Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Icoon, hoe fotograferen? een poging

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Icoon, hoe fotograferen? een poging

    Mijn vrouws' hobby is iconografie, en ik - die minder verder gevorderd ben in mijn nieuwe hobby - probeerde haar laatste werk te fotograferen.
    Niet gemakkelijk om het goud te fotograferen zonder de kleuren te vermoorden. Ik heb de icoon in een tentje geplaatst gemaakt met het geraamte van een kapotte klapstoel en een wit laken erover. Ik gebruikte een statief. De belichting was enkel de zon die links door het raam scheen. Toch kreeg ik nog een weerkaatsing in de verdieping links. Hieronder de belangrijkste exif-gegevens.
    Vraag: hier gaat het uiteraard niet over compositie maar zuiver over de techniek van het fotograferen. Gebruik ik de goede techniek? Hoe zouden jullie het aanpakken?

    F5 - 1/25 - ISO 64 - AF
    A voorkeuze
    meteringsmodus: patroon
    witbalans: auto
    brandpunt: 51mm (35 equivalent)

    BD0252BE

  • #2
    Re: Icoon, hoe fotograferen? een poging

    Als je een flits hebt (redelijk krachtige) kan je met dezelfde opstelling en nog een extra reflectiescherm bovenaan (een grote plaat 'isomo') een mooi gelijkmatig uitgelicht beeld krijgen.
    Richt de flits omhoog zodat het licht op het reflectiescherm naar beneden gekaatst wordt, en met je tentje demp je het aanwezige licht verder.
    Maar deze poging vind ik ook al meer dan geslaagd.
    Canon Eos 30D - 24-105L f:4

    Comment


    • #3
      Re: Icoon, hoe fotograferen? een poging

      Ik vind het geslaagd! En met jouw uitleg en deze van m@xi heb ik weer iets bijgeleerd.

      Grtz,F@bke
      Don't start to frown, it's never in style...
      just do your best to smile, smile, smile!
      BD0675BE- Canon EOS 300D EF-S 18-55
      The name of the game is to fill the frame!
      http://Fabke.fotopic.net

      Comment


      • #4
        Re: Icoon, hoe fotograferen? een poging

        Zeer netjes



        Op bovenstaand url kan je nog heel wat bruikbare tips verkrijgen voor een nog beter resultaat, alhoewel ik dit ook al erg goed vind vooral omdat goud altijd zo verschrikkelijk reflecteerd
        F801 + D70 + 18-70 Kitlens + 50mm f/1.8 + 20mm f/2.8 + 100mm f/2.8 E + Sigma APO 70-200mm F 2.8 EX DG/HSM + Sigma EF-500 DG SUPER
        Visiteer mijn fotoboekje 30/3/2006 update - Gent + Brussel + Antwerpen + Pano's online.

        Comment


        • #5
          Re: Icoon, hoe fotograferen? een poging

          Doordat je maar 1 lichtbron hebt gebruikt (de zon dus) is'ie wat ongelijkmatig uitgelicht; links wat lichter dan rechts. Die spiegeling zou ik niet proberen weg te halen; het is immers goud en dat mag je best zien! Een flitsertje rechts is een optie, maar denk erom dat je dan wel lichtbronnen van verschillende kleurtemperatuur aan het mengen bent. Misschien is het beter rechts een spiegel te gebruiken i.p.v. een flitser. Als resultaat van een eerste keer vind ik dit echter helemaal niet slecht, integendeel zelfs!

          Comment


          • #6
            Re: Icoon, hoe fotograferen? een poging

            een (zelf) veel beproefde methode is als volgt:

            neem 2 maar liefst 4 gelijke lichtbronnen. dit kunnen gewoon 4 lampen van 60 watt zijn, maar dan alle 4 in dezelfde soort lamphouder.
            plaats deze 4 lampen links en rechts op 45 graden tov het middelpunt van het vlak van de icoon, indien 4 lampen, dan 2 gelijk met de bovenste rand van de icoon, en 2 gelijk met de onderste rand. indien maar 2 lampen, dan in het midden, maar dan kan je lichte vignettering krijgen naar boven en onder toe. zorg dat de lampen ongeveer 1 tot anderhalve meter van het middelpunt van de icoon verwijderd zijn, maar langs beide zijden exact even veel. zorg dan ook dat er geen extra licht (uit het raam bv) invloed heeft op de belichting.
            indien je een camera met zoom gebruikt, zet de zoom in die stand dat je het minst vervorming hebt aan de zijranden (naar binnen of buitengebogen lijnen). bij de meeste lenzen is dit ongeveer de middenstand tussen tele en breedhoek.
            zorg dat je ook loodrecht op het middelpunt van de icoon richt, dit kan je testen door een klein spiegeltje in het middelpunt van de icoon te leggen (met een papiertje onder, om de icoon niet te schenden ;-) en dan de camera zo te plaatsen dat je de reflectie van de lens perfect in het midden van de icoon ziet.
            eventueel kan het nodig zijn om een wit, grijsof zwart stuk karton met een gat erin voor de lens te houden, indien het goud onvoldoende zou reflecteren. dit karton moet dan wel 2 maal zo groot zijn als het icoon, in beide richtingen. dit karton zorgt er ook voor dat eventuele reflecties van kamera of statief niet te zien zijn in de goudpartijen.

            succes!

            wim
            Last edited by wimver; 5 januari 2005, 11:29.

            Comment


            • #7
              Re: Icoon, hoe fotograferen? een poging

              Hartelijk dank voor jullie tips. Sorry dat ik pas na 4 dagen reageer, maar ik kon niet eerder. Ik zal eerlang nog verder experimenteren en het resultaat tonen. Nu is het fotograferen van een icoon toch nog minder arbeidsintensief dan er een schilderen. Dat is pas echt monnikenwerk.
              BD0252BE

              Comment

              Working...
              X