Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Diafragma Tamron op D7200

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Diafragma Tamron op D7200

    Goeiemiddag,

    ben recentelijk overgestapt van nikon D90 (R.I.P.) naar een D7200. Heb ook een Tamron Macro 90mm F 2.8 in mijn bezit (toplens!).
    Op mijn D90 ging het diafragma van dit objectief, zoals het zou moeten, tot 2.8.
    Nu merk ik dat deze lens, in combo met mijn D7200, slechts tot een diafragma van 3.2 gaat.

    Dit is de enige niet-nikon lens dat ik momenteel in mijn bezit heb. Mijn andere lezen doen mooi wat ze zouden moeten doen.
    Kan iemand mij een korte verklaring geven waarom de Tamron niet doet wat hij moet doen?

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Diafragma Tamron op D7200

    Dat is een eigenschap van macro lenzen bij of nabij het bereik dat 1:1 vergroting kan geven.

    Verschil ook tussen ingesteld diafragma en effektieve f-stop bij macro lenzen.

    Je merkt het op omdat je met Nikon werkt en die geeft de effektieve f-stop weer. Canon camera's doen dat niet, maar uiteraard hebben Canon lenzen dat ook. Daarom dat Canon daarvoor waarschuwt in de handleidingen bij hun macro lens, bijvoorbeeld de 100 mm. 2.8 macro.

    Comment


    • #3
      Re: Diafragma Tamron op D7200

      Ik ben benieuwd vanaf welke scherpstelafstand je de diafragmawaarde ziet afwijken... ik geloof dat men algemeen aanneemt vanaf ongeveer 3 meter (wat eigenlijk vrij vroeg is).
      Als dit inderdaad de oorzaak is, dan zal je maximaal f/2.8 kunnen aflezen als je op grotere afstand scherpstelt.

      Empe, het verval bij de Canon naar f/5.9 is best groot. Ik meen gelezen te hebben dat de Nikon 105 f/4.8 haalt bij 1:1 (zij het met sterke focus breathing).
      Over Tamron en Sigma heb ik dergelijke cijfers nergens gevonden...
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

      Comment


      • #4
        Re: Diafragma Tamron op D7200

        Tja, het zijn niet mijn cijfers maar die van Canon zelf ...

        Wat nergens dergelijke cijfers niet kunnen vinden betreft : vermits je zelf de Sigma 105 hebt, moet je eens de bijgeleverde gebruiksaanwijzing lezen.

        Daar staat een gelijkaardige tabel als die van Canon met zelfs ook de afstanden waarop de effektieve f/stop afwijkt van wat men normaal zou denken (2.8).

        Bij 31 cm. heb je 1:1 vergroting en dan is het bij de Sigma ook toch f/5.8.

        Ik heb vlug even een scan gemaakt :



        Omdat ik ergens anders las dat je denkt aan TC voor macro heb ik meteen ook even iets voor jou ingescand, je zal zien dat de verhoging van de f/stop er ook voor zal zorgen dat je eerder manueel zal moeten scherpstellen als je macrowerk gaat doen :

        Last edited by Empe; 8 februari 2016, 19:51.

        Comment


        • #5
          Re: Diafragma Tamron op D7200

          Geeft die dan op oneindig ook geen f2.8 aan ?
          bedankt om te kijken of te reageren, frans !

          Comment


          • #6
            Re: Diafragma Tamron op D7200

            tuurlijk wel, van zodra je wat meer dan 1,20 m. scherpstelt.

            Comment


            • #7
              Re: Diafragma Tamron op D7200

              Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
              Tja, het zijn niet mijn cijfers maar die van Canon zelf ...
              Wat nergens dergelijke cijfers niet kunnen vinden betreft : vermits je zelf de Sigma 105 hebt, moet je eens de bijgeleverde gebruiksaanwijzing lezen.
              Daar staat een gelijkaardige tabel als die van Canon met zelfs ook de afstanden waarop de effektieve f/stop afwijkt van wat men normaal zou denken (2.8).
              Bij 31 cm. heb je 1:1 vergroting en dan is het bij de Sigma ook toch f/5.8.
              Inderdaad, dat is zeer vergelijkbaar met de Canon. Bij de Nikon is het ontwerp dan iets gunstiger, blijkbaar.
              Ik heb trouwens geen Sigma 105 hoor; ik heb mijn keuze nog niet gemaakt. (Maar Sigma en ik zijn al jaren geen goeie vrienden meer.)

              Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
              Omdat ik ergens anders las dat je denkt aan TC voor macro heb ik meteen ook even iets voor jou ingescand, je zal zien dat de verhoging van de f/stop er ook voor zal zorgen dat je eerder manueel zal moeten scherpstellen als je macrowerk gaat doen :
              Thanks!
              Mijn body heeft een centraal scherpstelpunt tot f/8 dus ik hoop dat de AF geen dienst weigert.
              Ik zie de TC als hulpmiddel om de werkafstand iets te vergroten bij insecten, en om schaduwen te vermijden bij het inflitsen vanop de body.
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

              Comment


              • #8
                Re: Diafragma Tamron op D7200

                Bedankt voor de info. We leren weer bij

                Comment

                Working...
                X