Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

beste portretlens vr fullframe

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: beste portretlens vr fullframe

    Oorspronkelijk geplaatst door evelynvancky Bekijk bericht
    @ demeyereg, je toont een foto van een kind, kan je niet vergelijken met een dame van 40+...... Mooie scherpte trouwens in die foto.
    Allé, iets ouder dan. :-)

    Comment


    • #32
      Re: beste portretlens vr fullframe

      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      Allé, iets ouder dan. :-)

      Scherpte is bij deze foto in postprocessing aangepast, bij de vorige vh kind vind ik de bokeh niet echt mooi
      Ben eens benieuwd ;-)

      Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
      portfolio en workshops:
      https://www.bennybulke.com/

      Comment


      • #33
        Re: beste portretlens vr fullframe

        Je zult zelf wel weten dat 'raad de lens' bijna onmogelijk is, maar voor de sport zal ik eens een poging doen, met het risico er volledig naast te zitten

        Foto 1 dacht ik in eerste instantie aan een redelijk brede lens voor portret en niet super lichtsterk wegens relatief grote dof voor zo'n close shot, mijn eerste idee was een kitlens (op dit formaat is scherpte vrijwel niet te beoordelen), maar in tweede instantie denk ik dat het mss dezelfde 'lens' is als foto 2?

        Foto 2 kwam me onmiddellijk heel artificieel over door de overdreven gaussiaanse blur, vooral opvallend dat de blur even sterk op de muur (?) aan de rechterkant die veel dichterbij lijkt te zijn dan de achtergrond in het midden achter de dame, en ik ken geen enkele lens die meer blur heeft aan de zijkanten dan in het midden (het tegenovergestelde is vaak wel het geval), in eerste instantie dacht ik even aan een erg lange lichtsterke tele, bvb een 200 f/2 of anders een DC (defocus control) lens, maar na wat beter gekeken te hebben zag ik dat er ook fouten lijken te zitten in haar haar (langs links op de foto), dus gok ik dat het idd een artificiële blur is, ofwel van een moderne smartphone ofwel achteraf in PP (en dan is de lens sowieso niet te achterhalen) en dan gok ik dat foto 1 wellicht ook een smartphone is.

        De allermooiste portretlens voor mij is denk ik nog steeds de Carl Zeiss Biotar 75mm F1.5 (die ik zelf nooit gehad heb en wsl nooit zal hebben) en die bokeh wil ik wel eens in PP 'gemaakt' zien worden

        Maar nogmaals, ik kan er volledig naast zitten, ben benieuwd
        Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

        Comment


        • #34
          Re: beste portretlens vr fullframe

          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          Met veel objectieven kan je toch mooie portretten maken?
          Ik zou eens willen wie kan zeggen of raden met welk objectief een portret gemaakt is.
          Met een 50mm 1.8 van rond de 100 euro?
          Waar een wil is, is een weg
          ---------------------------------

          Comment


          • #35
            Re: beste portretlens vr fullframe

            Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
            Met een 50mm 1.8 van rond de 100 euro?
            Bijna Rogier ��, 50mm f1.4 gebruikt op f1.8.
            Andere foto is gemaakt met 16-80 E serie brandpunt 48mm f7.2.

            Comment


            • #36
              Re: beste portretlens vr fullframe

              Toch wel verrassend en sorry voor mijn gok op smartphone dan, maar dat is natuurlijk het risico van zo'n vraag.
              Ik verwachtte sowieso een lens die normaal niet als portretlens wordt gebruikt en eerlijkheidshalve, als je het 2de (zwaar bewerkte) beeld niet had gepost had ik bij de eerste zeker nooit aan een gsm beeld gedacht, ik veronderstelde dat de 2 beelden met hetzelfde materiaal gemaakt waren.
              Maar dat het eerste beeld op 50mm f/1.8 was genomen had ik eerlijk gezegd nooit geraden, de scherptediepte lijkt me zoals gezegd vrij groot, is dat op een crop toestel of fullframe?
              Ik vind die bokeh en transitie van scherp naar onscherp (foto 1) trouwens wel lang niet slecht, alleen minder uitgesproken dan ik zou verwachten.

              Overigens denk ik wel dat smartphones binnen enkele jaren wel redelijk realistische bokeh zullen kunnen geven, o.a. door het gebruik van meerdere lenzen waarbij er 1 bvb in de macro stand kan gezet worden, om vervolgens deze onscherpe beelden samen te voegen met deze van 1 of meerdere correct gefocuste lenzen, ze komen al wel een beetje in de buurt, maar het blijft voorlopig allemaal veel te kunstmatig en vol fouten voor mij. (mijn gsm van een jaar of 4 terug kan dit effect ook al redelijk geven door meerdere opnames te maken, maar enkel in lage resolutie)
              Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

              Comment


              • #37
                Re: beste portretlens vr fullframe

                Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
                Maar dat het eerste beeld op 50mm f/1.8 was genomen had ik eerlijk gezegd nooit geraden, de scherptediepte lijkt me zoals gezegd vrij groot, is dat op een crop toestel of fullframe?
                Nikon D500 crop dus.

                Comment

                Working...
                X