Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overstap naar systeemcamera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Overstap naar systeemcamera

    Hoi,
    Oorspronkelijk geplaatst door Luna-L Bekijk bericht
    @ Adrie: Hangt er van af wat je bedoelt met snel. Heel wat mirrorles camera's focussen sneller dan bepaalde DSLR's. Als je burst mode bedoelt om bvb sport te fotgraferen dan moet ik je gelijk geven maar ik heb geen interesse in sportfotografie.
    ...
    Filmar, goed dat je een keuze goed overdenkt en wil uitproberen.
    Ik heb in mijn tijd van twijfel meerdere winkels gehad én een hele dag Fotokina in Keulen...
    Om mijn doel te bereiken heb ik alle (yip, werkelijk alle) systeemcamera's in m'n handen gehad.

    Luna-L, snelheid en accuratesse van het AF systeem zijn twee verschillende dingen. Snelheid hebben de systeemcamera's meer dan voldoende.
    Echter, je hebt niets aan die snelheid als je cam het beoogde onderwerp niet ziet en er niet op scherp stelt. Je cam hunt 'm dan constant voorbij.
    Zo heb ik vele mooie straaljagers gemist, terwijl deze voorbij raasden tijdens een vliegshow... Ik keerde zwaar teleurgesteld huiswaarts...
    Tijdens een bezoek aan het Sonycentre in Berlijn (was daar voor een vakantie...) ging ik weer om. Ik ervaarde daar weer de kracht van een spiegelreflex.
    Ik probeerde met een systeemcam, de A7II (was net uit, nog amper verkrijgbaar) op allerlei punten in de shop scherp snel te stellen. Dat ging redelijk... toch wel wat missers.
    Meteen daarna nam ik de spiegelreflex, de A77II in m'n handen en... alles... iedere keer... ieder punt door de hele shop was raak, totaal géén missers.
    Beide toestellen ingesteld op één AF punt, het middelste.
    2 weken daarna heb ik na een kleine test de Nikon D750 gekocht en geniet daar inmiddels alweer 1,5 jaar van.
    Mijn Olympus tijdperk, daarmee ook mijn systeemcamera tijdperk van 2,5 jaar was voorbij...
    De nu nieuwste Sony (A7RII) zou misschien wél aan al mijn wensen kunnen voldoen...
    Echter, deze body kost 1,5 tot bijna 2x zoveel dan mijn Nikon. (ook voor mij zijn er grenzen )

    Comment


    • #17
      Re: Overstap naar systeemcamera

      Oorspronkelijk geplaatst door adrie Bekijk bericht
      Hoi,

      De nu nieuwste Sony (A7RII) zou misschien wél aan al mijn wensen kunnen voldoen...
      Echter, deze body kost 1,5 tot bijna 2x zoveel dan mijn Nikon. (ook voor mij zijn er grenzen )
      Ik denk dat je zou versteld staan van de accuratesse en snelheid van de nieuwe A6300.... en die kost een heel pak minder hoor.
      Ik heb ik nog nooit zo weinig missers gehad sinds ik een systeemcamera heb... focus zit perfect waar ik wou en geen gedoe met AF-afstelling per lens e.d....

      De EVF is zalig, ik zou persoonlijk niet meer naar OVF willen! (direkt zien wat de instellingen doen, direkt zien wat b.v. een draai aan een polarisatie filter doet, zebra's gebruiken om perfect ETTR te gebruiken, automatisch vergroten bij macro fotografie of oude lenzen zonder AF, apps gebruiken om b.v. ND filters te vervangen (meervoudige opnames), tegenwoordig kan heel veel via een EVF...)
      Bij lage of hoge standpunten of op statief ben je sowieso afhankelijk van live view af, welke op systeemcamera nog steeds stukken beter is...

      Maar toegegeven, als je veel sportfotografie doet ben je inderdaad nog steeds beter af met een snelle DSLR zoals D500 of D810... maar het verschil wordt klein hoor...

      Een goeie fotograaf trekt met alle huidge toestellen heel mooie foto's... Tegenwoordig hebben de meesten meer de GAS aandoening (waaronder ikzelf)

      Comment


      • #18
        Re: Overstap naar systeemcamera

        Hallo,

        Ik heb een Nikon D5300, D7200 en D500 ... en ook een Sony A6000 ...
        Toen ik de Nikon D500 kocht dacht ik er aan om de A6000 weg te doen, maar ik heb het toch niet gedaan.
        De A6000 is voor mijn "serieuze" werk niet echt optimaal - alhoewel het uiteraard ook kan - maar omwille van de compactheid en de algehele snelheid - en ook goede beelden bij wat hogere ISO's - is het mijn ideale reisgezel.
        Ik bedoel maar, ik ben een Nikon D500 gewoon, maar werk ook heel graag met de A6000 (lenzen van 12mm tot 200mm).

        Jaja
        Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
        Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

        Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

        Comment


        • #19
          Re: Overstap naar systeemcamera

          Hallo

          Ik heb (letterlijk) net al mn canon materiaal verkocht.
          Ben al een jaar aan het werken met een sony A6000 en daarvoor met een sony Nex3.
          Ben vorige week m'n sony A7 gaan ophalen en eerste shoot mee gedaan (studio portret).
          Zeer tevreden van alle sony's; licht, snel, weinig ruis, goede lenzen, ...
          De sony A6000 haalt 11 fps (!) met een goed autofocus systeem. Veel kwaliteit voor weinig geld.
          De A7 fulframe is ca 1200€ met kitlens.
          Ik denk dat er nog weinig verschil zit op de systeem vs dslr.
          Ik huur regelmatig professionele fotografen in voor events en ik zie daar ook al veel systeemcamera's opduiken voor het echt serieuze werk.

          En zoals er al een paar mensen hierboven vermelden: het is niet erg om een paar jaar te proberen, en eventueel terug te keren naar dslr

          vr gr
          Jo

          Comment


          • #20
            Re: Overstap naar systeemcamera

            Net als jaja heb ik nog steeds een dslr (A700, A100) naast de A6000 en recent ook A7II. Bij het keuzemoment voor A77-II of A7II is het de tweede geworden voor mij.

            Ik heb echter nauwelijks behoefte aan gebruik van de dslr omdat de andere twee eigenlijk alles aankunnen wat ik verlang. De dslr's zijn leuk, maar ik heb ze vooral nog uit nostalgie.
            De A7-II met grip is een uitstekende full frame, handig in gebruik, en een heel pak kleiner en lichter dan mijn eerdere a900 met grip.
            De A6000 is wat mij betreft zodanig goed als compacte aps-c oplossing dat ik ook geen behoefte heb aan upgrade naar aan A6300. Zoals jaja het ook al zei: "mijn ideale reisgezel". Lenzen gaan van 10 tot 200mm, lichtsterke en andere, heel compacte en grotere...
            Tenslotte nog een Nex-5N die ik vooral voor combinatie film/foto gebruik met de 18-200 erop. Deze Nex heeft ervoor gezorgd dat dslr bij mij thuis op het achterplan geraakt is.
            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

            Comment


            • #21
              Re: Overstap naar systeemcamera

              ik heb een bridge camera nl. Canon powershot G3X
              Hangt er maar van af waarvoor je je toestel zal gebruiken natuurlijk
              1" sensor 24mm tot 600mm
              2,7F - 5,6f

              Comment

              Working...
              X