Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 500mm F4 IS

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Canon 500mm F4 IS

    Oorspronkelijk geplaatst door lisha Bekijk bericht
    Oke. Deze lens kan daar inderdaad voor gebruikt worden. Met een lens van dit kaliber kan je perfect beelden gaan maken vanaf een bepaalde afstand zonder gezien te worden, Als dit de bedoeling is? Leuke anekdote ik ken een persoon die met deze 500mm lens beelden aan het maken was aan een school van een zeldzaam vogeltje. De politie heeft deze man opgepakt na klachten. Blijkbaar dachten sommigen daar anders over Ikzelf heb ook een 300-800mm in bezit gehad. Ik kan enkel maar zeggen hoe verder je onderwerp van je af staat hoeveel minder kwalitatief je beelden zullen zijn... Dit is iets waar velen niet bij stilstaan. Dus voor een portret op 500mm op een ff zal je zeker in het zicht staan van je onderwerp...
    Ik dacht al dat je de Sigma 300-800 in bezit had :P Ik heb op je 500px geneusd en zag een foto met een brandpunt van +/- 538mm

    Maar het was met de 6D, dus met FF. En zo heel lang heb ik niet getest, hooguit een uurtje ofzo. Ik weet nu hoe het is om met een best wel lange tele te werken van 5K a 10K.
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

    Comment


    • #32
      Re: Canon 500mm F4 IS

      Wat ik totnutoe mis in de antwoorden op de oorspronkelijke vraag, is de afstand die je neemt tot je onderwerp, de persoon die je fotografeert. Het opnamestandpunt, waarvan de afstand een belangrijk element is, bepaalt het perspectief van een foto. Om een hoofd+schouder foto te maken, zal je met een 500mm objectief tamelijk ver van de persoon staan. Hierdoor wordt het perspectief wat 'platgedrukt'. De meest natuurlijke weergave van een hoofd+schouder bekom je bij ongeveer 2 meter afstand; iets minder en wat meer gaat ook nog, maar kom je veel dichter (dan heb je een groothoek nodig) of ga je veel verder (dan heb je met een tele nodig wil je niet uitsnijden achteraf), dan geeft dit meestal een minder fraai resultaat. Je kan dus met een 500mm tele een hoofd+schouder portret maken, maar wellicht doet geen enkele protretfotograaf dit. Samen met het feit dat je bij een portret de achtergrond wat wazig wil, zal men bij een kleinbeeld camera (24x36mm sensor) daarom kiezen voor ongeveer 100mm brandpuntsafstand en een groot diafragma (2.8, 2,...)

      Comment


      • #33
        Re: Canon 500mm F4 IS

        Met een 500mm op een FF zou dit ongeveer een 10 meter moeten zijn...
        http://500px.com/lishapics

        Comment


        • #34
          Re: Canon 500mm F4 IS

          Oorspronkelijk geplaatst door lisha Bekijk bericht
          Met een 500mm op een FF zou dit ongeveer een 10 meter moeten zijn...
          Zou goed kunnen dat ik zover vanaf stond
          Waar een wil is, is een weg
          ---------------------------------

          Comment


          • #35
            Re: Canon 500mm F4 IS

            Oorspronkelijk geplaatst door lisha Bekijk bericht
            Met een 500mm op een FF zou dit ongeveer een 10 meter moeten zijn...
            500mm brandpuntsafstand / 10.000mm beeldafstand = 0.05

            36mm beeldvullend / 0.05 = 720mm

            Dus vanop 10 meter zal 72cm van de persoon in beeld komen.

            Comment

            Working...
            X