Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kittles of 2 aparte lenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kittles of 2 aparte lenzen

    De kogel is door de kerk en ik vervang mijn oude Nikon D80 door de D7200. Op mijn D80 had ik als lens de 18-135mm waar ik tevreden over was. Met de 1.3 crop kwam ik op de max zoom op 202,5 mm ( wel niet zo haarscherp meer) . Ik fotografeer meestal natuur en landschap. Dat wil niet zeggen dat ik ook wel een portretje maak hoor maar daarvoor heb ik een 50mm/f1.8G. Ik ondervind wel dat ik een (zoom)beperking zat en de lens heeft ook geen VC. Nu is mijn vraag eigenlijk, is het aan te raden om 1 lens bvb 18-300mm te gebruiken of toch gaan voor eventueel 18-140 en een 70-300mm met VC. Heb al veel gelezen dat de 18-300mm in zijn max zoombereik wat vervormingen zou hebben.
    Vraagje 2 : is er veel kwaliteitsverschil in de lenzen van Nikon en Tamron. Heb wel geen onbeperkt budget maar geef liever iets meer uit aan kwaliteit dan nadien spijt te hebben van een slechte ( goedkopere) aankoop.
    Bedankt voor jullie reacties.

  • #2
    Re: Kittles of 2 aparte lenzen

    Ik vind de 18-140 een zeer degelijke lens. De 18-200VR mag er eigenlijk wel naast staan, en dat is opmerkelijk te noemen.
    De 18-300 ken ik niet en ik heb er geen erg hoge verwachtingen van. Gezien de prijs, verwacht ik wel relatief goeie prestaties in vergelijking met concurrerende modellen/merken in dat bereik, maar de vervormingen schijnen heel groot te zijn aan de uitersten, zoals je in principe ook mag verwachten. De lens is ook een stukje groter en zwaarder dan de 18-200, als ik me niet vergis.

    Op mijn eigen D7100 gebruik ik ook de 18-140 en 70-300VC (samen met 2 primes) en ik ben daar zeer tevreden over. De Tamron 70-300 is trouwens gewoon beter van beeldkwaliteit dan de Nikon.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Re: Kittles of 2 aparte lenzen

      Ik heb ook de 18-140mm VR en de 70-300mmVC.
      Van de Nikon ben ik aangenaam verrast. ( en zeker als je die als kit bij je d7200 koopt )

      De Tamron is ook vrij goed. Ik haal er toch vrij scherpe beelden uit.
      Explore this photo album by Edmond Kremers on Flickr!

      Maar er valt mij iets op om er max uit te halen.
      Niet lager als F8 als het kan.
      Op 300mm ietsje terug draaien ± 250mm en dan is ze voor mij top.
      Close-ups liefst op 135-200mm range.
      Dit, wat mijn exemplaar betreft en is dat weinig moeite om ze zo te gebruiken.
      Prijs/kwaliteit is ze 5 sterren waard. Bij AC betaal je die nu 279€ met cashback.

      Comment


      • #4
        Re: Kittles of 2 aparte lenzen

        Hieronder een van mijn scherpste foto's met de 70-300VC. (Doorklikken voor HD formaat.)
        Met 300mm heb ik in elk geval maar weinig klagen. Zelfs wijd open al zeer goed met een tikkeltje contrastverlies, maar blijkbaar gebruik ik ze voor vogeltjes meestal op f/7.1.

        Dikke bonus tegenover de Nikon: de VC is volledig actief zodra je de ontspanknop aanraakt. Zo is je zoeker perfect stabiel voor het scherpstellen. De Nikon gebruikt een soort van tussenmodus totdat je effectief afdrukt, en dat geeft iets meer beweging in het beeld wanneer je accuraat probeert scherp te stellen.

        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #5
          Re: Kittles of 2 aparte lenzen

          Wel bedankt voor jullie reactie. Ik heb nog de ganse dag aan het Googelen geweest en de 18-300mm ga ik niet nemen wegens teveel vervormingen. Vermoedelijk wordt het de kittlens 18-140 en samen met de Tamron 70-300. Ben benieuwd (morgen is de camera binnen) en ik zal zeker het resultaat binnen enkele dagen posten.

          Comment


          • #6
            Re: Kittles of 2 aparte lenzen

            Over het algemeen kan je meestal stellen dat hoe groter het zoombereik, hoe minder "goed" een lens zal zijn, vooral in de consumer grade lenzen. Een 18-55 zal bijvoorbeeld in de meeste gevallen betere resultaten opleveren dan een 18-300.

            Zelf heb ik de Tamron 70-300 voor Sony en is op zich wel een goede lens, maar wel wat aan de lompe kant :P . En ik gebruik hem te weinig dus doe ik hem ook van de hand.
            Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
            Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
            Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

            Comment


            • #7
              Re: Kittles of 2 aparte lenzen

              Oorspronkelijk geplaatst door paep Bekijk bericht
              Met de 1.3 crop kwam ik op de max zoom op 202,5 mm .
              Ik kom op 263,25mm, 135x1.5x1.3.
              Oorspronkelijk geplaatst door paep Bekijk bericht
              ( wel niet zo haarscherp meer) ..
              Als de foto zonder 1,3 crop scherp is, moet die met de 1,3 crop ook scherp zijn, want het enige wat je doet is een stukje uit de foto knippen.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Kittles of 2 aparte lenzen

                Persoonlijk vond ik de 18-140 dik tegenvallen op 18mm... veel vervorming en weinig scherp. De andere mm's waren wel vrij goed. Laat de groothoekstand nu net zijn wat ik meeste gebruik. De nikon 16-85 presteert in dat opzicht veel beter al merk ik wel dat op 85mm enige wolligheid tevoorschijn komt. Aan kitprijs valt de 18-140 misschien nog te pruimen als je geen te hoge verwachting hebt. Als je die achteraf bijkoopt, dan ben je beter af met de 16-85.
                Mijn 16-85 staat trouwens te koop wegens aanschaf van lichtsterker glas
                Nikon D7100 / 16-80mm f2.8-4 / 35mm f1.8 / Tamron SP 70-300mm VC / Sigma 50mm 1.4 EX
                Canon G7X Mark II

                Comment


                • #9
                  Re: Kittles of 2 aparte lenzen

                  Wel het is de kitlens 18-140mm geworden en tot hiertoe ben ik er tevreden van. Moet natuurlijk alles nog deftig uittesten maar de eerste resultaten zijn best OK. Van vervorming op groothoek merk ik niets en moest ik het toch tegenkomen dan kan ik het nog wel in Photoshop aanpassen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kittles of 2 aparte lenzen

                    Fijn dat te horen! Veel plezier ermee!
                    Nikon D7100 / 16-80mm f2.8-4 / 35mm f1.8 / Tamron SP 70-300mm VC / Sigma 50mm 1.4 EX
                    Canon G7X Mark II

                    Comment

                    Working...
                    X