Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zware ontgoocheling (E-volve)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zware ontgoocheling (E-volve)

    Heb gister de Olympus E-300 eens mogen vastpakken. Ben van een koude kermis teruggekeerd.
    Het begint al als ge dat 'ding' vastpakt. Dit zou zogezegd de kleinste digitale reflex op de markt moeten zijn: als ge ze nog groter, lomper en zwaarder wilt dan de Olympus, dan moet ge al uitkijken naar een Mark II of zo... De grip zat er onder (heb die er niet ff durven 'afvijzen' - ze zaten konstant op mijn vingers te kijken), en gezien het zwaartepunt dan verhoogt, ligt hij helemaal niet stabiel in de hand. In elk geval: te herzien die grip!

    Dan wilt ge het toestel opzetten. Ik zal het maar onmiddellijk zeggen, Olympus doet mee aan de hype ontketend door Canon van "zoek mij en ge zult mij vinden." Uiteindelijk bleek de On/Off knop nu eens bovenaan rechts te zitten. Ik val in herhaling, maar is het nu zo moeilijk om da knoppeke (toch het belangrijkste aan eender welk toestel ) gewoon rond de ontspanknop te plaatsen?

    Maar dé grootste ontgoocheling moest nog komen: ge wilt een fotoke maken. Gewoon zomaar point-and-shoot (tenslotte toch de filosofie achter het toestel.) Kan je meteen vertellen dat het niet lukte: hoewel er meer dan voldoende licht was (1/60s f/3.5 bij ISO 100 las ik af) kon de AF zelfs op contrastrijke onderwerpen niet scherpstellen. Het (on)ding was constant aan het jagen en ik heb 5 pogingen moeten doen om te kunnen afdrukken. Het was nog een preproductiemodel, laten we hopen dat het toestel dat in de handel komt beter scoort.

    Dan maar manueel scherpstellen zegt ge? Moet ge eerst kunnen confrater! Helemaal niet logisch met zo'n (ronduit slechte) zoeker: heel donker, heel klein, weinig contrastrijk. Met zo'n zoeker lijdt ge best niet aan claustrofobie!

    Beeldkwaliteit dan: ook al vlug verteld. ISO 100 had al vrij veel last van ruis, ISO 400 is ronduit onbruikbaar...

    Enfin, na tien minuten was deze reviewer al klaar: als ge ooit een E300 ziet, loop er dan in een grote boog omheen.
    http://www.digifotofreak.nl

  • #2
    Re: Zware ontgoocheling (E-volve)

    Yep Marc ik kan hier alleen maar akkoord mee gaan. Nu ja buiten de aan en uit knop die heb ik liever niet in de buurt van de ontspanknop. En eenmaal je weet waar hij staat weet je waar hij staat he.

    Ook over de fotokwaliteit kan ik mij niet uitspreken want die heb ik niet mogen meenemen.

    Maar het apparaat zelf is gewoon slecht gemaakt. Totaal onhandig om vast te nemen, en er mee werken ging ook al niet goed. Focussen deed hij ook al niet naar behoren. Mijn reactie was ook wie wil dit nu eigenlijk hebben. Spijtig eigenlijk want een E1 is op dat vlak juist zo goed. En 1 van de betere camera's op de markt.

    Comment


    • #3
      Re: Zware ontgoocheling (E-volve)

      Bedankt voor deze info.

      Ruis is al altijd een kenmerk van Olympus maar vooral van Kodak.

      Jan.

      Comment


      • #4
        Re: Zware ontgoocheling (E-volve)

        Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar
        En eenmaal je weet waar hij staat weet je waar hij staat he.

        http://www.digifotofreak.nl

        Comment


        • #5
          Re: Zware ontgoocheling (E-volve)

          Zet daar dan de Minolta D7D of de Fuji S3 Pro naast die ik gisteren ook mocht 'beroeren' (natuurlijk, spelen wel in een andere klasse): man, man, man!!!

          't Is dat het voor mij niet betaalbaar is, maar ik vind de Minolta op dit moment "incontournable" (behalve dan het ontspanknopke, daar is Minolta in hetzelfde bedje ziek): fantastische zoeker, groot LCD, heel goede ergonomie (excellent!), en dan nog AS... Er is duidelijk nagedacht over dit toestel!
          Last edited by MarcFoto; 8 december 2004, 09:18.
          http://www.digifotofreak.nl

          Comment


          • #6
            Re: Zware ontgoocheling (E-volve)

            Ik blijf bij mijne grote lompe zware Mark II.

            Ben momenteel nog ni aan een verandering toe.
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

            Comment


            • #7
              Re: Zware ontgoocheling (E-volve)

              Dank je om mijn twijfel weg te nemen. Op papier (allez ja, html) zag het er niet zo slecht uit. Er zijn nog geen reviews beschikbaar; daar was ik op aan 't wachten.
              Na dit gelezen te hebben, zal ik er inderdaad met een grote boog omheen lopen.

              't Zal toch nen D70 worden.

              Merci
              Johan
              Nikon D300, F70, 17-55 f/2.8, 50mm f/1.8

              Comment


              • #8
                Re: Zware ontgoocheling (E-volve)

                Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto
                Heb gister de Olympus E-300 eens mogen vastpakken. Ben van een koude kermis teruggekeerd.
                Beeldkwaliteit dan: ook al vlug verteld. ISO 100 had al vrij veel last van ruis, ISO 400 is ronduit onbruikbaar...
                Enfin, na tien minuten was deze reviewer al klaar: als ge ooit een E300 ziet, loop er dan in een grote boog omheen.
                Dag Marc,

                Het is onvoorstelbaar dat dit merk zo'n toestel op de markt wil brengen.
                Zelfs al betreft het hier, waarschijnlijk, een pre-produktie model.
                Ik begrijp ook niet hun bedoeling of de "strategie" die hier achter zou zitten.
                De eerste indruk is altijd belangrijk en die blijft ook hangen, getuige jouw
                verslag van deze E-300.

                Olympus zal wel voor alles een verklaring hebben maar eigenlijk interesseert mij dat niet
                Omdat deze verklaringen nooit de echte redenen euh...verklaren

                Ik krijg het ook op mijn heupen van fouten die achteraf verbeterd worden met een nieuwe firmware.
                Met die nieuwe aanpassing lijkt dan ook iedere koper "gelukkig en blij" dat zijn camera eindelijk op volle waarde kan presteren

                De presentatoren aan een stand op een beurs zouden die zich ook niet een "oog uitschamen"?
                Je moet al een keiharde zijn om "half-werk" te presenteren

                Ten slotte: wat denken die "gasten" (firma's) eigenlijk van ons?
                Ik ben misschien van tijd een "halve gare" maar nog gene "ganse"

                theokus.
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

                Comment


                • #9
                  Re: Zware ontgoocheling (E-volve)

                  Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto
                  Dan maar manueel scherpstellen zegt ge? Moet ge eerst kunnen confrater! Helemaal niet logisch met zo'n (ronduit slechte) zoeker: heel donker, heel klein, weinig contrastrijk. Met zo'n zoeker lijdt ge best niet aan claustrofobie!
                  En dat uitgerekend jij dat nu net moet overkomen, ik kan mij voorstellen dat de maat toen vol was
                  Canon 300 D EF-S 18-55, Tamron 28-75 XR DI 2.8, Canon 50-200 L, Canon 100-300 5.6 L, speedlite EX 380, SANDISK 256 MB ULTRA II,
                  Hitachi 2 GB(hmm.. nog sneller)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zware ontgoocheling (E-volve)

                    Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357
                    Ik blijf bij mijne grote lompe zware Mark II.

                    Ben momenteel nog ni aan een verandering toe.
                    Geen kwaad woord over de Mark II, hé...
                    http://www.digifotofreak.nl

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zware ontgoocheling (E-volve)

                      Oorspronkelijk geplaatst door JohanM
                      Dank je om mijn twijfel weg te nemen. Op papier (allez ja, html) zag het er niet zo slecht uit. Er zijn nog geen reviews beschikbaar; daar was ik op aan 't wachten.
                      Na dit gelezen te hebben, zal ik er inderdaad met een grote boog omheen lopen.

                      't Zal toch nen D70 worden.

                      Merci
                      Johan
                      Vergeet ook ff de ist Ds niet...
                      O ja: heb vandaag de D70 met kitlens aan 1249€ gezien in de mediamarkt. Weet niet of dat een goede prijs is...
                      http://www.digifotofreak.nl

                      Comment


                      • #12
                        Re: Zware ontgoocheling (E-volve)

                        Oorspronkelijk geplaatst door theokus
                        Dag Marc,

                        Het is onvoorstelbaar dat dit merk zo'n toestel op de markt wil brengen.
                        Zelfs al betreft het hier, waarschijnlijk, een pre-produktie model.
                        Ik begrijp ook niet hun bedoeling of de "strategie" die hier achter zou zitten.
                        De eerste indruk is altijd belangrijk en die blijft ook hangen, getuige jouw
                        verslag van deze E-300.

                        Olympus zal wel voor alles een verklaring hebben maar eigenlijk interesseert mij dat niet
                        Omdat deze verklaringen nooit de echte redenen euh...verklaren

                        Ik krijg het ook op mijn heupen van fouten die achteraf verbeterd worden met een nieuwe firmware.
                        Met die nieuwe aanpassing lijkt dan ook iedere koper "gelukkig en blij" dat zijn camera eindelijk op volle waarde kan presteren

                        De presentatoren aan een stand op een beurs zouden die zich ook niet een "oog uitschamen"?
                        Je moet al een keiharde zijn om "half-werk" te presenteren

                        Ten slotte: wat denken die "gasten" (firma's) eigenlijk van ons?
                        Ik ben misschien van tijd een "halve gare" maar nog gene "ganse"

                        theokus.
                        Ze hebben inderdaad langer nagedacht over de naam van het toestel (E-volve) dan over het toestel zelf
                        http://www.digifotofreak.nl

                        Comment


                        • #13
                          Re: Zware ontgoocheling (E-volve)

                          Oorspronkelijk geplaatst door domibal
                          En dat uitgerekend jij dat nu net moet overkomen, ik kan mij voorstellen dat de maat toen vol was
                          Zoals ze dan zeggen: koude kermis...


                          http://www.digifotofreak.nl

                          Comment


                          • #14
                            Re: Zware ontgoocheling (E-volve)

                            Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto
                            Vergeet ook ff de ist Ds niet...
                            Mijn lenzen passen daar niet op


                            D70 + kitlens = 1119 - 100 cash back bij top-foto.de

                            Johan
                            Nikon D300, F70, 17-55 f/2.8, 50mm f/1.8

                            Comment


                            • #15
                              Re: Zware ontgoocheling (E-volve)

                              Ik heb net hetzelfde gevoeld gehad bij de Ist-Ds.
                              Op Photokina heb ik beide 'kleine' telgen vast gehad, en geen van beide kon mij bekoren. Zeker niet qua bouwkwaliteit.

                              Nee, ik doe wel effe verder met mijn 'antieke' bak. Daar kan menig camera nog een puntje aan zuigen, zowel op gebied van snelheid als van beeldkwaliteit. Zelfs binnen de eigen rangen.

                              Comment

                              Working...
                              X