Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aanvullende lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Aanvullende lens

    Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
    Dat is een bewuste opname van beweging over nog langere tijd dus nooit onder de 20 max. 30 seconden, eerder minuten of uren.
    Nog nooit van StarStax of dergelijke gehoord?
    Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

    Comment


    • #17
      Re: Aanvullende lens

      Dubbel
      Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

      Comment


      • #18
        Re: Aanvullende lens

        Kijk slimme, er zijn meerdere wegen naar Rome. Meerdere foto's stacken ... maar had je al eens gedacht aan de sluitertijd voor iedere individuele foto die gebruikt werd ? Die zullen ook wel richting 30 seconden zijn. Het is niet nodig om daar echt lichtsterkere lens voor te gebruiken want de bedoeling is toch om bewogen beeld te verkrijgen, maar zelfs dan blijft een snellere lens toch een voordeel.

        Punt blijft : als je sterren als scherpe stippen wil zien, dan heb je zo kort mogelijke sluitertijd nodig. Lang genoeg om genoeg licht binnen te krijgen maar kort genoeg om de beweging zoveel mogelijk te vermijden. Je wil daar liefts zo'n 15 seconden voor gebruiken, 20 kan nog, maar alles daarboven geeft absoluut geen punten maar ovaaltjes tot streepjes.

        Voor stippen heb je een lichtsterkere lens voor nodig, geen F/4 en consoorten maar minstens f/2.8 (en minder).

        Ga je richting 20 seconden dan zit je aan de limiet, dan hou je bewogen foto's over (die prima zijn voor startrails te maken via software).

        Toon maar zo'n video van iemand die gaat stacken met foto's met kortere sluitertijd dan 15 - 20 seconden om startrails te maken. Het kan, maar zou dom zijn (voor trails).

        Hoe meer licht, hoe duidelijker (helderder) de lijnen zullen zijn (of de sterren). Daarom bijna altijd de (goede) raad om naar f/2.8 lenzen te gaan.
        Last edited by Empe; 29 mei 2016, 05:59.

        Comment


        • #19
          Re: Aanvullende lens

          Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
          Kijk slimme, er zijn meerdere wegen naar Rome. Meerdere foto's stacken ... maar had je al eens gedacht aan de sluitertijd voor iedere individuele foto die gebruikt werd ? Die zullen ook wel richting 30 seconden zijn. Het is niet nodig om daar echt lichtsterkere lens voor te gebruiken want de bedoeling is toch om bewogen beeld te verkrijgen, maar zelfs dan blijft een snellere lens toch een voordeel.
          Sorry, hier stopt het voor mij. Denk dat we naast elkaar aan het praten zijn. Toch bedankt voor je compliment " Slimme ".
          Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

          Comment


          • #20
            Re: Aanvullende lens

            Volgens mij weet Kevin D niet precies wat hij vraagt, maar ik dacht dat het vooral bedoeld was om een tip voor een lens met een groter bereik qua lichtsterkte. Daarnaast heeft hij het over groothoek. Misschien is het een idee om met langs elkaar heen praten te stoppen totdat Kevin een idee heeft wat hij bedoelt?
            Sony en Olympus
            Fotoseries

            Comment


            • #21
              Re: Aanvullende lens

              Kevin D heeft precies geschreven wat hij zoekt :

              Sigma 18-200mm F3.5-6.3 moet daar al goed zijn om landschappen te fotograferen denk ik dan
              Wat ik vooral zoek is een goede, scherpe lens aan een redelijke prijs
              In die zin dacht ik dus eerst aan een lens met een grotere hoek, of bijvoorbeeld een F1.8, maar kan maar geen keuze maken.
              Kort :

              - hij is best tevreden met wat een Sigma 18-200 hem nu brengt voor zijn algemeen gebruik.

              - hij wenst een scherpe lens aan een redelijke prijs

              - hij wil dat die scherpe lens hem ook 's avonds toelaat om te fotograferen (dan denk ik aan de tijd na het blauwe uurtje en/of foto's binnenin gebouwen)

              en wat "shots" van een sterrenhemel
              ' shots ' daar versta ik onder ' als de omstandigheden er zijn zou ik wel eens de sterren aan de hemel willen fotograferen ' ... en NIET : ' er 's nachts speciaal op uittrekken naar de donkerste plekken om daar dan ruim een uur lang te zitten om een honderdtal precies getimede foto's te trekken met timer en wat er nog bij komt kijken en later nog via software te combineren ... '.

              Zit er natuurlijk dat stukje ' met een grotere hoek in ' ... tja, om dan meteen een 8-16 aan te raden ... die hem toch 680 euro zal kosten ... dat is idd. een lens die hij ' al eens ' zal kunnen gebruiken maar die meestal toch gewoon ergens thuis in een kast zal blijven liggen.
              Dan is hij beter af met een 10-18 IS STM van Canon, brede hoek, goede kwaliteit en met stabilisatie om de sluitertijd toch laag te houden. Dat lensje weegt niets en doet prima werk en is heel goedkoop.

              Maar dan is er dus geen sprake van 1.8 f stop of ' lichtsterke ' lens .... een kandidaat daarvoor is de Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS, een meer dan prima lensje dat nu aan 339 euro overal te koop staat (en die komt ook van ergens rond de 800 euro vroeger).

              Met andere woorden : hij kan voor de prijs van een freak 8-16 lens een 10-18 IS STM Canon + de Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS kopen ipv. 1 freak lensje voor heel gelimiteerd gebruik.

              Dan heeft hij BREEDHOEK (10-18), LICHTSTERK en SCHERP (beide) en geen aanslag op het budget.

              En idd. een put graven om iemand in te laten vallen is niet netjes
              Last edited by Empe; 30 mei 2016, 07:11.

              Comment


              • #22
                Re: Aanvullende lens

                Empe, zou je niet solliciteren bij Konijnenberg?
                Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                Comment


                • #23
                  Re: Aanvullende lens

                  Konijnenberg?

                  Last edited by HEYLO; 30 mei 2016, 21:32.
                  Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

                  Comment

                  Working...
                  X