Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kostuum

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Kostuum

    Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
    Dus kledij primeert boven kennis/kunde .
    Alles is ook afhankelijk van de functie. Mijn baas heeft echt geen begrip voor commercieel personeel dat (zelfs bij 30°!) in korte broek de baan opgaat en bij klanten langsgaat, maar onze techniekers en magazijniers moeten alleen zorgen dat ze de veiligheidsvoorschriften volgen. Voor een sollicitant voor een administratieve of commerciële functie, die komt opdagen in afgewassen bermuda en afgetrapte sneakers, zal hij heel wat minder begrip hebben dan voor iemand die komt solliciteren als technieker en er in een vuile werkbroek staat. En als er dan meerdere gelijkwaardige kandidaten zijn, dan gaat de keuze geheid naar iemand die een beter inzicht heeft in het principe "dress to the occasion".
    Ik werk trouwens voor een kmo die doet in tuinmachines en veegwagens, met een nette jeans en een proper hemd of polo kom je hier al ver. Gemoedelijk, om de afstand naar de klant zo klein mogelijk te houden, maar toch netjes genoeg om professionaliteit uit te stralen. We hebben nu een nieuwe collega in het sales team, die heeft gewoon op voorhand nagevraagd wat de dresscode is. Hij is er zich namelijk van bewust dat hij voor vele klanten het gezicht is van de firma, en wil de juiste waarden uitstralen.

    Mijn man zit ook in de sales, industriële verpakkingen. Hij is vaak de baan op, en is verantwoordelijk voor heel diverse klanten met een omzet van enkele honderen tot enkele miljoenen euro's. Als hij naar die kmo's gaat, is dat ook gewoon in zijn jeans of een nette broek en hemd, vaak met opgerolde mouwen in de zomer. Een kleine zelfstandige werkt vaak mee in de productie, en daar aankomen in pak en das schept alleen maar afstand, dan krijg je niks verkocht. Maar voor meetings die gaan over contracten van enkele miljoenen, daar wordt een pak met hemd en das geapprecieerd. Als je daar net zo casual aankomt als bij een kmo, word je niet serieus genomen.
    Zijn kleerkast bestaat uit een 60-tal hemden, waarvan 1/3 wit of lichtblauw is en de rest alle kleuren van de regenboog heeft (fel of pastel). Hij heeft ook 4 kostuums in verschillende kleuren, dus hij kan kiezen.

    Bovendien zie ik het wel graag, een man in een mooi pak. ZZ-Top wist het al:
    'Cause every girl crazy 'bout a sharp dressed man
    Rozemarijn

    Nikon D5300 + Sigma AF 18-300MM F/3.5-6.3 + Sigma 18-35mm F/1.8 + Tokina 11-16mm F/2.8

    Comment


    • #47
      Re: Kostuum

      Helemaal akkoord!
      Maar 60 hemden is waarschijnlijk een beetje veel.
      Die zijn demodé voor ze versleten zijn.

      Comment


      • #48
        Re: Kostuum

        Oorspronkelijk geplaatst door Rozemarijn Bekijk bericht
        ........................................

        Bovendien zie ik het wel graag, een man in een mooi pak. ZZ-Top wist het al:

        'Cause every girl crazy 'bout a sharp dressed man
        Daarom wellicht dat die er altijd zo netjes uit zien .

        Comment


        • #49
          Re: Kostuum

          En wat te zeggen van voetbal managers/coaches die in kostuum op 't veld staan ? Potsierlijk vind ik ze.

          Comment


          • #50
            Re: Kostuum

            Vind ik perfect ok.

            Comment


            • #51
              Re: Kostuum

              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
              Helemaal akkoord!
              Maar 60 hemden is waarschijnlijk een beetje veel.
              Die zijn demodé voor ze versleten zijn.
              Zijn neef zegt altijd dat een "Echte Vent" 60 hemden heeft
              Effen kleuren raken minder snel uit de mode dan prints. Zijn hemden zijn dan ook zo goed als allemaal effen. Een kleur, die niet in de mode is, maar waarmee je staat is trouwens ook veel beter dan een "modekleur" waar je niet mee staat.
              Elk jaar gaan er ook 5 tot 10 hemden in de voddenzak of zelfs de vuilnisbak, afhankelijk van hoe versleten ze zijn. Afgewassen kleuren en kragen of manchetten die een klein beetje sleet beginnen te vertonen, dat zijn dingen waar hij een hekel aan heeft. Zulke hemden worden dan ook vervangen, net als de hemden waar hij "uit gegroeid is".

              @Djivan : Do as they say, not as they do
              Rozemarijn

              Nikon D5300 + Sigma AF 18-300MM F/3.5-6.3 + Sigma 18-35mm F/1.8 + Tokina 11-16mm F/2.8

              Comment


              • #52
                Re: Kostuum

                Oorspronkelijk geplaatst door Rozemarijn Bekijk bericht
                Elk jaar gaan er ook 5 tot 10 hemden in de voddenzak of zelfs de vuilnisbak, afhankelijk van hoe versleten ze zijn.
                Hij doet ze toch beter in de voddenzak heb ik laatst begrepen. Want van heel erg versleten textiel kunnen ze dan weer nieuw textiel maken en bij de vuilbak gaat het zo de oven in.
                Waar een wil is, is een weg
                ---------------------------------

                Comment


                • #53
                  Re: Kostuum

                  Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                  Geloof maar niet dat maatkostuums nog in België gemaakt worden.

                  Je hebt ze eigenlijk in een 3-tal klasses.

                  - zelf je maten opnemen en via internet bestellen. Je zou verwonderd zijn hoe goedkoop die zijn. Vanaf amper 150-200€ heb je een "maatkostuum". Aan de prijs te zien kan het niet anders of dat wordt gemaakt in Cambodja/Vietnam/China/India.
                  - de basisformules van winkels als "The Makers", Café Costume, .... In de winkel worden je maten opgenomen en bijgehouden. Je kiest stof, en details (tot de kleur van stiksels, voering, knopen etc). Prijs begitn bij ca 650€, maar je kan ook stoffen kiezen die de prijs opdrijven naar 1500€ (en meer). Maar staar je daar niet blind op, de basisstoffen zijn sowieso al beter dan een confectiekostuum. Meestal worden die kostuums gemaakt in landen als Roemenië, Marokko etc. De stoffen zijn dan meestal Italiaans, Schots, Engels.
                  - Italiaans of Engels maatwerk met de superieure stoffen afwerking etc, etc. Verschil zit vooral in de basis. De stof voor het "karkas" is van paardehaar, en houdt zijn vorm in alle omstandigheden. Je kan zelfs zo ver gaan dat de Italiaanse kleermaker hier je maten komt opnemen, en het later ook aflevert. Prijzen: everything north of 2000€.

                  De reden waarom er vrijwel geen in België gemaakt worden is omdat de traditie er niet meer is. Er zijn hier simpelweg bijna geen kleermakers meer die het metier in de vingers hebben om die topkwaliteit te maken. Retouches etc worden natuurlijk wel hier nog gedaan.



                  -
                  Ik begrijp waarom je dit zou denken, maar ik vrees dat je er een beetje naast zit. Natuurlijk zijn er bepaalde zaken die hun werk uitbesteden, maar het vakmanschap is er wel degelijk nog. Voor mijn man zijn functie en bedrijf is het gepast dat hij in kostuum gaat werken. Hij laat al zijn kostuums maken bij Costumier D'Longueville in Waregem. De zaakvoerder maakt alles zelf met de hand, en dat merk je. Heel hoge kwaliteit en heel goede bediening elke keer we er langsgaan. De wonderen zijn de wereld dus nog niet uit.

                  Comment


                  • #54
                    Re: Kostuum

                    Oorspronkelijk geplaatst door LydiaMill Bekijk bericht
                    Ik begrijp waarom je dit zou denken, maar ik vrees dat je er een beetje naast zit. Natuurlijk zijn er bepaalde zaken die hun werk uitbesteden, maar het vakmanschap is er wel degelijk nog. Voor mijn man zijn functie en bedrijf is het gepast dat hij in kostuum gaat werken. Hij laat al zijn kostuums maken bij Costumier D'Longueville in Waregem. De zaakvoerder maakt alles zelf met de hand, en dat merk je. Heel hoge kwaliteit en heel goede bediening elke keer we er langsgaan. De wonderen zijn de wereld dus nog niet uit.
                    In welke prijs klasse denken we dan? 100-500, 500-1000, Of meer dan 1000 euro? Bij mijn huidige en vorige werkgever was geen pak nodig.
                    Waar een wil is, is een weg
                    ---------------------------------

                    Comment


                    • #55
                      Re: Kostuum

                      Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
                      In welke prijs klasse denken we dan? 100-500, 500-1000, Of meer dan 1000 euro? Bij mijn huidige en vorige werkgever was geen pak nodig.
                      Reken maar in de richting van 2000 denk ik, afhankelijk van de kwaliteit van de stof. Liet ooit een Scabal kostuum maken, half confectie, zoals men dat noemt, en bij een kledingszaak die hun stoffen mag verkopen. Een 10 à 15-tal jaar geleden spraken wij al van rond de 1000€
                      Leeft en LAAT LEVEN !

                      Comment


                      • #56
                        Re: Kostuum

                        Oorspronkelijk geplaatst door LydiaMill Bekijk bericht
                        De zaakvoerder maakt alles zelf met de hand, en dat merk je. Heel hoge kwaliteit en heel goede bediening elke keer we er langsgaan. De wonderen zijn de wereld dus nog niet uit.
                        Wat ben jij en/of je man stekeblind en naïef. Bekijk de vingers van die zaakvoerder eens. Dan zie je meteen dat die geen werkhanden heeft, en zeker niet van een kleermaker. Bovendien heeft hij nooit het moeilijke vak van kleermaker geleerd of ergens bij een kleermaker in de leer geweest. Op zijn website schrijft hij zelf dat hij tot een paar jaar geleden in de bouwsector werkzaam was. Het enige wat hij kan of doet, is de maten opnemen.

                        Ik ijver om u een harmonieuze, hartelijke en persoonlijke beleving te laten ervaren, waarbij u kan zijn wie u bent. U moet als het ware bij mij thuiskomen en het gevoel hebben dat u op een uniek plekje in de wereld bent beland.
                        Ik denk dat zowel ikzelf als Jani Kazaltis deze zaak brakend zouden buitenrennen (nadat ze ons geblinddoekt hadden binnengebracht).
                        Last edited by notex; 30 januari 2018, 05:41.

                        Comment


                        • #57
                          Re: Kostuum

                          Alternatief is "Café Costume". Erfgenamen Van Gils. Maar echt een kostuum maken van naaldje tot draadje lijkt mij heden ten dage onbetaalbaar. Echte kleermakers is een uitgestorven ras.
                          Leeft en LAAT LEVEN !

                          Comment


                          • #58
                            Re: Kostuum

                            Valt wel mee hoor.
                            Ik heb een kostuum van Café Costume in een goede engelse stof, en dat was net onder de 1000€. De pasvorm was direct perfect, en dat is echt een plezier om te dragen.
                            Ik heb er ook een van bij Roosen in Leuven, en dat zat rond de 750€.
                            Die kostuums worden heel nauwgezet opgemeten, en dan gemaakt in Marokko. Retoucheren na de eerste pasbeurt gebeurt wel in België.
                            Door het feit dat de standaard kostuums op maat niet meer hier gemaakt worden verdwijnt ook het metier van de betere kostuums. De kennis is er gewoon niet meer, uitzonderingen daargelaten.

                            Bij Roosen kan je zover gaan dat ze de italiaanse kleermaker overvliegen om de maat te nemen, en wordt het karkas in paardehaar gemaakt. Dan spreek je inderdaad over 2-3000€.

                            Comment


                            • #59
                              Re: Kostuum

                              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                              Valt wel mee hoor.
                              Ik heb een kostuum van Café Costume in een goede engelse stof, en dat was net onder de 1000€. De pasvorm was direct perfect, en dat is echt een plezier om te dragen.
                              Ik heb er ook een van bij Roosen in Leuven, en dat zat rond de 750€.
                              Die kostuums worden heel nauwgezet opgemeten, en dan gemaakt in Marokko. Retoucheren na de eerste pasbeurt gebeurt wel in België.
                              Door het feit dat de standaard kostuums op maat niet meer hier gemaakt worden verdwijnt ook het metier van de betere kostuums. De kennis is er gewoon niet meer, uitzonderingen daargelaten.

                              Bij Roosen kan je zover gaan dat ze de italiaanse kleermaker overvliegen om de maat te nemen, en wordt het karkas in paardehaar gemaakt. Dan spreek je inderdaad over 2-3000€.
                              Café Costume is inderdaad betaalbaar.
                              Hier ooit eens eentje laten maken. Was ook wel aangepaste confectie, wat ze daar maatpak noemen, maar wel niet goedkoop natuurlijk.
                              Leeft en LAAT LEVEN !

                              Comment

                              Working...
                              X