Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tronic AA 2400mAh "ready to use" (Lidl) test: Slechte kwaliteit, niet kopen!!!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Tronic AA 2400mAh "ready to use" (Lidl) test: Slechte kwaliteit, niet kopen!!!

    Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
    Dus om de grote tabel te starten, ziehier de eerste officiële statistiek:
    Nieuw setje eneloops van 1900 mah, opgeladen met de maha, gebruikt in een Metz 44 AF-1,op een D810, 245 foto's in de A stand, gemengd binnen en buiten. (en lang niet leeg)
    Dpaul
    Update: ik heb met dezelfde set nog een 15-tal flitsfoto's gemaakt, en nu zie ik dat ik 1 seconde moet wachten, voor het lichtje terug brandt. Nog niet leeg dus.
    Persoonlijke conclusie: met dat setje eneloops, met die settings, kan ik confortabel 250+ flitsfoto's maken.
    Dpaul
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

    Comment


    • #47
      Re: Tronic AA 2400mAh "ready to use" (Lidl) test: Slechte kwaliteit, niet kopen!!!

      De reden waarom ik dikwijls accu's koop bij Aldi en Lidl is omdat ik wil zien of ze goed zijn, maar ook omdat ik terug nodig heb (er zitten tegenwoordig er altijd een aantal in de speelgoedauto's van mijn zoon, daarom heb ik er meer nodig).
      Eneloop is goed, ik heb er ook in gebruik, maar sommige goedkopere alternatieven hebben een grotere capaciteit, en voor zover ik nu weet, gaan ze ook heel lang mee.
      De enige waarover ik tot nu toe niet tevreden ben zijn de Tronic 2400mAh AA accu's waarvoor dit topic is opgestart.

      Er zijn wel meer zaken waarvoor ik goedkopere alternatieven zoek, zo rij ik bijvoorbeeld met een Dacia in plaats van met een wagen van een "prestigemerk".
      Als ik dat zou willen dan kan ik ook een duurdere wagen kopen, maar dan blijft er geen geld meer over om een dure camera en dure lenzen te kopen.
      In het leven moet je keuzes maken, niet iedereen heeft een onbeperkt budget ter beschikking.
      De meerkost van Eneloop batterijtjes kan ik gerust betalen, maar ik ben ook nieuwsgierig hoe die goedkopere alternatieven zich gedragen ten opzichte van "de referentie".
      En dat laat ik hier dan ook altijd weten zodat anderen ook weten wat ze kunnen verwachten als ze accu's kopen bij Aldi of Lidl.

      Volgens verschillende online reviews zijn de Ikea Ladda 2450mAh op dit ogenblik waarschijnlijk de beste keuze wat betreft prijs/kwaliteit/capaciteit.
      En nog volgens die reviews zit er bij die tests geen verschil tussen de Ikea Ladda en de Eneloops met de hoogste capaciteit.
      Bij een van die reviews worden de accu's heel zwaar belast, en ook dan zit er geen verschil tussen de goedkopere Ikae Ladda en de Eneloop AA accu's.
      De Ikea Ladda accu's worden ook in Japan geproduceerd, net zoals Eneloop accu's, de kans is groot dat ze van dezelfde band rollen, en dat er alleen maar een ander krimpkousje over zit.
      Als hier vlakbij een Ikea was, dan had ik er al lang een paar setjes gekocht om ze te testen.

      De eerste low selfdischarge accu's die ik kocht waren GP Recyko's, en die werken ook nog altijd prima.
      Ik heb toen een paar setjes meegebracht voor een collega, en die is er ook nog altijd tevreden over, een andere collega heeft er dan ook gekocht voor een Fenix zaklampje (dat werkt op 2 AA batterijtjes) dat ik aan hem heb verkocht, de zaklamp en de accu's worden nog altijd gebruikt als hij tijdens de wintermaanden s'avonds de hond uitlaat.
      De laatste gewone nimh accu's die ik kocht waren ook GP's (2500mAh), en die waren binnen het jaar defect.
      1 van de 4 cellen was defect (de andere waren ook niet meer zo goed), waardoor ik dacht dat de flitser defect was, de accu's waren bijna nieuw, dan kan het daar toch niet aan liggen dat ze altijd bijna meteen leeg zijn.
      Maar samen met de eerste low selfdischarge accu's heb ik toen ook de Maha lader gekocht, en toen zag ik dat alle gewone nimh accu's die ik tot dan gebruikte eigenlijk alleen nog maar goed waren om ze te laten recycleren.
      Ik heb toen ook alle gewone nimh accu's vervangen door low selfdischarge accu's van verschillende merken, en die werken tot nu toe nog allemaal prima.

      In de buitenvoeler van het weerstation zit nu een accu van den Aldi, in het weerstation zelf zitten Eneloop accu's, die elk jaar eens worden bijgeladen, de buitenvoeler werkt ook tijdens de wintermaanden probleemloos met de Top Craft accu (maar de winters waren de laatste jaren niet zo koud...).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #48
        Re: Tronic AA 2400mAh "ready to use" (Lidl) test: Slechte kwaliteit, niet kopen!!!

        Daar heb je wel een punt Geert. Warmte = energie. En die ben je kwijt. Dat klopt.

        Zelf gebruik ik voor mijn flitsen nog enkel Eneloop. Ik heb daar ook al een mooi verzameling van.
        Maar Bart heeft me overtuigt dat die Aldi Ready to use nog niet zo slecht zijn voor algemeen gebruik. En dat sluit ook aan bij mijn ervaring ermee.
        Voor flitsen te voeden heb ik die wel nog niet gebruikt. Dus hoe die daar presteren weet ik niet.

        Nu, ik ben heel blij dat iemand van ons zich daar wat dieper op kan toeleggen.
        Dank aan Bart hiervoor.
        Zo hebben wij goed materiaal.

        Comment


        • #49
          Re: Tronic AA 2400mAh "ready to use" (Lidl) test: Slechte kwaliteit, niet kopen!!!

          Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
          Nu, ik ben heel blij dat iemand van ons zich daar wat dieper op kan toeleggen.
          Dank aan Bart hiervoor.
          Zo hebben wij goed materiaal.
          Om alle misverstanden uit te sluiten Bert, ook van mijn kant dank aan Bart, zijn reviews zijn steeds gestaafd,
          en batterijen testen is duidelijk zijn ding, dat moge duidelijk zijn.
          Wat hij hierboven zegt dat die Ikea batterijen wel eens Eneloops zouden kunnen zijn denk ik eigenlijk ook,
          want als je ze goed bekijkt op de foto's lijkt de structuur van de oppervlakken opvallend goed op elkaar.
          Wat bij mij wel opvalt, is dat ik het gevoel heb dat oplaadbare batterijen van bv. 2500 mAh het in de praktijk eigenlijk niet
          langer uithouden (in een flits) dan deze van 2000 mAh, misschien worden deze dan ook wel iets warmer.
          Deze ervaring is er dan wel ene van enkele jaren geleden met GP batterijen die mijns inziens zeker niet de beste koop zijn.

          Comment


          • #50
            Re: Tronic AA 2400mAh "ready to use" (Lidl) test: Slechte kwaliteit, niet kopen!!!

            Wat steken ze dan niet in de voeding als zelfs op zo'n simpele basiselectronica bedrogen wordt?

            Comment


            • #51
              Re: Tronic AA 2400mAh "ready to use" (Lidl) test: Slechte kwaliteit, niet kopen!!!

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              ...
              Volgens verschillende online reviews zijn de Ikea Ladda 2450mAh op dit ogenblik waarschijnlijk de beste keuze wat betreft prijs/kwaliteit/capaciteit.
              En nog volgens die reviews zit er bij die tests geen verschil tussen de Ikea Ladda en de Eneloops met de hoogste capaciteit.
              Bij een van die reviews worden de accu's heel zwaar belast, en ook dan zit er geen verschil tussen de goedkopere Ikae Ladda en de Eneloop AA accu's.
              De Ikea Ladda accu's worden ook in Japan geproduceerd, net zoals Eneloop accu's, de kans is groot dat ze van dezelfde band rollen, en dat er alleen maar een ander krimpkousje over zit.
              Als hier vlakbij een Ikea was, dan had ik er al lang een paar setjes gekocht om ze te testen....
              Zijn dit ook low self discharge batterij'en ? Ik passeer de IKEA van Wilrijk als ik van 't werk naar huis rij en desnoods duw ik ze wel eens bij jou in de bus zodat je ze eens kan testen
              Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
              Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
              Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

              Comment


              • #52
                Re: Tronic AA 2400mAh "ready to use" (Lidl) test: Slechte kwaliteit, niet kopen!!!

                //edit: dubbel
                Last edited by wutske; 26 juni 2016, 07:36.
                Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
                Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
                Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

                Comment


                • #53
                  Re: Tronic AA 2400mAh "ready to use" (Lidl) test: Slechte kwaliteit, niet kopen!!!

                  //edit: dubbel
                  Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
                  Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
                  Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

                  Comment


                  • #54
                    Re: Tronic AA 2400mAh "ready to use" (Lidl) test: Slechte kwaliteit, niet kopen!!!

                    Oorspronkelijk geplaatst door wutske Bekijk bericht
                    Zijn dit ook low self discharge batterij'en ? Ik passeer de IKEA van Wilrijk als ik van 't werk naar huis rij en desnoods duw ik ze wel eens bij jou in de bus zodat je ze eens kan testen
                    De Ikea Ladda 2450mAh accu's zijn "ready To Use", dat wil zeggen dat het accu's met een lage zelfontlading zijn.
                    Wat wel geldt voor alle low selfdischarge accu's is dat de zelfontlading wat hoger wordt naarmate de capaciteit vergroot.
                    De witte Eneloop heeft ook iets minder last van zelfontlading dan de Eneloop accu's met een hogere capaciteit.
                    Maar dat wil daarom nog niet zeggen dat ze na een jaar helemaal leeg zijn, het percentage dat verloren gaat via zelfontlading is gewoon iets hoger.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #55
                      Re: Tronic AA 2400mAh "ready to use" (Lidl) test: Slechte kwaliteit, niet kopen!!!

                      Lidl is geen batterijenfabrikant. Zij kopen gewoon in het (zeer) groot in bij een fabriek. Laatste jaar zijn de grondstofprijzen zeer sterk gestegen (tot 60%). Dit in combinatie met een zeer sterke dollar zorgt ervoor dat Lidl niet meer zo voordelig kan inkopen waardoor het onmogelijk wordt deze batterijen nog aan 4.99 € te verkopen Wellicht zet Lidl de leverancier onder druk dat ze niet akkoord gaan met een prijsstijging van bv 60%, .... De fabrikant kan dan niet anders doen dan minder grondstof gebruiken om er zelf nog aan uit te geraken. Zou ook kunnen zijn dat lidl nieuwe leverancier zocht omdat de huidige te duur werd... (De fabriek zal niet met verlies verkopen, maar als de klant niet wenst te betalen voor een 2400 mah batterij zal er maar enkel 2400 mah op de bedrukking staan, maar niet in de batterij zitten...)

                      Ziet ernaar uit dat dit een trend wordt bij de meeste prijsspelers op de batterijenmarkt.

                      Comment


                      • #56
                        Re: Tronic AA 2400mAh "ready to use" (Lidl) test: Slechte kwaliteit, niet kopen!!!

                        Ik heb onlangs nog een paar setjes AA accu's gekocht bij den Aldi, de opgegeven capaciteit is 2300mAh, en volgens de Maha MH-C9000 zit de werkelijke capaciteit daar maar een paar procentjes onder.
                        Die accu's kostten maar 3,99 euro per vier, als Aldi ze voor die prijs kan laten fabriceren, dan zou Lidl dat ook moeten kunnen.
                        Maar als dat toch niet mogelijk zou zijn, dan moeten ze niet liegen over de capaciteit van de accu's die ze verkopen (als die een iets lagere capaciteit zouden gehad hebben dan de opgegeven 2400mAh, dan was dat aanvaardbaar, maar het is minder dan de helft, en dat is er zwaar over).
                        Dat is gewoon de klanten in de zak zetten.

                        Het is geen trend (om te liegen) bij de vaste waarden (de betere batterijfabrikanten), want die kunnen dat niet meer maken.
                        Een aantal jaren geleden kon bijna niemand zelf de werkelijke capaciteit van accu's controleren, tegenwoordig zijn er al meer laders op de markt die dat ook allemaal kunnen.

                        De eerste nikkel-cadmium AA accu's die ik ooit gebruikte hadden een capaciteit van 500mAh, die gebruikte ik toen al voor mijn fietslicht (ongeveer 35 jaar geleden).
                        Met een pakketje van 5 cellen in serie (5 x 1,2V - 6V) bleef een 2,4W/6V koplamp + 0,6W/6V (totaal = 3W = 0,5A bij 6V) achterlicht netjes één uur branden, toen werd er dus niet gelogen over de capaciteit.
                        En die nikkel-cadmium accu's gingen veel langer mee (levensduur in jaren) dan de gewone nimh-accu's die er nu te koop zijn.
                        De gewone nimh accu's gingen hier zelden meer dan 2 jaar mee (sommige cellen waren binnen het jaar al defect), dat is de grootste rommel die ze ooit hebben verkocht, het maakte daarbij niet uit over welk merk het ging.
                        Low selfdischarge nimh accu's hebben wel een lange levensduur (zelfs die van den Aldi gaan hier al meer dan 5 jaar mee).
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #57
                          Re: Tronic AA 2400mAh "ready to use" (Lidl) test: Slechte kwaliteit, niet kopen!!!

                          Update 25/03/17:

                          Nu hebben ze terug de 2300mAh versie, en die kost maar 2,99 euro per pakje van 4 stuks (AA of AAA).
                          De capaciteit van die 2300mAh versie zit volgens mijn Maha lader heel dicht bij de opgegeven waarde.
                          Ook de 4 stuks AAA die ik gekocht heb zitten netjes rond de opgegeven 1000mAh (988mAh, 998mAh, 1006mAh en 995mAh).
                          De eerste test was weer de ontlaadtest om te controleren of het werkelijk "Ready To Use" accu's zijn, en ook die test was aanvaardbaar, het zijn dus low selfdischarge accu's.

                          Of ze even lang meegaan als Eneloop accu's, dat is wel een andere zaak, maar voor 2,99 euro per setje van vier stuks kan je eigenlijk niet veel verkeerd doen.
                          De Eneloop accu's met hogere capaciteit gaan overigens ook een heel stuk minder lang mee dan de originele "witte" met een capaciteit die rond de 1900-2000mAh zit.
                          Volgens sommigen zouden die high capacity Eneloops het zelfs geen 200 laadbeurten uithouden, maar dat zal ook wel afhankelijk zijn van de manier waarop die accu's "behandeld" zijn.
                          Te diep ontladen is niet goed voor nimh (onder de 0,9V is af te raden), en als ze dan ook nog per ongeluk omgepoold zijn, wat wel eens voorkomt bij meerdere accu's in serie, dan gaat er meteen al een flink stuk van de bruikbare capaciteit verloren.
                          Maar ook te snel laden zorgt voor een kortere levensduur, de te hoge temperatuur zorgt dan voor problemen.
                          Last edited by Black B@ndit; 26 maart 2017, 08:13.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #58
                            Re: Tronic AA 2400mAh "ready to use" (Lidl) test: Slechte kwaliteit, niet kopen!!!

                            Bedankt voor de update Bart

                            Wat is je bevinden als je die cellen in een speedlite gaat stoppen? Zijn de recycle tijden vergelijkbaar met Eneloop?

                            Comment


                            • #59
                              Re: Tronic AA 2400mAh "ready to use" (Lidl) test: Slechte kwaliteit, niet kopen!!!

                              Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                              Bedankt voor de update Bart

                              Wat is je bevinden als je die cellen in een speedlite gaat stoppen? Zijn de recycle tijden vergelijkbaar met Eneloop?
                              Die 2300mAh Tronic heeft geen problemen met grote stroomsterktes, de inwendige weerstand zal dus niet veel groter zijn dan die van Eneloop.
                              Ik heb eigenlijk nooit veel verschil gemerkt in de recycle tijden van flitsers bij het gebruik van verschillende merken low selfdischarge AA accu's.
                              Als ik er alkalinebatterijen insteek, dan is het verschil wel groot, zeker als de batterijen al een beetje opgebruikt zijn zal de recycletijd merkbaar langer worden.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment


                              • #60
                                Re: Tronic AA 2400mAh "ready to use" (Lidl) test: Slechte kwaliteit, niet kopen!!!

                                Bedankt voor je input Bart.

                                Comment

                                Working...
                                X