Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kleuren komen na 5 jaar niet meer overeen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kleuren komen na 5 jaar niet meer overeen

    Ik heb een vervelend probleem, ongeveer een maand of 3 nu al.

    Mijn Canon MG6150 print niet meer dezelfde kleuren als mijn scherm. De kleuren zijn te vlak, veel lichter.
    Aan beide is niets veranderd, enkel heb ik 3 maand geleden mijn PC geformatteerd en Windows 10 erop geïnstalleerd. De printer is via USB aangesloten.

    Ik print net hetzelfde als voorheen, scherm is niet gehercalibreerd, foto's zijn exact hetzelfde op een andere pc.

    Ik heb als test ook via de laptop de printer als Wireless geïnstalleerd en ook via daar eens afgedrukt, probleem is hetzelfde, veel te lichte vlakke afdrukken.

    Daar ik wel tevreden ben over de afdrukken voor hetgeen ik het gebruik van deze printer, wil ik niet nodeloos andere kosten maken als het defect makkelijk kan verholpen worden, want ik vermoed dat het aan de printer zal liggen?


    Kan dit aan de printkoppen liggen?


    EDIT; ik heb ook al een dieptereiniging laten doen, en daarna een controleraster laten afdrukken waarop de kleuren wel "mooi" zijn en er niets verstopt zit...
    Last edited by KazzZ; 18 augustus 2016, 09:13.
    Canon 5D2 en wat glas

  • #2
    Re: Kleuren komen na 5 jaar niet meer overeen

    Hallo,

    Na een herinstallatie moet je 'wel' hercalibreren. Het is namelijk niet je scherm dat je callibreert, maar de schermkaart. Er wordt gemeten op het scherm, en daarna wordt het signaal aangepast dat schermkaart (windows/os) verstuurt naar het scherm om de juiste kleuren en intensiteit te hebben.

    Ook voor je printer kan er veschil zijn, doordat je met windows 10 een andere driver gebruikt.
    Dus hier is ook calibreren aangewezen. En vaak wordt gezegd, dat het belangrijk is om printkoppen (en inkt) van het originele merk te gebruiken.


    Groeten

    Comment


    • #3
      Re: Kleuren komen na 5 jaar niet meer overeen

      De pc is geformatteerd, heeft Windows dan achteraf zelf de nodige drivers gezocht voor die printer?
      Het is dan mogelijk dat die een andere "basisinstelling" heeft voor de foto-afdrukken, en dat je daardoor niet meer hetzelfde resultaat krijgt.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Kleuren komen na 5 jaar niet meer overeen

        Ik kan moeilijk geloven dat na een herinstallatie (wat ik ervoor ook al 5x gedaan heb, maar toen nog een niet zo mooie Windows 10 ) de kleuren zo kunnen verschillen.
        Ik heb een maand geleden de spider van een kameraad geleend, en het scherm was nog steeds met dezelfde lichtinval netjes in orde.

        De vraag dan: hoe kan ik mijn printer calibreren naar de kleuren op mijn scherm (of beter gezegd, omgekeerd )
        Canon 5D2 en wat glas

        Comment


        • #5
          Re: Kleuren komen na 5 jaar niet meer overeen

          Volg deze links eens.

          Hoe los je kleurmanagementproblemen op met Lightroom en Windows 10? Dit is een manier.


          Ik heb in mijn kennissenkring meerdere horror-verhalen over afwijkende kleuren en Windows 10 na de upgrade.
          Het ligt dus wellicht niet aan de printer maar aan de Windows 10 upgrade. Het is echter op te lossen.

          Je printer calibreren doe je door een printerprofiel te gebruiken in je afdruksoftware. Een profiel dat specifiek voor jouw printer is en specifiek voor het soort papier dat je gebruikt.

          Zoek hier maar eens kleurbeheer of calibratie en je zal veel informatie vinden.
          De website van Marc-en-Ciel kan ook veel verduidelijken. marc-en-ciel.be
          Straatfotograaf in Antwerpen

          Comment

          Working...
          X