Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lenzen voor jachtfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Lenzen voor jachtfotografie

    Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
    Als het echt is om de effectieve jacht vast te leggen en de "sfeer" er rond dan zou ik aanraden om een 24-70 en 70-200 lens mee te nemen.
    En dat gebruiken op een FF toestel omdat je toch hoog in iso moet kunnen gaan
    Met een echte grote télé kan je niks aanvangen op dat moment, misschien het dier vastleggen maar daar heeft de jacht in kwestie dan niks mee te maken.
    Voor een reportage daaromtrent moet je toch de personen mee in beeld nemen (als ze dat al willen natuurlijk, want de meesten staan niet graag op een foto)

    Zo was ik vorig jaar ergens aan een meertje met de grote télélens bezig foto's te maken van eendensoorten.
    In het veld aan de overkant stopten opeens enkele bestelwagens en er stapten een pak volk uit met de honden erbij en de wapens uiteraard.
    Na een kwartiertje stopte opeens een auto (Jeep) naast mij en er stapten 2 personen uit en kwamen mijn kant uit met redelijke pas.
    Ze kwamen mij zeggen dat ik geen foto's mocht maken van hen en dat ze liever hadden dat ik zo snel mogelijk vertrok.
    Ik zat langs de openbare weg, dus konden ze me niet wegsturen zei ik.
    Toen zei die ene tegen me dat het toch gevaarlijk is om daar te blijven zitten, er zou zomaar iets fout kunnen gaan ....
    Ik heb dan maar braaf mijn spulletjes gepakt en ben vertrokken, gewoon om geen miserie te hebben.

    En zo heb ik nog meerdere verhalen hoor die ik al meegemaakt heb met jagers.
    Zelfs nog erger dan bovenstaande.
    Dus de jacht is niet echt m'n ding zeg maar, daarentegen ga ik ze ook niet in de weg zitten

    Het zijn vooral de slechten die het verzieken voor de rest, en eigenlijk is dat bij alles zo

    grts
    Sieg
    Intriest verhaal eigenlijk, waar je weinig kon tegen doen.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

    Comment


    • #17
      Re: Lenzen voor jachtfotografie

      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
      [...]
      Het zijn vooral de slechten die het verzieken voor de rest, en eigenlijk is dat bij alles zo
      Toevallig heb ik een vriend die ook graag jaagt. Niet in groep met jeeps en honden, maar alleen of met maximaal 3 mensen, gewoon gekleed in camouflagekleuren en met laarzen aan. Ook van hem hoor ik verhalen over het gedrag dat Sieg beschrijft, hoe ze hun (designer?) laarzen vegen aan de regels met betrekking tot het jagen en omgaan met een wapen. Ik vergelijk het soms met mijn fiets-hobby: het gedrag dat ik als fietser van andere weggebruikers moet tolereren, heb ik ook te danken aan een minderheid randdebielen voor wie de term 'wielerterrorist' in het leven werd geroepen. De mens is een betreurenswaardig ras...

      Om ook nog iets nuttigs aan te topic starter mee te geven... Ik zou mij zoveel mogelijk tussen de jagers begeven en vaak een vrij brede hoek gebruiken om de mensen echt te plaatsen in de omgeving waarin ze hun activiteit uitvoeren. Een wat langer brandpunt kan je gebruiken om iets meer te isoleren en zo wat variatie erin te brengen. Detailfoto's van dingen die specifiek zijn voor de jacht, zullen vast ook wel gesmaakt worden. Maar op zoiets een specifieke lens plakken, is heel persoonlijk. Misschien kan je wel alles doen met pakweg een 24-120 of een full frame. Zolang je de dieren vanop afstand niet moet vastleggen, mag je die 150-600 thuis laten
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

      Comment


      • #18
        Re: Lenzen voor jachtfotografie

        Wat een klucht over het moraal van de jacht ! Mooie reactie trouwens van LoP. Swat , ik ben dit WE ook op pad geweest met de jagers in de Ardennen op grof wild . Heb hiervoor de nieuwe Canon lens 100-400 LII meegenomen. Heel goeie lens aangezien je wel wat zal moeten inzoomen . Best lichtsterke lens met stabilisator . Was voor mij ook de eerste keer . Als je wild wil vastleggen , moet je geduld hebben en zorgen dat je je instellingen goed hebt staan van eerste moment . Ik zou kiezen voor sluitertijd voorkeur aangezien het wild in beweging is en anders lukt het niet echt. ISO aanpassen ifv de diafragma die je wil. All focus en probeer continue opname met hoge snelheid . Try it ! Mij is t bijna gelukt in ieder geval aangezien ik de kans niet kreeg meer dan 1 levende ree te zien op middellange afstand


        Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

        Comment


        • #19
          Re: Lenzen voor jachtfotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door ronaldo_massi Bekijk bericht
          Wat een klucht over het moraal van de jacht ! Mooie reactie trouwens van LoP. Swat , ik ben dit WE ook op pad geweest met de jagers in de Ardennen op grof wild . Heb hiervoor de nieuwe Canon lens 100-400 LII meegenomen. Heel goeie lens aangezien je wel wat zal moeten inzoomen . Best lichtsterke lens met stabilisator . Was voor mij ook de eerste keer . Als je wild wil vastleggen , moet je geduld hebben en zorgen dat je je instellingen goed hebt staan van eerste moment . Ik zou kiezen voor sluitertijd voorkeur aangezien het wild in beweging is en anders lukt het niet echt. ISO aanpassen ifv de diafragma die je wil. All focus en probeer continue opname met hoge snelheid . Try it ! Mij is t bijna gelukt in ieder geval aangezien ik de kans niet kreeg meer dan 1 levende ree te zien op middellange afstand


          Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
          Heb gij wel daadwerkelijk aan jachtfotografie gedaan? Is het niet meer natuurfotografie met als handigheid dat de dieren wel even worden gedood.
          Waar een wil is, is een weg
          ---------------------------------

          Comment


          • #20
            Re: Lenzen voor jachtfotografie



            Perfect verwoord.
            Flickr

            Comment


            • #21
              Re: Lenzen voor jachtfotografie

              Hoi,
              nou Wim, dát was echt hét antwoord waarop de topicstarter zat te wachten...
              Vanaf mijn reactie aan het begin tot nu, had ik dit niet meer gelezen.
              Omdat ik zeker dacht dat het toch wel op een gevecht tussen voorstanders en tegenstanders zou uitlopen.
              Nu heb ik 't weer bijgelezen... (alleen niet de bovenstaande link, daar had ik geen zin in)
              Er zitten wel serieuze antwoorden bij, maar ook zoals hierboven...
              Antwoord toch gewoon op hetgeen topicstarter WigelII vraagt, of is daar teveel aan discipline voor nodig.
              Succes.

              Comment


              • #22
                Re: Lenzen voor jachtfotografie

                Bekijk eens deze foto's:

                Vanaf foto 19 wordt het het duidelijker wat voor foto' s ik bij jachtfotografie vind horen. En bij verschillende vind ik een 100-400 toch wel aan de lange kant.
                Waar een wil is, is een weg
                ---------------------------------

                Comment


                • #23
                  Re: Lenzen voor jachtfotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door adrie Bekijk bericht
                  Hoi,

                  Nu heb ik 't weer bijgelezen... (alleen niet de bovenstaande link, daar had ik geen zin in)
                  bang dat je het artikel moet gelijk geven? . of oogkleppen op ?

                  Comment


                  • #24
                    Re: Lenzen voor jachtfotografie

                    Belangrijk is hier een onderscheid te maken tussen jachtfotografie en natuurfotografie.
                    Voor het wild, en dus eigenlijk natuurfotografie, heb je rust en kalmte nodig en lange, lichtsterke tele's. Dat doe je best op andere dagen dan tijdens de jacht.
                    Bij jachtfotografie maak je eigenlijk eerder foto's van de jagers, hun buit, de omgeving, de sfeer... Daar zou ik voor kortere, maar evengoed lichtsterke objectieven kiezen. FF-equivalenten van een 24 tot 200 mm (neen, ik bedoel daarmee niet in één objectief) lijken mij het meest aangewezen.
                    En misschien nog een stukje later: foto's van de lekkere wildschotels die dit opleverde?

                    Comment


                    • #25
                      Re: Lenzen voor jachtfotografie

                      Oorspronkelijk geplaatst door adrie Bekijk bericht
                      Hoi,



                      De eerste tegenstander heeft zich reeds gemeld...
                      Echter, daar heeft de topicstarter niets aan, hij/zij vraagt niet om een voor en tegenstanders topic.
                      Ontopic nu.
                      ik heb daar geen ervaring mee, ook niet met het jagen.
                      ik denk dat u dat het gemakkelijkst aan een jager kan vragen, hoe ver hij/zij van het wild af zit.

                      Voor de voor en tegenstanders: er bestaat ook reguleringsjacht...
                      Dan wordt er voor gezorgt, dat er van één soort niet te veel komen.
                      Denk aan de damherten in het Nederlands duingebied...

                      Adrie
                      U geeft ook geen antwoord op de vraag van de TS, maar ook uw (pro) mening over de plezierjacht.
                      Ik vind het overigens een vraag, onder de categorie van welke objectieven je nodig hebt bij een reis naar India of IJsland. Het is meer een mededeling van kijk eens aan wat ik ga ondernemen.
                      Alle objectieven zijn namelijk toepasbaar afhankelijk van wat en hoe je de foto’s maakt.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Lenzen voor jachtfotografie

                        Nu dat ik de jacht op groot wild achter de rug heb zal ik maar zelf het antwoord geven op mijn vraag over geschikte objectieven.
                        Er is een zeer groot verschil in het fotograferen van een jacht op groot wild en een jacht op klein wild (wat ik in het verleden al deed)
                        Als je jagers in actie wil fotograferen dan ga je best naar een jacht op klein wild omdat je daar mee op kan trekken met de jagers en dus tussen of naast de jagers lopen.
                        Je hebt voor de hele jacht, vanaf het ochtendritueel tot en met de afsluiting, voldoende aan een matige groothoek of standaard prime en lichtsterke equivalent 24-70 en een 70-200 of gelijkaardig, zoals sommigen al aangaven.
                        Jacht op groot wild is totaal anders.
                        Je moet er in de eerste plaats rekening mee houden dat het wel eens zou kunnen zijn dat je weinig of geen wild te zien krijgt. Je kan dus best meerdere jachtdagen volgen.
                        Bovendien houden de meeste jagers er niet van om een fotograaf mee te nemen. Dat heeft niets te maken met het feit dat ze iets te verbergen hebben maar bij de jacht op groot wild krijgt de jager een plaats toegewezen en daar stelt hij zich op en wacht geduldig, doodstil en met zo weinig mogelijk beweging, op een opportuniteit. Een fotograaf aan je zijde die op het cruciale moment net te snel een bruuske beweging maakt of met klakkende spiegel het wild verschrikt net voor de jager kan schieten is natuurlijk niet welkom. Ik had het geluk dat ik na een ganse voormiddag geen dier te zien, mocht optrekken met de eigenaar van de jacht die me wel tolereerde aan zijn zijde.
                        Je fotografeert sowieso vooral het gebeuren rondom de jacht en niet de jacht zelf, dus opnieuw zijn een groothoek en standaard prime en/of een standaard zoom je meest gebruikte objectieven. Voor de jacht op groot wild zelf miste ik een lichtsterke extreme supertele. Ik had het equivalent van ongeveer een 110-420 f4 mee (Zuiko40-150 f2.8 + 1.4 tc) en de 400 mm is eigenlijk te kort. Voor de jager in actie moet je ver weg blijven zodat je zeker niets verstoort en ook dieren ruiken horen je van ver.
                        Je bent overigens uiterst beperkt in je bewegingsvrijheid want buiten het feit dat je de jacht kan verstoren mag er natuurlijk ook geen risico zijn dat je in de buurt van een schootslijn zou komen. De veiligheidsvoorschriften worden uiterst streng bewaakt.
                        Voor jagers in actie is alleszins een jacht op klein wild meer aangewezen.

                        Ik wil toch ook nog iets zeggen over al de opmerkingen over de jacht zelf.
                        Ik bracht meerdere dagen aan een stuk door met een 30-tal jagers op groot wild en had uitgebreid kans om naar het te luisteren, en zowel volledig nuchter, voor de jacht, tjdens de jacht, als in de late uurtjes in de bar wanneer er al wat alcohol geconsumeerd is en de heroische verhalen op tafel kwamen, heb ik mensen met zoveel respect over dieren en de natuur horen praten en hiernaar zien handelen. En ook zij zijn volledig tegen jachten waar gekweekte dieren kansloos afgemaakt worden.
                        Bij deze mensen worden alleszins geen cowboys en avonturiers geduld. Zemspenderen bovendien ook nog eens zeer veel geld aan behoud en onderhoud van natuur waar wij,buiten die enkele weken dat er gejaagd wordt, het hele jaar door van kunnen genieten en er naar hartelust vrij kunnen wandelen, sporten en natuurlijk fotografen.
                        Deze laatste paragraaf past natuurlijk niet op een fotoforum, maar ik ben niet begonnen ��

                        Comment

                        Working...
                        X