Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Klein wit vliegje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Klein wit vliegje

    Voor dit soort extreme macro , op levende onderwerpen, moet je ook een beetje geluk hebben. Als de diertjes mooi stil zitten kan je heus wel een scherpe foto verkrijgen door focusstacking techniek. Ik combineer ook de MPE65 met 65mm extension tubes en af en toe nog eens een raynox250 er boven op. Bij levende dieren ga je dan best naar een iets kleiner diafragma, f11 of zo en probeer je toch een tien tot 15 tal foto's te schieten. Met een degelijk stacking programma haal je mooie resultaten. Heb je dode diertjes voorhanden dan is een stackrail aan te raden. Manuele stackrails zijn betaalbaar en er zijn er goede, zeer nauwkeurige te vinden. De stepsize wordt dan kleiner en de scherpte groter. De dof wordt zoveel als je wilt. Ik ken mensen die handheld stacks maken van springspinnen en die zijn werkelijk subliem. Maar sooms heb je vijfhonderd foto's nodig om er een serie van 20 uit te halen waarop het diertje niet bewogen heeft. :-) De aanhouder wint zeggen ze. Met opgeklapte spiegel is het vaak het beste resultaat. Ringflash kan zeker maar dan moet je een goede DIY diffuser in elkaar knutselen. Die isomo bekertjes doen vaak een goede job als diffuser. Conclusie, goed materiaal , goede instellingen en heel veel geduld. Dit soort extreme macro schiet je niet keer op keer raak. Ik ben zelf soms uren bezig aan één mooie foto te stacken en eens de foto klaar valt hij tegen.......dan is het...back to the drawing board. En proberen beter te doen...zo leer je van jezelf. :-)

    Grtjs, Vjem (Werner)
    Canon EOS750D + Sigma 150mm Macro of MPe65 + 65mm ext.tubes + raynox 250 + sunwayPhoto manuele stackrail MFR-150 + DIY diffusers + DIY flashholders.

    Comment


    • #17
      Re: Klein wit vliegje

      Bedankt voor de feedback. Ik ga toch even zoeken of ik geen betere lens kan vinden want denk dat de oude Nikon 35mm niet de beste optie is hiervoor. Ik zie weinig/geen verschil tussen hetgeen ik in de zoeker zie en de uiteindelijke foto's dus ik denk dat de lens ook meespeelt.
      Misschien moet ik ook een wat kleinere vergroting nemen want hoe meer, hoe minder de kwaliteit. Ik zal dan ook wat meer DOF hebben en kan nog altijd croppen als het nodig is.
      Stacking is inderdaad een optie maar ik moet een set van een paar 100 foto's maken van alle beestjes dus heb geen paar uur per foto

      Gr

      Ward

      Comment

      Working...
      X