Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ik heb besloten af te haken van de wedloop van camera's en objectieven.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #61
    Re: Ik heb besloten af te haken van de wedloop van camera's en objectieven.

    als ik in low light uit de hand fotografeer, dan probeer ik mijn iso zo laag mogelijk te houden en een paar keer in burst te schieten,
    dit om zeker geen bewogen foto mee naar huis te nemen, soms loopt dit op...

    1x een trouw gedaan, van 07.30u tot iets na middernacht, 2750 foto's, er zijn zoveel momenten die gebeuren, soms in burst bij de belangrijke,
    soms meerdere voor telkens de belichting die uitdagend is toch te kunnen correct uitgelicht mee naar huis te hebben, met f1.4 primelenzen ook regelmatig herfocussen
    en meerder shots nemen om de cruciale scherpte op het oog te hebben ed......

    sport spreekt voor zijn eigen vind ik qua aantal shots.

    net een leuke shoot gedaan met een 8-jarig meisje bij valavond aan de kust, werken met zo'n licht is moeilijk,
    alles met primelenzen geschoten, dus kwam ik thuis met 450 klicks...

    als ik dan thuiskom met een paar honderd beelden laad ik die op in LR en ga ik aan het selecteren met mijn klavier,
    dan druk ik op nr 5 voor 5 sterren aan de foto te geven die nét de juiste belichting, focus en compo heeft
    duurd écht niet lang, en dan schieten er vaak maar 1/5de van de foto's meer over, die dan later bij het bewerken nog wat meer uitdunnen...

    ik neem er misschien wat veel soms, maarre... daarvoor was digitale fotografie toch net handig??
    heb eens gekeken, ik heb op een jaar tijd ongeveer een 17000 beelden genomen
    ik vind dit veel doch ook normaal....

    benieuwd wat bij jullie de standaard is
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

    Comment


    • #62
      Re: Ik heb besloten af te haken van de wedloop van camera's en objectieven.

      Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
      Tja, voor mij gaat het niet om kwantiteit, maar kwaliteit.
      Ik kan de camera ook op statief met een interval zetten van 1 second, me in een ligstoel leggen, en de camera klikt maar lekker door.
      Wauw, ik heb snel 1000 beelden getrokken.
      Ik vraag me af wat de ratio is van 'winners' op een hele reeks van 2000 foto's.

      Nee, ik bedoel maar, ik haat het om thuis te komen met een hele hoop beelden waar ik nadien op moet gaan uitselecteren. En elke keer postprocessen wat enorm tijd vergt.
      Wanneer ik ergens foto's ben gaan nemen, dan kom ik meestal thuis met maar 1 foto per onderwerp (bij wijze van spreken).
      Als ik er meerdere heb genomen ga ik meteen al kijken en deleten wat ik niet meer nodig heb, of dewelke ik wil behouden, vaak ook op de terugweg (vb in de trein) hou ik me daar al mee bezig.

      Burst modus heb ik trouwens nog nooit gebruikt, daar ik niet aan sport/wildlife foto's doe.
      Ik ben iemand die eerder op z'n gemak foto's neemt. Heel planmatig en doelbewust ook.
      En louter als hobby, ben er absoluut niet professioneel mee bezig en da's ook niet mijn verdere plan eigenlijk.
      Ik kan me hier bij aansluiten. Vroeger nam ik op reis (telkens 4 weken) 10 tot 15 rolletjes van 24+3 mee. Op was op.
      En jawel, ik heb analoge camera's met (externe) motoren in de tijd dat er niemand een motor had, maar als je toen op het knopje duwde, dat was eerst tweemaal nadenken. Kassa kassa.

      Van mijn laatste trip door het binnenland van IJsland (6 weken) heb ik (met twee camera's) geen 2000 beelden mee en ik ben nu bijna twee jaar later nog altijd bezig met sorteren en bewerken. Bedoeling is, om net als de andere keren met een 50-60 tal foto's over te blijven.
      En dat is dan een paradijs voor fotografen. Zelfde verhaal onlangs voor Costa Rica. Twee weken, geen 500 foto's, en ook dat land staat bekend als fotoeldorado.

      Ik ben in het verleden regelmatig op urbex geweest met Dama, Danny had 4-5 keer zoveel foto's als ik, maar dat was nog verstaanbaar, hij werkte niet single shot maar met bracketing en blending.

      Verleden week donderdag nog eens in de handelsbeurs in Antwerpen geweest in hooggeëerd gezelschap (mijn 5e keer) : Gils, Magufoto en Johan VM die hier geen lid is. Ik heb goed rondgekeken, je hebt die duizenden foto's niet nodig (actiefotografie is natuurlijk iets anders en dan nog). In dat verband zou ik willen stellen dat mijn goede vriend wijlen Jan Masyn 22 jaar beroeps was bij Bloso. Jan beschikte steeds over het nieuwste en beste materiaal maar in het laatste jaar voor zijn pensioen durfde hij geen D4 vragen aan Carla Galle, het is toen een Df geworden. Velen gaan nu zeggen : véél te trage motor voor sportfotografie. Niks van, Jan haalde daar dezelfde resultaten mee. Zijn invloed op mij kan moeilijk worden onderschat. We hebben elkaar leren kennen doordat we allebei met een D1 rondliepen, wel, daarmee ging het toen ook. Nog iets : ruis. Jan is vervolgens naar de D2x gegaan en ik ook : velen noemen dat smalend een ruisbak. Wel, bij Jan thuis hangt er een foto van zijn kleinzoon Lowie van 1m op 1m, een crop van een D2x foto. Wie ruis ziet mag me bellen, we gaan ter plaatste kijken.

      Om verder te gaan : Gil is een fotograaf die ik tomeloos bewonder en zijn foto's zijn wereldklasse (hoewel hij dat zelf niet graag hoort :-) )
      Al die mensen uit de urbex die beweren dat een statief en HDR onmisbaar zijn bij urbex zou ik dit willen zeggen : Gilbert werkt net als ik uit de losse hand en in single shot, meer bepaald met relatief eenvoudig materiaal, maar je moet eens kijken naar de resultaten.
      Ik durf te zeggen dat mijn materiaal superieur is aan het zijne maar als ik de foto's zie binnen komen ben ik bang dat ik af ga als een gieter.

      Zelfde voor Mark-G (die hier destijds jammer genoeg is weggepest door een zekere Heauchenaudt) en Johan. Ik heb die motoren nooit horen ratelen.
      En om zonder motor aan 200.000 clicks te komen, wel dan is het toppeke van de wijsvinger afgesleten denk ik.

      Twee jaar geleden, op het strand van Vik stond ik naast een Duitser met een D4 en een 300 mm aanvliegende papegaaiduikers te fotograferen, vreselijk moeilijke fladderaars, die D4 stond constant te ratelen. Ik zou die mens zijn foto's niet willen selecteren.

      Ik hoop voor hem dat hij een goeie heeft.

      Comment


      • #63
        Re: Ik heb besloten af te haken van de wedloop van camera's en objectieven.

        Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
        En dat bedoel ik net, als ik er op uit trek om landschappen te fotograferen kom ik met een maximum 50 foto's thuis.
        Als ik een trouwfeest fotografeer dan zijn dat er een 500tal denk ik, en dat is meer dan voldoende.
        Maar als ik er op uit trek om aan vogelfotografie te doen dan zijn dat er een pak meer, daar wordt dan wel de burst mode gebruikt
        Die burst mode dient dan net om dat ene beeld er van tussenuit te halen waar de vleugel net iets beter staat of de kop net iets beter qua pose.
        En ja daar komt veel selecteerwerk achteraf aan te pas en ik heb er een hekel aan om achter de PC te zitten en om foto's te bewerken. Maar dat hoort er nu eenmaal bij.
        Zo heb ik onlangs één van mijn harde schijven opgeruimd, 't is te zeggen ik ben er nog mee bezig, en ik heb toen een 85 GB aan perfect scherpe opnames weggegooid van (roof)vogels in de vlucht, maar wat moet je er ommeduur allemaal mee want je kiest toch uit een hele reeks net die ene die het beste is en waar je gevoel bij ligt en die komen dan op m'n site te staan en soms ook eens hier.
        Er moet een onderscheid gemaakt worden welk genre van fotografie je doet, dat maakt héél veel verschil met hoeveel opnames je maakt tijdens een dagje fotografie.

        grts
        Sieg


        De nagel op de kop !

        Comment


        • #64
          Re: Ik heb besloten af te haken van de wedloop van camera's en objectieven.

          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
          Er moet een onderscheid gemaakt worden welk genre van fotografie je doet, dat maakt héél veel verschil met hoeveel opnames je maakt tijdens een dagje fotografie.
          Inderdaad.
          Denk dat we het daar allemaal wel over eens zijn.
          Voor bepaalde genres kan men moeilijk anders. En zoals bulke41 zegt is dat nu met digitaal heel handig geworden.

          Iedereen heeft natuurlijk ook zijn eigen werkmethodes en routines.
          En ik denk dat de meesten liever zo weinig mogelijk tijd spenderen aan uitselecteren en veel weggooien.

          Veel foto's houden, neemt natuurlijk ook gigantisch veel plaats in beslag op termijn.

          Comment

          Working...
          X