Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fuji, love it and hate it :(

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #61
    Re: fuji, love it and hate it

    Oorspronkelijk geplaatst door arten Bekijk bericht
    Ik zal een nieuwe topic maken voor de xe3.
    Ik ben ook benieuwd ! De Xe-2 en ik waren nooit echte vriendjes omdat we een wat verschillende logica hanteerden al kwamen er wel zeer goede beelden uit dat ding maar soms duurde het mij veel te lang eer ik de instelling gevonden had die ik wilde waardoor ik een aantal mooie momenten aan mijn neus zag voorbijgaan en dat heeft de doorslag gegeven om hem toch maar weg te doen.
    bedankt om te kijken of te reageren, frans !

    Comment


    • #62
      Re: fuji, love it and hate it

      Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
      We zijn blijkbaar niet alleen met onze ouderwetse manier van fotograferen. Als men bij de EVF steeds meer pixels wil, is dat allicht omdat de vorige niet goed genoeg was, en omdat de volgende generatie nog beter moet zijn....om uiteindelijk de OVF te evenaren, toch ?

      De hogere resolutie is alleen bedoeld om het raster niet meer te zien bij systeem camera’s waar de vergroting bij hun EVF vrij groot is.
      Bij bv. Een Olympus EM10II/III of X-T20 is de vergroting van de EVF minder en zie je ook niets van het raster.

      Mijn eigen X-T2 heeft een goede EVF maar ook hier door de sterke vergroting zie je de gaps en ik had hier liever een 3.7 EVF gezien.
      Alhoewel ... het went snel en je let er niet meer op .. wat niet wil zeggen dat het niet beter mag.
      De EVF van de A9 en b.v. de Panasonic GH5 is perfect.

      Een EVF met sterke vergroting is dus ook mogelijk in kleine body’s zoals een Sony A6000/6500 wat onmogelijk is als je daar een OVF moest inplaatsen.
      Ik spreek dan van een EVF die de vergroting heeft ter vergelijking met b.v. Die van een Canon 5D.


      Eén van de kleinste DLSR’s is een Canon 100D die zowat het dubbele is van een Sony A6000.
      De OVF die daar in zit is in vergelijking super klein.
      Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

      Comment


      • #63
        Re: fuji, love it and hate it

        Oorspronkelijk geplaatst door Mauritsius Bekijk bericht
        Of je nu met een fototoestel van pakweg 60 à 70 jr of met een moderne digi- camera , het maakt enkel technisch verschil aangezien de fotografen en hun inzicht helemaal dezelfde zijn .
        Regelmatig gebruik ik een Zeiss-Ikon Nettar 6X 6 balgcamera zonder lichtmeter , zonder gekoppelde afstandinstelling ; met een losse oude lichtmeter , een stevig statief en alles zelf ontwikkelen.
        Dan kom ik soms "moderne " digitale fotografen tegen ( klak klak klak ... 2000x in één week en de mooiste eruit pluizen)
        Tja .. dan sta ik daar hé , met m'n oude Nettar en m'n lichtmeter , alles bezien en inschatten voor max 12 opnames op 6 X 6
        Soms vraag ik mij af wie er dan het meeste geniet van zijn hobby en zijn toestel?
        Regelmatig ga ik ook op stap met met modernere reflexcamera's uit de 70 & 80 tiger jaren & ook met mijn o zo fraaie FUJI X -E 2s ( een tof ding hoor !)
        Groetjes
        Maurits

        Tja ... waar is de tijd dat je nog een doek, penseel en verf nodig had om een portret te maken terwijl jij daar op een korte tijd een foto kan maken met je ZEIS-IKON 6X6 balgcamera. Daar sta je dan als schilder met je borsteltje.
        Ik vraag me af wie dan het meeste van zijn hobby geniet.
        Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

        Comment


        • #64
          Re: fuji, love it and hate it

          Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
          Tja ... waar is de tijd dat je nog een doek, penseel en verf nodig had om een portret te maken terwijl jij daar op een korte tijd een foto kan maken met je ZEIS-IKON 6X6 balgcamera. Daar sta je dan als schilder met je borsteltje.
          Ik vraag me af wie dan het meeste van zijn hobby geniet.
          Tja, het ene is het ene en het andere is het andere. Dit soort discussies draait meestal op niks uit, je kan even goed gaan argumenteren voor een vier- of een zescilinder in de auto, zwartwit of kleur... Ik kan nog altijd genieten van de klik als ik een F2 vastpak maar net zo goed is er een enorm verschil tussen de klik van een topmodel Nikon en bv een Df. Ik weet al wat ik ga horen maar als ik die dikke 6-cil in de Patrol hoor draaien dan geniet ik daar van. Wellicht nostalgie maar ik ga zeker nog terug naar analoog (altijd geweigerd om mijn doka te koop te stellen), het is .... anders. Je moet het nog meegemaakt hebben om te kunnen snappen waarover het gaat. Waarmee ik niet wil beweren dat je de huidige digikwaliteit evenaart, tenzij misschien op grootformaat. Het was ooit anders maar goed...

          Comment


          • #65
            Re: fuji, love it and hate it

            Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
            Wellicht nostalgie maar ik ga zeker nog terug naar analoog (altijd geweigerd om mijn doka te koop te stellen), het is .... anders. Je moet het nog meegemaakt hebben om te kunnen snappen waarover het gaat.
            Wie weet hebben je oude analoogjes nog een digitale toekomst Paul.

            Comment


            • #66
              Re: fuji, love it and hate it

              Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
              Tja, het ene is het ene en het andere is het andere. Dit soort discussies draait meestal op niks uit, je kan even goed gaan argumenteren voor een vier- of een zescilinder in de auto, zwartwit of kleur... Ik kan nog altijd genieten van de klik als ik een F2 vastpak maar net zo goed is er een enorm verschil tussen de klik van een topmodel Nikon en bv een Df. Ik weet al wat ik ga horen maar als ik die dikke 6-cil in de Patrol hoor draaien dan geniet ik daar van. Wellicht nostalgie maar ik ga zeker nog terug naar analoog (altijd geweigerd om mijn doka te koop te stellen), het is .... anders. Je moet het nog meegemaakt hebben om te kunnen snappen waarover het gaat. Waarmee ik niet wil beweren dat je de huidige digikwaliteit evenaart, tenzij misschien op grootformaat. Het was ooit anders maar goed...
              Tja ik ben (was) ook niet diegene die er analoge fotografie nu bijhaalt. Heeft ook niets te maken met dit topic.
              Last edited by Funcky; 8 oktober 2017, 14:45.
              Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

              Comment


              • #67
                Re: fuji, love it and hate it

                Sinds ik ben overgestapt van D3200 naar x100f, betrap ik me erop dat ik meer tijd spendeer voor ik een foto neem. Ben hier ook ergens kieskeuriger geworden en klik niet zo meer maar af, dit na een test te doen van je mag maar 20 foto's maken in 1 sessie. Zoiets als in de flimdagen, waar je moest kieskeurig zijn want iedere klik kostte geld.
                Ik gebruik meestal de EVF, zodat je ziet wat de foto uiteindelijk zal worden. Ik ben ook overgestapt naar jpeg, waar ik vroeger steeds in raw foto's nam, en doe alleen nog een kleine aanpassing in WB, bijsnijden, hooglichten en schaduwen en eventueel lichter/donkerder maken.

                Natuurlijk is dat persoonlijk, waar wou het toch even delen.

                J.
                Fuji x 100 f

                Comment


                • #68
                  Re: fuji, love it and hate it

                  Het gaat uiteindelijk om het maken van een foto en de weg er naartoe. Met als één voornaamste doel: er zoveel mogelijk plezier aan beleven. En dat plezier zit voor iedereen anders. Een digitaal toptoestel of een oude analoge camera, annex doka.....het gaat om die foto hé !

                  Comment


                  • #69
                    Re: fuji, love it and hate it

                    Inderdaad, en dat heb ik terug gevonden met de 100f.

                    J.
                    Fuji x 100 f

                    Comment


                    • #70
                      Re: fuji, love it and hate it

                      Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
                      Het gaat uiteindelijk om het maken van een foto en de weg er naartoe. Met als één voornaamste doel: er zoveel mogelijk plezier aan beleven. En dat plezier zit voor iedereen anders. Een digitaal toptoestel of een oude analoge camera, annex doka.....het gaat om die foto hé !
                      Dat is wat ik in feite in het kort wat ik wou zeggen Firmin. Veel draait om persoonlijke voorkeuren en die kunnen niet altijd worden gevat onder de noemer "rede".
                      EVF, OVF, zwartwit of kleur, digi of analoog of collodium, Nikon, Canon of Fuji, FX of Dx, NEF of JPG .... het zal me allemaal worst wezen.

                      Comment


                      • #71
                        Re: fuji, love it and hate it

                        Ik wou dat al een update kon geven over de xe3 maar helaas is het exemplaar dat ik gekregen heb defect en moet ik het terugsturen. Het scherm is aan de linkerkant een paar mm in te drukken. An sich niet erg maar heb wel schrik dat er op termijn vocht of vuil tussen kan komen


                        Sent from my iPhone using Tapatalk
                        500px

                        Comment


                        • #72
                          Re: fuji, love it and hate it

                          Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                          Dat is wat ik in feite in het kort wat ik wou zeggen Firmin. Veel draait om persoonlijke voorkeuren en die kunnen niet altijd worden gevat onder de noemer "rede".
                          EVF, OVF, zwartwit of kleur, digi of analoog of collodium, Nikon, Canon of Fuji, FX of Dx, NEF of JPG .... het zal me allemaal worst wezen.
                          Goh ja... als er een topic is met de titel "fuji, love it and hate it" dan wil ik daar toch even op inpikken.. meer moet je er niet achter zoeken.
                          En ik wil hier zeker geen merk veredelen.
                          Heb ik nooit gedaan en zal ik ook nooit doen.
                          En wat die EVF betreft geldt dat voor ieder merk ... er zijn genoeg mensen die zo'n systeemcamera met EVF (bv. Sony a6000) combineren met vintage lenzen .. dus het hoeft zelfs niet eens veel te kosten.
                          Manueel focussen met zo'n vintage lensje is dan een fluitje van een cent. mooi toch ?
                          Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                          Comment


                          • #73
                            Re: fuji, love it and hate it

                            Oorspronkelijk geplaatst door arten Bekijk bericht
                            Ik wou dat al een update kon geven over de xe3 maar helaas is het exemplaar dat ik gekregen heb defect en moet ik het terugsturen. Het scherm is aan de linkerkant een paar mm in te drukken. An sich niet erg maar heb wel schrik dat er op termijn vocht of vuil tussen kan komen


                            Sent from my iPhone using Tapatalk
                            Das dan echt pech hebben en heel jammer voor jou.
                            Maar groot gelijk. Je weet nooit. klein foutje.. maar kan voorvallen.
                            Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                            Comment

                            Working...
                            X