Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

A3 photo printer Canon of Epson

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • A3 photo printer Canon of Epson

    Ik plan de aankoop van een A3 photo printer, na zelf al wat opzoek werk vericht te hebben zal het de Canon i9950 of de Epson 2100 worden.
    Wat zijn de voordelen van de Canon versus de Epson en wat zijn de nadelen van de Canon versus de Epson.
    Graag jullie mening, ervaring en sugesties.
    Hartelijk dank bij voorbaat.
    KEEP THE SPIRIT HIGH AND KEEP ON CAPTURING!!!
    http://www.photopat.be

  • #2
    Re: A3 photo printer Canon of Epson

    heb de canon 9950i en zeer tevreden tot nu toe

    minder dan 2 min voor een a3 op max kwaliteit

    mark

    Comment


    • #3
      Re: A3 photo printer Canon of Epson

      Ik heb niet zo lang geleden een uitgebreide vergelijkende test van pronters gezien, en de Epsons staken met kop en schouder boven de rest van het peloton uit...

      sugar
      "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

      http://supermasj.zenfolio.com

      Comment


      • #4
        Re: A3 photo printer Canon of Epson

        De Epson 2100 geeft een ongelooflijke kwaliteit, maar is traag zelfs zeer traag een collega op de fotoclub werkt er mee en ik heb al horen zeggen van 1uur en 15 minuten voor een A3+ te printen. Nog een nadeel maar dat is ook weer persoonlijk, om echt mooie glanzende afdrukken te bekomen is de 2100 niet geschikt wegen een ontbreken van een papier glanzend en geschikt voor pigmentinkt. Maar dit kan misschien ondertussen al veranderd zijn.

        De Canon is goed en zeer snel, maar waarom ik hem niet zou kopen is de eerder beperkte dikte van de papieren die je kan aanbieden aan de printer.
        Ik dacht dat het maximaal zo iets van een 270 gram zou zijn, en dat is voor een creatief gebruik wat weinig, daar heeft de Epson geen last van en kan gemakkelijk papier van meer dan 300 gram aan.

        Een mogelijk alternatief is ook nog de Epson stylus 1290 die ook traag is maar iest minder traag dan de 2100. Ik werk ook met de 1290 en die doet ongeveer 45 minuten over een A3+, maar geeft wel perfecte glanzende afdrukken.
        ik werk met het Tetenal papier Fine Art Glossy van 290 gram en de afdrukken zijn van een kwaliteit die het labowerk overtreft.


        My2cents
        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

        Comment


        • #5
          Re: A3 photo printer Canon of Epson

          Een mogelijk alternatief is ook nog de Epson stylus 1290 die ook traag is maar iest minder traag dan de 2100. Ik werk ook met de 1290 en die doet ongeveer 45 minuten over een A3+, maar geeft wel perfecte glanzende afdrukken.
          ik werk met het Tetenal papier Fine Art Glossy van 290 gram en de afdrukken zijn van een kwaliteit die het labowerk overtreft.


          My2cents[/QUOTE]
          -----------------------------------------------------------------

          Inderdaad Jef ik ben ook in het bezit van een Epson 1290. Ongeveer 45 minuten voor een A3 print , maar perfecte kwaliteit op Epson premium glanzend . Het Tetenal fine art glossy heb ik nog niet gebruikt maar dank zij jou tip zal ik het ook eens testen.

          Erik. D
          ----------------------------------
          Nikon D70 + Nikkor 12-24 mm en Minolta D 7i

          Comment


          • #6
            Re: A3 photo printer Canon of Epson

            Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357
            De Epson 2100 geeft een ongelooflijke kwaliteit, maar is traag zelfs zeer traag een collega op de fotoclub werkt er mee en ik heb al horen zeggen van 1uur en 15 minuten voor een A3+ te printen. Nog een nadeel maar dat is ook weer persoonlijk, om echt mooie glanzende afdrukken te bekomen is de 2100 niet geschikt wegen een ontbreken van een papier glanzend en geschikt voor pigmentinkt. Maar dit kan misschien ondertussen al veranderd zijn.
            Afhankelijk van de manier waarop je 't ding aansluit is de 2100 geen wonder van snelheid, maar 1:15 voor een A3 is wel errug traag. Op 2280DPI doet'ie hier (USB2 high speed) ongeveer een half uurtje tot 40 minuten over een A3. Het lijkt me dat er op die fotoclub toch een ander probleem speelt.

            Anyway, glossy papier... daar is'ie geen ster in. Zwart/wit daarentegen

            Comment


            • #7
              Re: A3 photo printer Canon of Epson

              Ik gebruik al meer dan een jaar de Epson 2100 naast de Epson 1200.
              Over beide printers ben ik zeer tevreden. Mijn foto's zowel A4 als A3 hangen regelmatig tegen de muur. Tijdens bespreking en jureringen onstaat soms de discussie of hun nu geprint is dan wel doka werk is. Dat zegt toch wel genoeg.

              Wat de snelheid betreft ben ik ook tevreden, ik lees hier voor een A3, 1u.15. Dan moet ik wel een snelle printer hebben, hier gaat het een heel stuk sneller.

              Papierkeuze:
              Ik werk steeds met Ilford papier en heb steeds 2 versies in voorraad:
              - Smooth Gloss Paper: all-round papier met mooie weergave.
              - Smooth High Gloss: met goede kleurweergave en zeer hoge glans.
              Beide papiersoorten zijn zowel geschikt voor pigment en dey- inkten.
              http://www.torekefoto.be

              Comment


              • #8
                Re: A3 photo printer Canon of Epson


                De Canon is goed en zeer snel, maar waarom ik hem niet zou kopen is de eerder beperkte dikte van de papieren die je kan aanbieden aan de printer.
                Ik dacht dat het maximaal zo iets van een 270 gram zou zijn, en dat is voor een creatief gebruik wat weinig, daar heeft de Epson geen last van en kan gemakkelijk papier van meer dan 300 gram aan.


                Volgens de spec van epson is dit nogthans omgekeerd: epson: max 251 gr/m², canon 270 gr/m²

                Meestal is er wel wat marge op dergelijke specificaties. ik heb het echter nog niet geprobeerd maar ik ben er toch van overtuigd dat er wel 300 grams papier zal doorgaan
                Last edited by Rover; 26 januari 2005, 16:23.

                Comment


                • #9
                  Re: A3 photo printer Canon of Epson

                  Binnenkort zou er een A3-versie van de Epson r800 op de markt komen.Mischien nog even wachten?
                  Danny's Photosite

                  Comment


                  • #10
                    Re: A3 photo printer Canon of Epson

                    Ik werk al jaren met de Epson Stylus photo 1270. Ik denk dat de 1290 de opvolger is.
                    Zeeer tevreden en de inkt (originele Epson-cartridges) zijn lichtecht (uv-bestendig) en watervast. Ik denk dat dat bij de Canons niet zo is.
                    Een nadeel is natuurlijk de erg hoge inkt-prijs i.v.m. Canon en het feit dat de Epson een echte fotoprinter is en minder scherpe afdrukken geeft voor tekst. De canon doet beiden zeer goed.
                    Er is nauwelijks verschil tussen mijn afdrukken en de prints die ik bestel via Colormailer in Zwitserland.
                    Mijn papier is 270 gram glossy van een plaatselijke fabrikant. Goedkoop en goed. Per 50 vel kost een A4 0,43 Euro/vel.

                    In zwart/wit presteert deze printer niet zo goed, maar als ik de vele fora en sites hierover raadpleeg werkt bijna geen enkele kleurenprinter goed voor z/w.

                    Hopelijk heb je hier wat aan...
                    Olympus OMD E5 + Pana 14 2.5 + Pana Leica 25 1.4 + Oly 45 1.8 + Oly 14-150 + Manfrotto 719B + Canon Selphy + Colorvision Spyder 2

                    Comment


                    • #11
                      Re: A3 photo printer Canon of Epson

                      'k heb een Epson 1290 te koop
                      de cartridges zijn wel bijna aan vervanging toe (zwart nog 1/4 vol, kleur moet ik nog es nazien)
                      200€
                      Last edited by Dirtyharry71; 27 januari 2005, 12:42.
                      Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                      Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                      Comment


                      • #12
                        Re: A3 photo printer Canon of Epson

                        De Epson 2100 is een fijne printer die ook door veel vakfotografen gebruikt wordt. Epson is de enige fabrikant die bij bepaalde printers zoals de 2100 pigmentinkt gebruikt. Deze inkt vervaagt en verkleurd niet en wordt om die reden ook gebruikt voor tentoonstellingsafdrukken en prints voor verkoop. Je kan niet tegen een koper zeggen dat je om het half jaar wel een nieuwe print maakt. De print moet gewoon tientallen jaren meegaan.
                        Een nadeel is dat pigmentinkt zich niet leent voor afdrukken op glanzend papier omdat in tegenstelling tot gewone dye-inkt, zoals in andere printers gebruikelijk, de inkt niet in het papier dringt, maar op het papier blijft liggen. Pigmentinkt in combinatie met glanzend papier zorgt ervoor, als je de print onder bepaalde hoeken houdt, dat er een bronzingeffect te zien is, zoals dat ook te zien is op foto's in duurdere tijdschriften.
                        Die Pigmentinkt bepaald ook de keuze van het papier, maar er zijn redelijk veel alternatieven.
                        Het is geen goedkope printer en ook de inkt en het papier zijn relatief duur. Er zitten 7 inktpatronen in waaronder Photoblack en Lightblack (dat laatste is natuurlijk een contradictio) Het Photoblack is tussentijds om te wisselen voor Matte-black. Speciaal bedoeld voor Matte PhotoPaper. De zwart/wit resultaten op Matte papier zijn geweldig en worden alom over de hele wereld geroemd. FotoWillem verkoopt zijn prints op dit papier. De resultaten in kleur zijn zonder meer goed te noemen, maar zien er nooit zo gelikt uit als de duurdere Epson- en Canonprinters die ook op glanzend papier kunnen printen. Zelf geef ik de foto voor het printen een push van 10/15% contrast en dat frist behoorlijk op.
                        Printen is duur, zeker in vergelijking met een 30/40 foto van bijvoorbeeld de Hema. Ik heb eens uitgerekend dat een A3+ kleurenprint (inkt en Epsonpapier) ongeveer 5 tot 6 euro (ook afhankelijk van één kleine A6 proefprint) kost en dan hebben we het nog niet over de afschrijving van de printer.
                        De printer kan foto's van A3+ formaat aan. Dat is 34 bij 48 cm. Zelfs bij 30/44 houd je nog een witte rand over om achter een passe-partout te plakken.

                        Epson Matte Photo Paper kost 50 euro voor 50 vel A3+
                        Epson Semigloss Photo Paper 50 euro voor 20 vel A3+

                        Zelf gebruik ik dat Epson Matte Paper en voor de semiglans, op advies van een bevriende vakfotograaf, Ilford papier.

                        Ilford Smooth Pearl Paper is speciaal gemaakt voor pigmentinkt en kost 40 euro voor 25 vel A3+ Je ziet dat die Ilford flink goedkoper is dan dat Epson Semigloss.
                        Epson 50:20=2.50 euro per vel
                        Ilford 40:25=1.60 euro per vel

                        Alle bedragen inclusief BTW

                        Ilford is zelfs iets zwaarder papier en ik vind de prints mooier.

                        Het is, in verhouding met de nieuwste printers, een relatief trage printer. Een A3+ komt op ongeveer 30/40 minuten. Zelf vind ik dat geen probleem. Het heeft iets magisch, als er millimeter voor millimeter zo'n prachtprint te voorschijn komt.

                        Heel belangrijk is de calibratie van je beeldscherm. Het is belangrijk dat je voor 90% op je scherm kan zien hoe de print er uit gaat zien. Zelf heb ik de management edition gekocht. Die bestaat uit de Epson 2100 en de One Eye Display monitorcalibrator van Gretag Macbeth. Macbeth is de top op calibratie gebied.
                        Met dat apparaat kan je op een eenvoudige wijze (om de zes weken herhalen) een monitorprofiel aan maken. Daarna hebt ik een een speciaal printer profiel laten maken voor het Epson SemiGloss. Kosten 50 euro. Doch toen ik overstapte op Ilford zou ik weer een printerprofiel moeten laten maken, ware het niet dat Ilford gratis profielen beschikbaar stelt en, in tegenstelling tot de bijgeleverde Epsonprofielen, is dat profiel TOP. Dus dat scheelde alweer 50 euro.

                        Tot slot, in januari 2004 is Epson op de markt gekomen met de Epson R800 een A4 Pigmentprinter. Die wel in staat is om op glanzend papier af te drukken, door gebruik te maken van een extra speciaal inktpatroon met kleurloze gloss-inkt. De verwachting is dat er uiteindelijk ook een A3+ versie komt. De resultaten zijn goed maar er schijnt dat de inktkanaaltjes regelmatig verstopt raken. Het feit dat die A3+ versie er nog steeds niet is, is veelzeggend. Uiteindelijk gaat die er komen, maar ik wilde er niet op wachten en zoals, gebruikelijk, zwijgt Epson daarover in alle talen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: A3 photo printer Canon of Epson

                          Hier nog geen problemen gehad met verstopte inktkanaaltjes op de R800. Voor alle Epson-printers geldt trouwens dat je er regelmatig mee moet printen om het indrogen van inkt in de printkop te vermijden. Regelmatig betekent minstens eens per maand. Ik denk in elk geval dat de R800 niet gevoeliger is aan verstopte printkoppen dan de 2100. De A3 versie van de R800 is trouwens in oktober al op de markt verschenen in Japan. Traditiegetrouw duurt het bij Epson 6 tot 12 maanden voordat in Japan gelanceerde producten ook op de andere markten verschijnen.

                          Comment


                          • #14
                            J@n lof voor de moeite die jij je hebt getroost

                            ik heb je weergave goed doorgelezen en kan niet anders zeggen: een heel goede en welhaast objectieve verslaggeving. Ik kan alleen maar zeggen, ik blijf genieten van de 2100 en nee ik hou niet van hoogglans, dus dat treft!

                            Jan
                            You're welcome at: http://janvandenbroekfotografie.nl

                            Comment


                            • #15
                              Re: A3 photo printer Canon of Epson

                              Allen bedankt voor de info en reply's.
                              Ben er zeker wijzer uit geworden en het zal (nog wat verder sparen) de Epson 2100 worden of misschien (wel nog wat wachten) de Epson R800 A3 worden.
                              Nogmaals bedankt en de groeten.


                              Keep the spirit high
                              KEEP THE SPIRIT HIGH AND KEEP ON CAPTURING!!!
                              http://www.photopat.be

                              Comment

                              Working...
                              X