Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

afschaffing van het vestigingsattest voor fotograaf ???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: afschaffing van het vestigingsattest voor fotograaf ???

    Oorspronkelijk geplaatst door CooMa
    Dat vind ik nu 1 van de meest kortzichtige antwoorden die je kunt geven NIETS garandeert de kwaliteit van het geleverde werk, en al zeker dat diploma niet!!
    Dan moet je beter lezen. Want, waar begon ik mee? Hiermee:
    Het verschil tussen een pro en een amateur zit 'm niet in de kwaliteit van het (door de maker) aangeboden werk, maar in de zekerheid dat het gevraagde werk geleverd wordt en aan bepaalde kwaliteitseisen voldoet.
    Kwaliteitseisen als in: "staat hetgeen we gevraagd hebben ook op de foto?", "is de foto printwaardig?", etc.

    Als ik eens kijk naar wat er hier (en dan bedoel ik niet op BD, maar in real life) voorbijkomt aan mijn redactiebureau, dan zie ik regelmatig ingestuurd werk van amateurs (als in: "hoeft er niet van te eten") en dat is maar zelden bruikbaar werk.

    Real-life voorbeeld: de opening van een bijzonder concertpodium. Een beetje controversieel omdat het om een poltitiek omstreden object gaat. Dan zit ik als redacteur niet te wachten op fotos van kinderen die toevalligerwijs heel vertederend in de buurt van het geheel rondhobbelen of van een abstracte plaat van het vloerwerk.

    Als redacteur heb ik wel wat aan die inhoudelijk saaie (maar terzake doende!) plaat van de burgemeester die het lint doorknipt. Technisch niet ingewikkeld: diafragma op f/8, halfautomaat, goed kadreren en schieten. De "pro" fotos voldeden aan de basis-eisen: geen bomen die uit burgemeester's hoofd groeien, geen felle kleuren in de de achtergrond die de aandacht van het onderwerp wegtrekken. Gewoon, simpel, doeltreffend, niets bijzonders. Kwaliteit van werk derhalve, misschien geen opzienbarend fotografisch wonder, maar gewoon gedegen, pretentieloos.

    Een opname die ik later kreeg aangeboden (van een goede amateur) was technisch veel mooier. Prachtige kleuren, mooie contrasten, een veelzeggend plaatje van burgemeester en twee wethouders die met elkaar staan te smoezen tijdens het praatje van de projectontwikkelaar. Fraai, ge-engageerd fotowerk. Maar niet passend in de verhaallijn, niet herkenbaar genoeg voor de outsider die alleen het artikel leest en de achtergronden niet van haver tot gort kent en te laat...
    Last edited by Joost; 27 oktober 2004, 12:58.

    Comment


    • #17
      Re: afschaffing van het vestigingsattest voor fotograaf ???

      Oorspronkelijk geplaatst door Joost
      Dan moet je beter lezen. Want, waar begon ik mee? Hiermee:
      Kwaliteitseisen als in: "staat hetgeen we gevraagd hebben ook op de foto?", "is de foto printwaardig?", etc.

      Als ik eens kijk naar wat er hier (en dan bedoel ik niet op BD, maar in real life) voorbijkomt aan mijn redactiebureau, dan zie ik regelmatig ingestuurd werk van amateurs (als in: "hoeft er niet van te eten") en dat is maar zelden bruikbaar werk.
      Dat doet nog altijd niets af van mijn reactie... Je scheert hier alle amateurs over dezelfde kam en alle "professionele", en dat is nu net verkeerd... Veel amateurs zullen hetzelfde doen als een professional, maar geëngageerder (dan de meeste). Het is niet hun beroep... ik kan me voorstellen dat het na een tijdje ook maar gewoon sleur wordt...
      Ik blijf erbij dat veel professionals gewoon vervallen in routine, en dat zie je aan huwelijksfoto's, familieportretten, etc... Je betaalt er stukken van mensen voor, en uiteindelijk krijg je in veel gevallen iets zonder de minste inspiratie...

      Maar je hebt daar in elk geval gelijk dat de ene amateur de andere niet is... Ondertussen koopt iedereen een digitaaltje en daarmee is het hek helemaal van de dam...
      En probeer dan nog maar eens te redeneren met iemand met een Trust 8MP-toestel (met alle respect!) dat je DSLR "maar" 6MP heeft...Want dan is hun toestel een pak beter
      Canon 10D, glass, flashes & extra's
      Fuji S602Z & extra's
      www.CooMa.be BD0176BE

      Comment


      • #18
        Re: afschaffing van het vestigingsattest voor fotograaf ???

        Hallo,

        tijdens een wielerwedstrijd werd ik gevraag om foto's van iemand te maken(betaald). Dit heb ik voorlopig nog niet gedaan. Zou dat wel willen doen als ik men nieuwe cam heb en nog wat meer ervaring heb opgedaan. Mag ik dat doen, of moet ik een zaak opstarten. Een zaak ga ik alvast niet opstarten.

        Comment


        • #19
          Re: afschaffing van het vestigingsattest voor fotograaf ???

          Waar jullie drukte om maken !!!

          Ge denkt nu toch niet dat een "goeie amateur" die alles doet ( vele uren overwerken & sparen om van alles en nog wat te kunnen kopen van materiaal ) voor zijn hobby ( passie ) zich zal bezig houden met het fotograferen voor een krant !!! Alle e mannekes
          Ge moet nen profesioneel zijn om daar te willen voor werken
          Nee, Nee, daar moeten de "heren fotografen" geen schrik van hebben.

          daarintegen: mocht diezelfde " goeie amateur " een opdracht kunnen versieren voor een reclamebureau die lingerie/kledij moet promoten en die foto's kan/mag schieten in zijn eigen studio ( waar hij anders modellen trekt die hij zelf moet betalen )

          of

          Een trouwreportafe mogen maken voor de helft van de prijs die de "heren fotografen " durven rekenen.

          of

          enkele productfoto's maken voor een klein bedrijf die geen grote sommen kan/wil neerleggen.

          Hmmmm ......
          Dat ze maar rap dat beschermd beroep in de vuilbak kieperen.
          De " heren fotografen " met enkele jaren opleiding moeten toch geen schrik hebben van die amateurfotografen
          Of zien ze een natuurlijke selectie niet zitten
          Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

          Comment


          • #20
            Re: afschaffing van het vestigingsattest voor fotograaf ???

            Oorspronkelijk geplaatst door CooMa
            Ik blijf erbij dat veel professionals gewoon vervallen in routine, en dat zie je aan huwelijksfoto's, familieportretten, etc... Je betaalt er stukken van mensen voor, en uiteindelijk krijg je in veel gevallen iets zonder de minste inspiratie...
            Mee eens. Als het gaat om fotografie voor consumenten (die bruidsfotografie, familieportretten etc) dan heb je als consument de keuze: prachtige fotografie voor een redelijke prijs (de gemiddelde betere amateur) of de wat meer bedrijfsmatige resultaten van een (gemiddelde) pro. Je betaalt naar mijn idee dan ook niet zo zeer voor het eindresultaat als wel voor de garantie dát er een resultaat komt. Zo lang de omstandigheden goed zijn, zal de geengageerde amateur waarschijnlijk met betere resultaten op de proppen komen dan de pro die inderdaad wat meer lopende band werk zal afleveren. Het verschil slaat pas in het voordeel van de pro om als het tegen zit: de bruiloft verregent, de (primaire) apparatuur geeft het op, de verlichting in de kerk is wel erg slecht, dat soort dingen. Daar is, als het goed is, een pro beter op voorbereid dan de gemiddelde amateur.

            En probeer dan nog maar eens te redeneren met iemand met een Trust 8MP-toestel (met alle respect!) dat je DSLR "maar" 6MP heeft...Want dan is hun toestel een pak beter
            In de redactie van een clubblaadje waarvoor ik de beeldredactie doe zit een ex-pro. Die man valt af en toe wel eens in als ik zelf niet kan. De laatste keer deed'ie dat met z'n nieuwe speelgoedje: precies zo'n trust . Niets van geplaatst uiteindelijk . Volgende keer krijgt'ie van mij m'n reserve-reserve analoge body te leen denk ik .

            Editted to add: kijk eens op http://www.dg28.com/Opinion11.html ... Overigens verder ook een interessante site!
            Last edited by Joost; 27 oktober 2004, 19:07.

            Comment


            • #21
              Re: afschaffing van het vestigingsattest voor fotograaf ???

              Back to basics: de afschaffing van de noodzaak om een vestigingsattest te hebben voor de uitoefening van een bepaald beroep betekent enkel dat je je kan vestigen en het beroep uitoefenen zonder dat attest. Het zegt niks over de kwalitieit... Eén en ander wordt in een Europese context geregeld: de vrijmaking van de markt heet dat dan en het opheffen van belemmeringen.... Doe dit nu afbreuk aan goede opleidingen ? Neen toch: een goede opleiding is hoe dan ook altijd mooi meegenomen en leidt - in theorie - tot een hogere kwaliteit, wegens meer vakkennis.
              Wel zal de concurrentie iets meer kunnen spelen bij de afschaffing van het vestigingsattest en de consument zal dan meer keuze hebben...

              Er is trouwens nog iets anders op komst dat voor amateur-fotografen veel belangrijker kan zijn ( met de nadruk op kan);in het kader van het statuut van de kunstenaar wordt een soort 'kleine vergoedingsregeling' uitgewerkt. Het komt er op neer dat beginnende kunstenaars makkelijker zullen kunnen werken en per jaar max 2.000 euro ( max 100 euro per dag) mogen verdienen zonder administratieve /sociaal rechterlijke verplichtingen ( behalve een inschrijving als beginnend kunstenaar). Mij lijkt deze laatste regeling voor veel amateur-fotografen die zichzelf als beginnend 'beeldkunstenaar' willen beschouwen veel interessanter. De regeling is van kracht vanaf 1 juli 2004. Alleen er is bij het KB nog geen uitvoeringsbesluit, dus kan de regeling niet toegepast worden .... ( maar dat zal ooit nog wel komen)....
              Last edited by Peter1; 27 oktober 2004, 19:35.
              Peter

              http://www.pixagogo.com/?Peter Warson
              http://www.photoblog.be/peterwarson

              Comment


              • #22
                Re: afschaffing van het vestigingsattest voor fotograaf ???

                Oorspronkelijk geplaatst door Cyrox
                Een goeie zaak. Het is niet omdat je een diploma hebt in fotografie dat je per definitie een goeie fotograaf bent.
                Sterker nog: Er zijn een hoop goede fotografen zonder diploma

                Comment

                Working...
                X