Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

~~Tussen de regenbuien~~

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Showcase] ~~Tussen de regenbuien~~

    Zoals sommige van jullie weten is mijn vorige flitser stuk gegaan... Gisteren (tussen de regenbuien door) even op pad geweest met de MP-E 65mm en mijn nieuwe flitser... (Yongnuo YN-24EX Macro Twin Lite flash), uiteraard heb ik mijn flitsverzachter ook gebruikt... Voor € 219,- is deze Yongnuo een goedkoper alternatief voor de veel duurdere Canon MT-24EX Macro Twin Lite die ik hiervoor had.

    v.w.b. De foto.
    Deze soldaatvlieg/prachtwapenvlieg (Chloromyia formosa) zat lekker te drogen op een grassprietje... was wel een beetje wiebelig en winderig maar kon tussen de windvlagen door toch nog 2 foto's maken voordat hij begon te lopen en wegvloog... Beide foto's zijn net een fractie anders, ik kon niet kiezen vandaar dat ik beide foto's plaats. Overigens zijn beide foto's niet gecropt.












    Rob,
    Last edited by natuurfreak; 2 juli 2017, 19:37. Reden: naam vlieg

  • #2
    Re: ~~Tussen de regenbuien~~

    2 x mooi maar ik ga voor de eerste wegens zijn scherpere poepeke
    bedankt om te kijken of te reageren, frans !

    Comment


    • #3
      Re: ~~Tussen de regenbuien~~

      En ik voor de 2e wegens de rustigere bg.
      Flits doet het goed blijkbaar. Het is vooral de flitsverzachter die belangrijk is volgens mij.

      Comment


      • #4
        Re: ~~Tussen de regenbuien~~

        Oorspronkelijk geplaatst door Frakske Bekijk bericht
        2 x mooi maar ik ga voor de eerste wegens zijn scherpere poepeke
        Thanks Frakske.
        Foto #2 was de eerste van de twee die ik maakte... Ik kon het laatste stukje niet scherp krijgen een fractie meer draaien dan duwde ik het grassprietje van mij af (mijn setup zit er namelijk zeer dicht op) dus nadat ik deze foto maakte snel mijn vergroting iets terug draaien zodat ik iets meer afstand had en wel volledig evenwijdig kon positioneren en geen last had van het grassprietje, gelukkig kreeg ik een extra kans want meestal gaan ze na een kleine beweging al lopen of ze vliegen weg... Overigens als je de beestjes (zoals ik ze maak met MP-E 65mm en flitsverzachter) altijd tot op zo'n 2 a 3 cm moet benaderen is het al mooi dat ze überhaupt blijven zitten, ik beschouw elke foto ook als een mooi kadootje.

        Oorspronkelijk geplaatst door kohraya Bekijk bericht
        En ik voor de 2e wegens de rustigere bg.
        Flits doet het goed blijkbaar. Het is vooral de flitsverzachter die belangrijk is volgens mij.
        Thanks kohraya.
        Ik had met de MT-24EX zeker geen beter resultaat kunnen behalen dan hierboven... met elke flitser (duur of goedkoop) zul je (als je op een paar cm afstand van je onderwerp flitst) uitgebeten plekken krijgen dus idd het gaat in hoofdzaak om de flitsverzachter.... Het voordeel vind ik zelf van de Twin Lite is de 2 flexibele koppen die je van twee kanten om je onderwerp kan positioneren bij een enkele flitser heb je dat niet, maar ook dat zul je vast wel met enige creativiteit kunnen oplossen.


        Rob,

        Comment


        • #5
          Re: ~~Tussen de regenbuien~~

          De 2de is inderdaad beter.
          Natuurfotografie Ruben Van Der Steen

          Comment


          • #6
            Re: ~~Tussen de regenbuien~~

            Voor mij zijn ze beide mooi, zowel van kleur als scherpte en detail.

            Wat me wel opvalt is dat het net is of dat er strooilicht op je lens valt. Bij de MPE heb ik al gezien dat ze er een zwart rond plaatje met in het midden een gat zo groot als de opening te zien in je front element plaatsen. Hierdoor krijg je een sterker contrast wat de scherpte zeker ten goede zal komen en vooral bij dit soort vliegjes de metaalachtige kleuren.

            Groeten,
            Eric

            Comment


            • #7
              Re: ~~Tussen de regenbuien~~

              Oorspronkelijk geplaatst door extrazone Bekijk bericht
              Voor mij zijn ze beide mooi, zowel van kleur als scherpte en detail.

              Wat me wel opvalt is dat het net is of dat er strooilicht op je lens valt. Bij de MPE heb ik al gezien dat ze er een zwart rond plaatje met in het midden een gat zo groot als de opening te zien in je front element plaatsen. Hierdoor krijg je een sterker contrast wat de scherpte zeker ten goede zal komen en vooral bij dit soort vliegjes de metaalachtige kleuren.

              Groeten,
              Eric
              Thanks Eric.... Ik heb overigens al 2 jaar zo'n plaatje voor mijn lens met aluminium tape aan de buitenkant zodat het licht wat er op valt weer terug kan stralen... aan mijn setup/diffuser heb ik verder niets verandert.....dus als ik last van strooilicht heb had je dat al veel eerder moeten zien... ik ben altijd bereid om bij te leren, maar moet wel kunnen begrijpen wat jij dan ziet wat ik niet kan zien... Ik ben er overigens zelf tevreden mee...

              Rob

              Comment


              • #8
                Re: ~~Tussen de regenbuien~~

                Ik kan me wel voorstellen dat de set-up van Rob (met een reflecterend schijfje) strooilicht kan creëren, maar ik zie niet in dat een zwart schijfje het contrast zou verhogen aangezien het gedeelte rond de lens toch al zwart is?
                Beter contrast krijg je toch vooral door een soort zonnekap te maken? Bvb een zwart stuk papier rond desbetreffende lens.
                Ik wil niets ontkennen hoor, maar ik wil deze materie ook goed onder de knie krijgen.
                (ik zie trouwens ook geen strooilicht in deze foto - maar mijn oog kan altijd beter functioneren als ik weet waar ik op moet letten)

                Comment


                • #9
                  Re: ~~Tussen de regenbuien~~

                  Dat reflecterende/aluminium schijfje heb ik erop geplaatst met als achterlichende gedachten, 'al het licht dat richting lens gaat is verloren licht' dus dat moet ik de andere kant op sturen.
                  Ik gebruik dat schijfje al 2 jaar dus dan was strooilicht al veel eerder opgevallen... Vanaf de hoornaar heb ik zoals ik vertelt heb aan jullie een nieuwe diffuser maar ik heb in de tussentijd met deze diffuser toch al wat foto's gemaakt zoals deze:KLIK

                  ps dit is geen aanval of verdediging hoor Eric... als er iemand is die op een goede manier nooit tevreden is en altijd blijft nadenken over verbeteringen dan ben ik het wel....het is meer een kwestie dat ik jou als fotograaf (en kohraya zeker ook!) zeer respecteer en dus wil bijleren/maar voordat ik mijn setup ga aanpassen wil ik het wel kunnen begrijpen... Hoewel ik nu wel zeer nieuwsgierig geworden ben om toch een zwart schijfje te plaatsen, haha.. maar dan heb ik dezelfde gedachten als Kohraya.

                  @ kohraya
                  hoe denk je dat dat reflecterende schijfje strooilicht kan veroorzaken....?

                  Rob,
                  Last edited by natuurfreak; 29 juni 2017, 07:59. Reden: Typefout

                  Comment


                  • #10
                    Re: ~~Tussen de regenbuien~~

                    Oorspronkelijk geplaatst door natuurfreak Bekijk bericht
                    @ kohraya
                    hoe denk je dat dat reflecterende schijfje strooilicht kan veroorzaken....?
                    Een beetje hetzelfde idee zoals bij een gewone lens zonder zonnekap. Het schijfje zal niet alleen licht naar voor weerkaatsen, maar ook zijdelings, de lens in?
                    Indien het reflecterend schijfje een tikje naar voor staat zal je dat probleem volgens mij kunnen verkleinen.
                    Het is maar een theorie hoor, want ik gebruik zelf ook een (wit) schijfje in mijn set-up, voornamelijk voor de speciale reflectie in de ogen van springspinnen.
                    Een zwart schijfje zal bij mijn set-up dus niet het gewenste resultaat hebben. Maar als ik iets kan verbeteren doe ik dat zeker.
                    De opmerking van Eric vind ik daarom zeer interessant.

                    Comment


                    • #11
                      Re: ~~Tussen de regenbuien~~

                      Oorspronkelijk geplaatst door kohraya Bekijk bericht
                      Het schijfje zal niet alleen licht naar voor weerkaatsen, maar ook zijdelings, de lens in?
                      Indien het reflecterend schijfje een tikje naar voor staat zal je dat probleem volgens mij kunnen verkleinen.
                      Thanks kohraya....
                      v.w.b. het aluminium tape plaatje:
                      Het plaatje is zo dik dat mijn lensdop er nog net oppast, dus het staat idd een stukje naar voren, het licht kan dan m.i. alleen naar voren of naar de zijkant weerkaatsen en als het licht naar de zijkant gaat valt die reflectie buiten de lens.

                      Rob,

                      Comment


                      • #12
                        Re: ~~Tussen de regenbuien~~

                        Ik heb even bij de boekwinkel een zwarte kartonnen plaat gehaald en over het aluminium plaatje een zwart plaatje geplakt met uiteraard dezelfde opening zodat de lens vrij blijft.. Ook heb ik aan de voorkant van de diffuser een zwart kartonnen plaatje geplakt met een iets grotere opening... Ik heb nu dus 2 zwarte ronde plaatjes... in zekere zin krijg ik dan een soort tunneltje (zeg maar een soort lenskapje)...
                        Ik weet nog niet zeker of dit een sterk proefondervindelijk bewijs is dat zal ik bij de insecten moeten bekijken, maar meestal test ik op de verwarmingsbuis voor testfoto's.

                        Ik hoop dat ik deze foto's mag bijplaatsen van de moderators, ze zijn puur informatief en horen eigenlijk bij deze 'leerzame' discussie.

                        Beide foto's onbewerkt uit de hand genomen: 2x vergroting, F13, 1/200 en manueel geflitst op 1/16 vermogen....

                        foto #1 met aluminium plaatje, mijn oude situatie, oogt iets fletser



                        foto #2 met de aanpassing van de 2 zwarte plaatjes, oogt wel contrastrijker....



                        Ik blijf het toch apart vinden want ik ben toch vaak zeer tevreden over mijn licht en er zitten soms foto's bij met name DEZE juffer, dat ik denk qua licht kan het eigenlijk niet beter.... Maar goed, ondanks dat blijf ik altijd zoeken naar verbeterpunten....wellicht (dus met een slag om de arm) is dit er 1?

                        Rob,
                        Last edited by natuurfreak; 2 juli 2017, 19:40.

                        Comment


                        • #13
                          Re: ~~Tussen de regenbuien~~

                          Het verschil in contrast is duidelijk te zien, dus Erik zijn suggestie klopt wel.
                          Ik ben ook benieuwd hoe het effect gaat zijn bij de beestjes en of je foto's nog altijd zo mooi zacht zullen ogen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: ~~Tussen de regenbuien~~

                            Oorspronkelijk geplaatst door kohraya Bekijk bericht
                            Het verschil in contrast is duidelijk te zien, dus Erik zijn suggestie klopt wel.
                            Ik ben ook benieuwd hoe het effect gaat zijn bij de beestjes en of je foto's nog altijd zo mooi zacht zullen ogen.
                            Ik kom net terug van een fietstocht door het bos... ik heb mijn gedachten er nog even over laten gaan... :-)
                            Wat ik eigenlijk vergeten ben is dus zonder deze twee zwarte plaatjes te testen, (dus ook zonder het aluminium plaatje) dan hou je alleen de zwarte rand van de lens zelf over, (die is dus ook zwart)...... maar om nu de boel weer los te trekken heb ik nu even niet zo'n zin in...... wat we in ieder geval kunnen vaststellen is dat het aluminium plaatje zeker invloed heeft...... het is nog even de vraag of de 2 extra zwarte plaatjes iets toevoegen t.o.v. de zwarte rand van de lens zelf.
                            ik zal deze foto's bewaren, mocht ik nog een keer zin hebben of een andere aanpassing doen zal ik het testen....

                            Rob,

                            Comment

                            Working...
                            X