Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

AAA herlaadbare batterijen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: AAA herlaadbare batterijen

    Heb een dect telefoon van (ex-)Belgacom uit een duister verleden ... Batterijen vervangen door aldi 850 of 1000 mAh (ik swap sets naargelang) ... Geven geen enkel probleem. MAAR ... RTFM .. toestel niet op het station laten staan als de batterijen opgeladen zijn ... waarvan akte. Als de batterijen beginnen te verflauwen qua capaciteit ... set swap en een Maha lader behandeling en back to sq 1 .. niks geen problemen.

    Comment


    • #17
      Re: AAA herlaadbare batterijen

      Kan het zijn dat de oude NiCd waren en je er nu NiMh insteken hebt?

      Comment


      • #18
        Re: AAA herlaadbare batterijen

        Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
        Kan het zijn dat de oude NiCd waren en je er nu NiMh insteken hebt?
        Hmmm, ik denk het niet maar je weet maar nooit. Dit DECT systeem is nog niet zo oud, ik denk dat NiCd toch al uitgestorven was toen ze dit toestel op de markt brachten.
        De set is +- 5 jaar oud denk ik.

        @regulus: De handleiding heb ik er waarschijnlijk nooit op nagelezen. Maar toen de set nieuw was heeft die toch meerdere jaren op de laders gestaan zonder problemen.
        De problemen zijn pas begonnen toen ik vorig jaar met nieuwe batterijen ging werken.
        Dus ik neem aan dat het echt een type batterij was dat er in zat die de hogere spanningen aankon.

        Het toeval moet ook lukken dat een goede vriend van me een gelijkaardige set heeft van zelfde merk (ook Siemens gigaset), echter een duurder luxe variant met kleurenscherm.
        Hij heeft die op ongeveer hetzelfde tijdstip gekocht als ik.
        Bij hem werkt zijn set nog steeds met de originele batterijen en zijn hoorn staat ook steeds op de lader.

        Ik zal em eens vragen te kijken welke batterijen er in zitten.

        Comment


        • #19
          Re: AAA herlaadbare batterijen

          Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
          @regulus: De handleiding heb ik er waarschijnlijk nooit op nagelezen. Maar toen de set nieuw was heeft die toch meerdere jaren op de laders gestaan zonder problemen.
          De problemen zijn pas begonnen toen ik vorig jaar met nieuwe batterijen ging werken.
          Dus ik neem aan dat het echt een type batterij was dat er in zat die de hogere spanningen aankon.
          ...
          Voor wat oplaadbare batterijen betreft zijn er IMHO, buiten de bekende wegen geen mirakels te verwachten ...

          Comment


          • #20
            Re: AAA herlaadbare batterijen

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Eneloop accu's, daar kan je niets verkeerd mee doen.
            Maar ik gebruik hier low selfdischarge nimh accu's van verschillende merken, en die werken allemaal prima (de meeste hebben zelfs een iets grotere capaciteit dan Eneloop).
            Als je ze heel dikwijls moet laden, dan is Eneloop beter, want die kunnen (toch volgens de fabrikant) veel meer leren geladen worden dan de goedkopere alternatieven (Top-Craft van den Aldi, Tronic van Lidl...).
            Accu's die je 500 keer kan herladen (de goedkope alternatieven) gaan vele jaren mee als je ze maar 1 keer per maand moet laden, maar als je ze dagelijks opnieuw moet laden, dan zal een setje dat 2000 keer geladen kan worden (Eneloop) wel 4 keer zo lang meegaan.

            Hou wel in het oog dat je de Maha lader elke keer moet instellen op een lagere laadstroom als je AAA accu's laadt (200-300mA is veel beter dan de standaardwaarde van 1000mA).
            Als je accu's laadt met een te hoge laadstroom, dan zullen ze veel minder lang meegaan (dat geldt ook voor Eneloop accu's).
            Bart,

            Dit heb ik met mij oude Eneloop AAA's uitgetest.

            Ik steek de stekkertje het apparaat.

            Ik plaats 1 AAA volledig links en een andere volledig rechts.

            Ik kies CHARGE

            Ik kies 300 MA

            Doe dit voor de twee batterijen en het laadprocedure start.

            De lader flitst geregeld van slot 1 naar slot 4 en het display zegt dan vervolgens:

            CURRENT
            PROGRESS

            CHARGE 1000 MA

            om kort daarna te zeggen:

            6 MAH


            Ik vind dat raar omdat ik beide batterijen op 300 MA gezet had ?

            Is er iets mis met mijn lader ?

            Kies is bv. REFRESH ANALYZE, houdt hij ook niet de door mij gekozen laadstroom aan.


            Oeps, terwijl ik dit nu typ is het wisselen flitsen van het LCD gestopt en zie ik nu:

            H 16H
            ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
            Si non, on devient bonbon
            Et les gens nous mangent !"

            Comment


            • #21
              Re: AAA herlaadbare batterijen

              Ge moet uw menu keuzes 2x bevestigen met de "return" (enter) knop !

              Comment


              • #22
                Re: AAA herlaadbare batterijen

                Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                Ge moet uw menu keuzes 2x bevestigen met de "return" (enter) knop !
                Ah, ik ga dat direct eens proberen.

                Batterijen er uit, stroomkabel er uit en alles opnieuw.
                ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                Si non, on devient bonbon
                Et les gens nous mangent !"

                Comment


                • #23
                  Re: AAA herlaadbare batterijen

                  Je bedoelt dat ik na de eerst batterij opnieuw de modus CHARGE moet kiezen ( dus daar 2 keer op enter moet duwen ).
                  Maar dat doe ik hoor.
                  Dat geeft nog steeds hetzelfde resultaat.

                  Maar... als ik mijn NIEUWE Eneloops AAA 900mAh insteek, werkt het wél.

                  Ik heb 300 MA ingegeven en tijdens het laden zie ik:


                  295 MA
                  6 MIN
                  1.37 VOLT
                  ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                  Si non, on devient bonbon
                  Et les gens nous mangent !"

                  Comment


                  • #24
                    Re: AAA herlaadbare batterijen

                    Als de oude accu's niet meer goed werken, dan is het best mogelijk dat de inwendige weerstand te hoog geworden is.
                    In dat geval weigert de Maha lader om de accu's te laden.
                    Dat is een beveiliging om te voorkomen dat iemand probeert alkalinebatterijen te laden (die hebben ook een veel grotere inwendige weerstand).

                    Als je de nieuwe accu's wel kan laden, en de oude niet, dan zijn de oude defect, en doet de lader wat die moet doen.
                    De foutmelding die je ziet op de lader wil zeggen dat de inwendige weerstand van de accu's te hoog is.

                    Dat zie ik hier ook als ik de accu's wil laden die al een hele tijd in de Siemens Gigaset hebben gezeten.
                    Doordat die continu een te hoge spanning hebben gekregen is de inwendige weerstand ook te hoog geworden.
                    Last edited by Black B@ndit; 16 februari 2016, 16:35.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #25
                      Re: AAA herlaadbare batterijen

                      Ik heb ook de MAHA lader en toen de batterijen nog iets van capaciteit hadden in mijn telefoon bleken die helemaal dood in de MAHA lader.
                      Er was geen doen meer aan. Was trouwens niet merkspecifiek ik heb het tegen gekomen met alle cellen die dood zijn gegaan in die telefoonsets.

                      Heb mijn vriend eens gebeld en gevraagd welke cellen er in zijn Siemens zitten. En het blijken oude GP´s 700mAh te zijn.
                      Dus blijkbaar heb ik gewoon een model met een minder goed laadcircuit.

                      Comment


                      • #26
                        Re: AAA herlaadbare batterijen

                        Wat soms nog "helpt" is een dubbele ontlaadcyclus in een andere lader, maar eentje met minimum V detectie. Eerst bij 300mA dan 2 uur rust en dan nog eens met de laagste ontlaadstroom als die instelbaar is. Als de Maha geen "high impedance " detecteert kan men de Maha ook gebruiken. Soms zijn de batterijen dan nog te laden ... of het iets oplost is een andere vraag.

                        Comment

                        Working...
                        X