
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

    Comment


    • #3
      Re: Mier kijkt toe terwijl een luis een dochter baart

      Bijzonder knap, net als de vorige trouwens. Ik zie hier zaken die ik nog nergens gezien heb! Ook bedankt om de techniek toe te lichten. Gezien de bijzonder kleine scherptediepte bij zulke opnames een mooie prestatie! Thx!
      Mvg,
      Eric
      Een bescheiden gallerytje.. en nu ook een blog(je)...

      Comment


      • #4
        Re: Mier kijkt toe terwijl een luis een dochter baart

        ..............
        Last edited by hombre complicado; 24 februari 2011, 17:11.

        Comment


        • #5
          Re: Mier kijkt toe terwijl een luis een dochter baart

          wederom

          You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
          [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
          Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


          Comment


          • #6
            Re: Mier kijkt toe terwijl een luis een dochter baart

            Oorspronkelijk geplaatst door TheBigPicture
            Die eerste foto is echt fantastisch
            Mooie serie, kan ni wachten tot ik ook 105 mm speelgoed heb
            En geloof me, en dan begint het pas.. Met de 105 ga je maximaal 1:1, dit is zeker al 3:1 of zelfs meer.....indrukwekkend toch...
            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

            Comment


            • #7
              Re: Mier kijkt toe terwijl een luis een dochter baart

              Eugh.... amai
              Groetjes DD
              Fronstages

              Comment


              • #8
                Re: Mier kijkt toe terwijl een luis een dochter baart

                Mooie foto's en bedankt om in 1 keer de uitleg er bij te zetten ook....

                Jo.
                A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
                Nikon stuff

                Comment


                • #9
                  Re: Mier kijkt toe terwijl een luis een dochter baart

                  Jah amai, slik...
                  We krijgen hier als het ware een documentaire voorgeschoteld.

                  Groetjes,
                  Dominic

                  Comment


                  • #10
                    Re: Mier kijkt toe terwijl een luis een dochter baart

                    Gewoonweg indrukwekkend Mier-iam

                    Comment


                    • #11
                      Re: Mier kijkt toe terwijl een luis een dochter baart

                      amai amai , heel close
                      http://www.dullaert.net

                      Comment


                      • #12
                        Re: Mier kijkt toe terwijl een luis een dochter baart

                        Ja, wat kan men daar nog tegen over stellen ...
                        Is een wereld dat men zelfs met het blote oog niet waarneemt !
                        Klasse
                        Bed & Breakfast Wiesenloch, Crombach (Sankt Vith)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Mier kijkt toe terwijl een luis een dochter baart

                          heeel knap

                          er zijn hier op het forum foto's bij die zo natuurboeken kunnen illustreren...
                          deze horen daar zeker bij!

                          mvg
                          stijn
                          The ocean looks like a thousand diamonds, strewn across a blue blanket...
                          Digital Rebel + kitlens + Sigma 70-300 APO Macro Super II 4-5.6 + nog wat extra's

                          Stijn Haegemans - Foto's

                          Comment


                          • #14
                            Re: Mier kijkt toe terwijl een luis een dochter baart

                            Knappe platen zo
                            Groetjes Christianne
                            Christianne's fotoweb
                            BD0243nl

                            Comment


                            • #15
                              Re: Mier kijkt toe terwijl een luis een dochter baart

                              Goeie tip van die a4'tjes.
                              Ik ben ook op deze manier bezig en het belichten is inderdaad erg lastig omdat je onderwerp maar amper twee centimeter van je lens af zit.

                              Wat ook helpt is om een reflectieschermpje (rondje met een gat erin voor je lens) op je lens te plakken.
                              Dat kaatst weel een beetje extra licht naar voren toe.

                              Mooie foto's hoor !
                              Canon 30D|Zenitar 16 f/2.8|Canon 35 f/2|85 f/1.8|MP-E 65|100 f/2.8 macro
                              EdwinBont.nl Verkoop: FotoNatura (Showcase » Portfolio's » Nationaal » Edwin Bont)

                              Comment

                              Working...
                              X