Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe camera Sony Alpha omv oude lens of?...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe camera Sony Alpha omv oude lens of?...

    Hallo iedereen

    Ik ben momenteel in het bezit van een Sony Alpha 200 (2ehands gekocht in 2010) met kitlenzen DT18-70 3.5-5.6 en 75-300 4.5-5.6
    De bedoeling was om me ooit te verdiepen in fotografie, maar verder dan de beginselen ben ik jammer genoeg nooit geraakt.

    Aangezien er volgend jaar een Safari op het programma staat, wil ik wel de investering doen in zowel een toestel als in het spenderen van tijd om toch iets meer te kunnen dan de 'automatische functie' in te drukken op het toestel. In tussentijd ben ik wel enorm verknocht geraakt aan GOPRO, waardoor ik de DSLR-markt niet meer van kortbij heb gevolgd en kan door de bomen het bos niet meer zien (zoals zoveel beginners veronderstel ik).

    Ik heb destijds enorm graag met De A200 gewerkt, de zoomlens leverde mij toen mooie foto's op.

    Daarom is mijn oog nu ook in eerste instantie gevallen op de Sony A68, gezien de telelens die ik nog beschik.
    De vraag is nu of die lens het nog waard is om bij Sony te blijven (In het andere geval wens ik mijn oude camera mét lens te verkopen). Ik ken ook niet heel veel van objectieven en weet dus niet of dit een goed denkpatroon is, of dat er inmiddels veel betere alternatieven zijn voor deze lens.

    Ik vond al op internet dat een objectief tot 400mm beter geschikt is voor safari, maar gezien de prijzen denk ik niet dat ik me dit kan/wil veroorloven.

    Tips en suggesties mogen zeker!

    Bedankt!

    Automatic77

  • #2
    Re: Nieuwe camera Sony Alpha omv oude lens of?...

    Wat is je budget en wat wil je na de safari nog doen rond fotografie ?

    Op zich zijn je lenzen niet zo bijzonder, dus niet de moeite om per sé voor Sony te kiezen. Er kunnen echter wel andere redenen zijn om voor een Sony te gaan .
    Voor kwaliteit hoef je ook niet noodzakelijk nog een dslr te hebben. Er zijn tegenwoordig andere oplossingen die kleiner zijn maar in de meeste (indien niet alle) omstandigheden toch even goede beelden opleveren. Ik heb zelf vorig jaar alles met een spiegel erin verkocht (op een a100 en paar lenzen na vanwege nostalgie).

    Wat bereik betreft: als je leest dat voor een safari 400mm nodig is, dan kan je een paar minuten later wellicht ook commentaar terugvinden dat dat zelfs 500mm moet zijn. Voor mij zou belangrijker zijn dat sensor en lens van uitstekende kwaliteit zijn. Dan kan je met 300mm eenzelfde gecropt resultaat behalen als met een mindere camera en mindere lens van 300mm of meer.
    Een A68 is een prima camera, trouwens ook heel geschikt om te filmen. Je 300mm lens is echter wat beperkt in beeldkwaliteit om het onderste uit de camera te halen. Kijk een of je daarbij bv. een CZ 16-80 en betere tele kan vinden. Dan kan je mooie dingen doen. Dyxum.com geeft prima info over lenskwaliteit in lensdatabase.

    Wat ik zeker zou doen, is proberen e.e.a. tweedehands aan te schaffen. Dat gaat je een pak geld besparen.
    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwe camera Sony Alpha omv oude lens of?...

      Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
      Wat bereik betreft: als je leest dat voor een safari 400mm nodig is, dan kan je een paar minuten later wellicht ook commentaar terugvinden dat dat zelfs 500mm moet zijn.
      Een 500mm F4 lens bv, je kunt er dingen lekker dichtbij mee halen. Maar heel praktische lijkt het me niet op safari. Veel te groot en in verschillende gevallen ook te lang. Je hebt dan over een lens van zo' n 80 cm schat ik. Het bijhorende statief is ook lekker groot. Dus hoe leuk zo' n lens ook lijkt, ik denk dat je beter gaat voor een 100-400 / 150-600 / 50-500 / etc . Maar zo' n 500mm is ook vreselijk duur. Dus dit ligt sowieso al buiten je scope.
      Waar een wil is, is een weg
      ---------------------------------

      Comment


      • #4
        Re: Nieuwe camera Sony Alpha omv oude lens of?...

        Idd.
        Een goede oplossing vind ik bv. de A68 waarover TS het had, in combinatie met een Sony 70-400 G. Dat is een dijk van een lens, zelfs in de eerste versie al.
        Voeg daar die CZ16-80 bij en de set is compleet. Dit alles is ook vrij gemakkelijk tweedehands te vinden. Maar we weten natuurlijk niet naar welke omvang, gewicht en budget er hier gestreefd wordt...
        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

        Comment


        • #5
          Re: Nieuwe camera Sony Alpha omv oude lens of?...

          Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
          Idd.
          Een goede oplossing vind ik bv. de A68 waarover TS het had, in combinatie met een Sony 70-400 G. Dat is een dijk van een lens, zelfs in de eerste versie al.
          Voeg daar die CZ16-80 bij en de set is compleet. Dit alles is ook vrij gemakkelijk tweedehands te vinden. Maar we weten natuurlijk niet naar welke omvang, gewicht en budget er hier gestreefd wordt...
          Bedankt voor de tips. Ik ga bovenstaande combinatie eens bekijken en kijken of dit binnen het budget valt .
          Voor de body ben ik al eens gaan kijken of dit 2ehands te vinden was, maar zonder veel resultaat. De lenzen zullen vermoedelijk wel 2ehands te vinden zijn.
          Ik bekijk het even!

          Comment


          • #6
            Re: Nieuwe camera Sony Alpha omv oude lens of?...

            Persoonlijk vind ik een toetstel uit de 7-reeks altijd nog iets handiger.
            Een a77 bv. Kijk ook eens op marktplaats. Daar haal ik het merendeel van mijn spullen.

            Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

            Comment


            • #7
              Re: Nieuwe camera Sony Alpha omv oude lens of?...

              Ik heb eens gekeken naar de CZ 16-80 zoals hier aangehaald en ben verbaasd van de vele positieve reviews. Ik heb hem bij Kameraexpress laten overkomen (tweedehands model) om een te bekijken in de winkel. Indien geen gebreken koop ik deze bij de A68. Voor de tele heb ik nog even tijd om een beslissing te nemen (kans is groot dat ik deze kort voor de safari tweedehands koop om nadien terug door te verkopen).

              Alvast bedankt voor de richting aan te geven!

              Mvg

              Automatic
              Last edited by automatic77; 26 mei 2017, 16:27.

              Comment


              • #8
                Re: Nieuwe camera Sony Alpha omv oude lens of?...

                Mooie combinatie. Daar ga je zeker plezier aan beleven.
                En je kan meteen testen of je 70-300 voor jou nog voldoende goed presteert op die nieuwere body. Ik vrees er een beetje voor, maar als je de lens niet volopen gebruiken valt het mogelijk wel best mee .
                Je kan ook je zowel de a200 als a68 meenemen. Dan hoef je niet van lenzen te wisselen en heb je een reserve-camera mee, mocht er met een van de twee iets mis gaan. Neem a200 + 16-80 en a68 + 70-400 bijvoorbeeld mee op stap .
                "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuwe camera Sony Alpha omv oude lens of?...

                  Zoals bij heel velen hier bouw je je setup langzaam op.
                  Ik heb bij kamera express recent een A77 gescoord met 1000 kliks.

                  Ik vind de prijzen van 2dehands materiaal bij hen behoorlijk correct.

                  Comment

                  Working...
                  X