Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Uitbuiting door werkgever

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Uitbuiting door werkgever

    Het is niet makkelijk om neen te zeggen.
    1. Ze hebben geen vakbond die achter hen staat, wie gaat er dan op tafel kloppen?
    2. Zeg je nee, dan heeft de collega het aan haar been ...
    3. Zeg je nee, ben je niet flexibel ...
    4. Het werk kan je zeker niet stil leggen, de mensen hebben hun zorg nodig.

    Schijnbaar is er onlangs iemand ontslagen met de reden 'er was geen vertrouwen meer', geen idee als het kan of mag.
    Onkwetsbaarheid is eenzaamheid ...

    Comment


    • #17
      Re: Uitbuiting door werkgever

      Oorspronkelijk geplaatst door Arc0sS Bekijk bericht
      Het is niet makkelijk om neen te zeggen.
      1. Ze hebben geen vakbond die achter hen staat, wie gaat er dan op tafel kloppen?
      2. Zeg je nee, dan heeft de collega het aan haar been ...
      3. Zeg je nee, ben je niet flexibel ...
      4. Het werk kan je zeker niet stil leggen, de mensen hebben hun zorg nodig.

      Schijnbaar is er onlangs iemand ontslagen met de reden 'er was geen vertrouwen meer', geen idee als het kan of mag.
      Sorry maar een vakbond dient daar niet voor ... dat dient enkel om zichzelf te verdedigen en niet de collega's die eventueel aangesloten zijn bij die vakbond.
      Het zou eigenlijk zo wel moeten zijn, maar op de 34 jaar dat ik werk heb ik nog nooit anders geweten.

      Zeg je neen, dan ben je niet flexibel ... men moet ook niet altijd neen zeggen en collegiaal blijven maar af en toe eens zeggen dat het niet past kan geen kwaad, zeker niet als men het niet meer aan kan en weldra zal crashen.
      Een werkgever kan altijd iemand ontslaan, gewoon al omdat hij daar zijn zinnen op gezet heeft ... maar als er al te weinig personeel is, dan zal dat nog niet zo snel gebeuren en nog minder als men zijn werk correct uitvoert.
      Maar je kaart hier aan dat ze het zelf niet meer kan uithouden en al wenend toekomt ... dat betekent dus dat ze op is en eigenlijk ook ziek wordt van de situatie.

      Geen enkel werk is het waard om zijn leven kapot te maken en als men ontslagen wordt ... dan is dat een tijdelijke vervelende situatie maar uiteindelijk is dat in deze omstandigheden eigenlijk nog een positief punt mits dan een knoop doorgehakt wordt welke men nu niet zelf durft te doen.
      Er zijn eigenlijk drie mogelijkheden in dit geval, maar vermoedelijk zullen ze niet allen een definitieve oplossing bieden voor het probleem.

      1) Een eerlijk open gesprek met de werkgever/baas en aankaarten dat ze het op deze manier niet meer aan kan en er dringend een oplossing moet komen.
      2) Zelf op zoek gaan naar een andere job en/of op een andere locatie ... in de hoop dat het haar daar beter bevalt.
      3) Ontslagen worden omdat ze uiteindelijk niet meer deftig zal kunnen functioneren in deze situatie ten gevolge van medische problemen of discussies die vroeg of laat toch zullen uitbreken.

      De eerste kan enkel lukken als de baas een beetje menselijk is en men het goed aan boord brengt op een correcte manier ... al is het soms ook tegen een muur lopen bij bepaalde werkgevers.
      Het tweede is de beste oplossing als er bij de huidige werkgever geen oplossing gevonden kan worden, maar is vaak voor velen een moeilijke beslissing en hoe langer men ergens werkt, hoe moeilijker het wordt.
      En het derde komt soms het hardst aan, maar is achteraf bekeken vaak iets waarvan men denkt dat het eigenlijk een cadeau is dat men u gedaan heeft ... niet om zonder werk te zitten, maar om daarna elders (hopelijk) iets beter te vinden.

      Maar hou er rekening mee dat het in bijna alle bedrijven zo is dat men steeds met minder personeel meer moet doen en de resultaten moeten steeds beter en beter zijn ... het gras is niet altijd groener op een ander.
      Dat is blijkbaar de mode in deze maatschappij, de mensen tot het uiterste drijven en dan stom staan dat er velen met een burn-out zitten.
      De ene mens kan al wat meer verdragen dan de andere en de ene kan er zich over zetten waar de andere volledig crasht ... het is niet altijd eenvoudig.

      Hopend dat er een oplossing komt, maar dat kan niemand hier in jullie plaats doen.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #18
        Re: Uitbuiting door werkgever

        Ik heb mensen gekend in een soortgelijke situatie - en die hebben dat opgelost - door contact op te nemen met de sociale inspectie - er zijn nl. regels die men moet naleven, als de zaken niet op orde zijn schrijven die gewoon boetes uit.
        En die kunnen altijd passeren ook zonder dat iemand gaan klagen is... (als u begrijpt wat ik wil zeggen).

        Comment


        • #19
          Re: Uitbuiting door werkgever

          Oorspronkelijk geplaatst door Arc0sS Bekijk bericht

          Schijnbaar is er onlangs iemand ontslagen met de reden 'er was geen vertrouwen meer', geen idee als het kan of mag.
          Daaraan zie je dat de directeur een alleenheerser is.
          Loop je niet mooi in de rij dan ben je gezien.
          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

          Comment


          • #20
            Re: Uitbuiting door werkgever

            Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
            Daaraan zie je dat de directeur een alleenheerser is.
            Loop je niet mooi in de rij dan ben je gezien.
            Doet me denken aan een vorig leven toen mijn vrouw werkte in een MPI, iedere dag gezaag en miserie. Een directeur die de wet vierkant aan zijn botten lapte maar de hand boven het hoofd werd gehouden door de toenmalige voorzitter van de rechtbank. Zelfs de medisch directrice had niks te piepen. Enfin op een goeie dag kregen de lastigaards (waaronder mijn vrouw) hun C4. Dat was de laatste huilbui. Het was het beste dat haar ooit is overkomen. Ze is vrij snel op zelfstandige basis begonnen omdat we er voor gekozen hadden om onze kinderen niet uit te besteden, ze kon haar uren vrij invullen en werkte op momenten dat ik thuis was. Tot op de dag van vandaag wordt dat door de kinderen in dank afgenomen. Later hebben we nog opgevangen dat, toen hij de hand boven zijn hoofd kwijt was, lees : de voorzitter van de rechtbank ging op pensioen hij op zijn beurt zijn C4 heeft gekregen.
            @ de TS zou ik willen zeggen, soms is de harde methode op lange termijn de beste methode.
            Dat gedrag van de hogere echelons komt gewoon neer op MACHT, er zijn bijzonder weinig mensen die daar ongevoelig aan zijn, ik durf te zeggen dat ik een van de weinigen ben, en mijn vrouw ook.

            Een jaar of twee drie geleden had iik zelf ook groot spel, het komt er in het kort op neer dat ik op 4/5 stond en voor een of twee jaar een premie kreeg van de Vlaamse Gemeenschap, waarbij ik me er wettelijk toe verbond geen extra uren te presteren. Wat gebeurt er echter ? Ze lappen me een extra uur aan mijn been dat NIET op mijn opdracht stond. Ik heb dat bot geweigerd en ik moest dus voor de tweeschaar komen. De gewone methode : eerst vleien hoe goed ik wel niet was en toen ze zagen dat hun haring niet braadde over tot dreigementen : gebrek aan beroepsernst en meer van dat fraais. Enfin, het sloot af met : we wisten het niet.

            Nu zijn er volgens mij twee mogelijkheden : ofwel wisten ze het niet en zijn ze onbekwaam ofwel wisten ze het wel degelijk, voor het tweede geval zou ik beginnen denken een valsheid, om het zacht uit te drukken.

            Nu, om het verhaal af te maken, ik heb ook mijn bronnen. Het bleek het tweede te zijn, 100% zekerheid. De persoon die de wetteksten en de papiermolen kan overzien is een goede vriendin, ze was zéér duidelijk : ze heeft de directie op de hoogte gebracht dat ze het wettelijke boekje te buiten gingen. Ze hebben dus alle twee staalhard zitten liegen.

            Enfin, een goede vriendin en dito collega zat ik perfekt hetzelfde schuitje, Hilde mocht het ook gaan uitleggen maar zij had het slimmer gespeeld, er was een vertegenwoordiger van de vakbond bij. Het duurde nog geen drie seconden. Ik noem dat hypocrisie van de allerergste soort en ik gruw daar van.

            Comment


            • #21
              Re: Uitbuiting door werkgever

              Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
              Daaraan zie je dat de directeur een alleenheerser is.
              Loop je niet mooi in de rij dan ben je gezien.
              Er staat wel "schijnbaar" en dat mag men vaak letterlijk nemen.
              Niemand loopt graag te koop met de echte reden waarom jij ontslagen is en heel vaak zijn er nog andere redenen dan wat betrokkene aangeeft.

              Reorganisaties binnen bedrijven kan men niet tegenhouden en kan iedereen overkomen, maar niet alles wat men daarbuiten te kennen geeft is waarheid of volledig.
              Alvorens de werkgever of bediende te veroordelen moet men het volledige verhaal kennen en dat is net iets wat wij als buitenstaander nooit zullen kennen.

              Maar bijna overal heeft de baas vaak het laatste woord, dat klopt wel.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment

              Working...
              X