Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waarom geen verplichting NL handleidingen.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Waarom geen verplichting NL handleidingen.

    Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
    Ik heb hem bij een officiële Nederlandse Canon verdeler in mijn woonplaats gekocht: ik heb intussen wel mijn beklag gedaan bij de Canon importeur maar nog geen antwoord gekregen.
    Dan heb je bijna 100% zeker grijze import gekocht, terug met die handel, je hebt je laten kl*ten.
    En dan nog, ik geloof je verhaal niet echt, als je kocht bij een plaatselijke handelaar in je woonplaats,
    dan ga je toch naar die handelaar om dat in orde te brengen en ga je niet klagen bij de importeur........
    Anders heb je wel te maken met een zeer klant onvriendelijke handelaar.

    Comment


    • #17
      Re: Waarom geen verplichting NL handleidingen.

      Niets geen grijze import: ik heb zonet de importeur van Canon Nederland aan de lijn gehad die reageerde op mijn klacht: zij vinden het voldoenden dat er een digitale Nederlandse handleiding via hun site aangeboden wordt, Ik heb het uitgelegd waarom ik het daarmee niet eens ben.
      De dealer is Kamera Express die diverse grote winkels heeft in NL en net als 'Camera Nu' hebben zij de tweejarige garantie uitgebreid naar vijf jaar op Canon camcorders. Ik koop dergelijke spullen nooit via internet en alleen bij erkende dealers zo dicht mogelijk in de buurt die de camera's ook in de fysieke winkel in voorraad hebben zodat ik ze in mijn handen heb voor de koop, ook al zijn ze niet altijd de goedkoopste. Ik heb overigens goede ervaring met Canon camcorders vandaar dat ik dit merk en type wenste.

      Welkom op de Canon-website voor professionals. Bekijk Canon's assortiment van professionele camera's, DSLR's, videocamera's en meer. Zoek de camera die het beste bij jou past.

      Comment


      • #18
        Re: Waarom geen verplichting NL handleidingen.

        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Dan heb je bijna 100% zeker grijze import gekocht, terug met die handel, je hebt je laten kl*ten.
        En dan nog, ik geloof je verhaal niet echt, als je kocht bij een plaatselijke handelaar in je woonplaats,
        dan ga je toch naar die handelaar om dat in orde te brengen en ga je niet klagen bij de importeur........
        Anders heb je wel te maken met een zeer klant onvriendelijke handelaar.
        Het garantieformulier dat er normaal gezien moet bij zitten zou het toch duidelijk kunnen maken of het grijze import is of bij een registratie via internet. Al is dat nu ook al niet altijd meer zo denk ik want onlangs een Eizo LorogEdge CS2730 gekocht
        en geen registratieformulier erbij te vinden en via hun website is het nu ook nog niet gelukt de monitor te registreren. En ook uitlag in het Nederlands

        Een reden waarom bij velen hun handleiding aan de kant vliegt en hier bij mij ook is omdat het soms een heel onduidelijk volgen is hoe er een verwijzing is van blz. naar blz. Je leest vijf zinnen en dan staat er ga naar blz. zoveel en als je daar drie zinnen heb gelezen
        verwijzen ze je naar punt zoveel op blz. zoveel en zo ben je vlug de draad kwijt is je handleiding een puzzel geworden waar je niet aan uit geraaakt

        Comment


        • #19
          Re: Waarom geen verplichting NL handleidingen.

          Ik dacht dat het verplicht was om gratis een handleiding te voorzien in de taal van de koper, indien dit één van de landstalen is. Ik werk bij een (groot)handel in tuinmachines, en voor de machines waar niet én een Nederlandse én een Franse handleiding bijzit, zorgen we zelf voor de vertaling. Een Engelse en Duitse handleiding zit er meestal al wel bij. Soms laten we het vertalen door een professioneel vertaalbureau, anders doen we het zelf, maar in de meeste gevallen kunnen we de kosten deels of geheel doorrekenen aan de fabrikant. Als we aan overheden verkopen, MOET de handleiding in de taal van het gewest zijn, en in het Brusselse MOET zowel Frans als Nederlands meegeleverd worden. Anders krijgen wij onze facturen niet betaald.

          Ik heb ook dit gevonden op internet :
          Gebruiksaanwijzingen bij producten die in Brussel of in het Nederlandse taalgebied op de markt worden gebracht, moeten minstens in het Nederlands gesteld zijn. Volgens de wetgeving op de consumentenbescherming (artikel 13 van de wet van 14 juli 1991 betreffende de handelspraktijken en de voorlichting en bescherming van de consument) mogen daarnaast ook andere talen worden gebruikt.

          De handelaar is dus verplicht om te zorgen voor een Nederlandstalige gebruiksaanwijzing. Doet hij dat niet, dan kunt u een klacht indienen bij de Algemene Directie Controle en Bemiddeling van de FOD Economie, KMO, Middenstand en Energie.
          En dit oude topic hier op het forum (check de eerste post).
          Rozemarijn

          Nikon D5300 + Sigma AF 18-300MM F/3.5-6.3 + Sigma 18-35mm F/1.8 + Tokina 11-16mm F/2.8

          Comment


          • #20
            Re: Waarom geen verplichting NL handleidingen.

            Wat is dat: "Grijze import"?
            Vermits er binnen de EU een vrij verkeer is van goederen, bestaat er geen grijze import.
            Een webwinkel in NL die spullen aankoopt in Portugal en in de rest van de EU verkoopt doet niks verkeerd.
            En als je online koopt moet je ook niet zeggen dat je geen handleiding kan downloaden van de website...

            Als je natuurlijk koopt bij een lokale Canon dealer, dan kan je het daar gaan vragen, en misschien zelfs forceren dat ze het op papier bezorgen.
            Waarschijnlijk ben je dan de eerste sinds 5 jaar die dat komt eisen. Als ik handelaar was, ik zou dat direct voor je uitprinten, maar voor de rest gewoon verder doen zoals er voor.

            Comment


            • #21
              Re: Waarom geen verplichting NL handleidingen.

              Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
              Vertel ons eerst eens of je het toestel hebt gekocht bij een erkende Belgische of Nederlandse Canon verdeler, ofwel bij een dozenschuiver die in België of Nederland parallelimport doet, ofwel online in België, Nederland of een ander land. Volgens de Belgische wetgeving moet er een Nederlandse, Franse of Duitse handleiding bijzitten afhankelijk van in welk gewest het toestel wordt verkocht.
              Het moet er niet meer bij zitten, maar beschikbaar zijn.
              Dat kan via download, via aanvraag bij de fabrikant of verkoper of hoe dan ook, duidelijk aangegeven.


              En hier staat de Europese regelgeving: http://www.rvo.nl/node/61
              Het zijn dus vooral de lidstaten die beslissen en er is blijkbaar nog een verschil tussen machines en andere artikelen.
              Last edited by VerSeg; 30 maart 2017, 12:42.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #22
                Re: Waarom geen verplichting NL handleidingen.

                Ik herinner me een geval met witgoed. Dit kwam bij Volt, de Inspecteur of een andere consumenten programma van de VRT. Maar het geval was dat het type geen NL had. Maar de handelaar was wel verplicht om uitleg te geven in het NL, maar hij had zijn winkel in Vlaanderen en niet Wallonië. Exacte details herinner ik me wel niet meer. Het is veel te lang geleden voor details.
                Waar een wil is, is een weg
                ---------------------------------

                Comment

                Working...
                X