Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tour door Finland-Noorwegen-Zweden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Tour door Finland-Noorwegen-Zweden

    Finland slechts één keer gedaan en eerder ontgoocheld teruggekeerd. Weer betweter geweest en niet geluisterd naar iemand die zei dat ik meteen moest kiezen voor het stuk boven de poolcirkel. Neen, ik moest die 1000 meren zien. Ontgoocheling. Overal huizen. Dan langs Karelia en de Russische grens noordwaarts. Stillekesaan begon de verlatenheid die ik zocht te komen. In feite was ik blij dat ik kon terugkeren via Zweden.
    Wat die muggen betreft : het kan verkeren zei Bredero. Ik draag muggendicht geweven broeken (G-1000 van Fjällräven) en ik weet waarom. Het kwetsbaarste zijn bij mij de enkels. Een kous is geen hindernis voor een mug.
    We schreven toendertijd nog kaartjes en we proberen altijd origineel te zijn : op ieder kaartje hadden we een originele Finse mug geplakt. Het heeft ons niet veel tijd gekost om ze te vangen.
    Minder bekend maar zeker even erg (of erger) zijn de midges. Die kruipen gewoon door het gaas van de Finse muggenpetten.

    @Anonymous : mijn dochter heeft een enorme talenknobbel en zij heeft aan de unief Engels-Zweeds ook een keuzevak Fins gevolgd (tot de docent heimwee kreeg en vertrok naar Finland). Het enige voordeel aan die taal is dat ze wordt uitgesproken zoals je het schrijft. Wij konden rustig woordjes opvragen, maar voor de rest..... pfff ik zou het niet zien zitten. Eén van de moeilijkste talen in Europa en enkel verwant aan het ..... Hongaars. Begrijpe wie kan. @Anderen : van Fins maak je gewoonweg NIKS, vreselijk. Zelf vond ik het raar dat Engels niet altijd vanzelfsprekend was, ook niet in een postkantoor. Raar landeke.
    En wat was vroeger de manier om Finnen (ik had er ooit op bezoek) aan het praten te krijgen ? Vragen of Ericsson beter was dan Nokia :-)

    In het kort : niet mijn ding, zeker niet in de zomer.

    Comment


    • #47
      Re: Tour door Finland-Noorwegen-Zweden

      Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
      Ik heb wel gekeken, maar niet tot het einde, gewoon wegens saaaaaaaaaai.
      Wel heb ik alle boeken (de nederlandstalige tenminste) van Thor Heyerdahl gelezen, zelfs deze met zijne papyrusboot, daarom dacht ik er aan om ook eens de film te bekijken, maar zoals meestal, als je het boek eerst leest en dan de film gaat zien, ben je ontgoocheld.
      De boeken verslond ik in één ruk, maar de film... mannekes waar halen ze het om daar een film van proberen te maken.
      De boeken van Fons Oerlemans las ik even rap uit ��.
      Eerder een soort grappen de tochten die F.O. maakte, maar toch spannend om lezen.
      Ik heb van beiden de eerste druk (NL). Wat ik dringend eens moet doen is naar het Kon-Tiki museum gaan in Oslo, gewoon om het allemaal eens in het echt te zien.
      Wist je dat de laatste van de crew niet zo erg lang geleden gestorven is. Knut Hauglund was een van de 7 Noren die destijds de fabriek van Vemork hebben opgeblazen en op die manier de Nazi's hun zwaar water heeft afgepakt tijdens WO2. Er is een film rond gedraaid, "the heroes of Telemark".
      Als je nog begeesterende boeken zoekt : zoek eens naar "door Ierland met een koelkast" van Tony Hawks.
      "IJspegels aan mijn snor" door Tim Moore. Beiden uitgeverij Sirene. Je zal constant zitten glimlachen.
      Ook aan te bevelen zijn de boeken van de twee leden van de Pentlandexpeditie, de eerste ongesteunde oversteek van Antarctica : Ran Fiennes en Mike Stroud. Beiden hebben een boek geschreven erover, ze zijn allebei in het NL vertaald. "Mind and matter" is ongelukkig genoeg vertaald als "taaier dan een husky", de andere "shadows on the wasteland" is in het NL "schaduwen op het ijs".

      Weet je wat ik niet snap ? De Kon-Tiki en de Ra zijn ook van voor mijn tijd. Waarom ken ik de naam Thor Heyerdahl dan wel en kennen de meeste van mijn collega's die NIET ?
      Je moet bv eens vragen aan 18 jarigen wie er als eerste voet op de maan heeft gezet. Met wat geluk zegt er iemand een naam : Lance Armstrong :-(

      Ze hebben nog nimmer zo'n reuze-bibliotheek ter beschikking gehad en toch ....

      Comment


      • #48
        Re: Tour door Finland-Noorwegen-Zweden

        Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
        Dan langs Karelia en de Russische grens noordwaarts.
        Dat kan altijd een euh, gevaarlijk 'hindernissenparcours' zijn. Daar liggen in bepaalde gebieden mijnenvelden om de Russen tegen te houden mochten ze ooit nog eens binnenvallen.
        Finland is het enige Europese land dat niet heeft getekend om landmijnen te verbieden.
        Lollige is dat in de oude geschiedenisboeken in Rusland op school werd onderwezen dat Finland tijdens WOII in Rusland was binnengevallen, terwijl het andersom is.


        Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
        @Anonymous : mijn dochter heeft een enorme talenknobbel en zij heeft aan de unief Engels-Zweeds ook een keuzevak Fins gevolgd (tot de docent heimwee kreeg en vertrok naar Finland). Het enige voordeel aan die taal is dat ze wordt uitgesproken zoals je het schrijft. Wij konden rustig woordjes opvragen, maar voor de rest..... pfff ik zou het niet zien zitten. Eén van de moeilijkste talen in Europa en enkel verwant aan het ..... Hongaars. Begrijpe wie kan. @Anderen : van Fins maak je gewoonweg NIKS, vreselijk. Zelf vond ik het raar dat Engels niet altijd vanzelfsprekend was, ook niet in een postkantoor. Raar landeke.
        En wat was vroeger de manier om Finnen (ik had er ooit op bezoek) aan het praten te krijgen ? Vragen of Ericsson beter was dan Nokia :-)
        Op mijn vorig werk was er een team van Noord-Europeanen waaronder enkele Finnen. Daar was er eentje bij waarmee ik veel contact had, enfin, in het Engels
        Ik ging er toen nog vanuit dat ik met Fins iets zou zijn in het leven, al was het maar om indruk te maken op Finse vrouwen, doch, misrekend. Tegenwoordig heb ik eens om de zoveel maanden eens een Fin aan de telefoon.

        De taal is inderdaad fonetisch, je kan er niets verkeerd aan uitspreken. Geen grammaticale probleemgevallen zoals bij ons hier de 'open lettergreep' waar klinkers soms lang en soms kort uitgesproken worden met alle uitzonderingen van dien. Leg dat maar eens uit aan iemand die Nederlands wil leren.
        Wat ik leuk vind is voornamelijk de naamvallen, een 16-tal waarvan de partitief toch wel mijn absurdste favoriet was.
        Wanneer je zegt dat je tv aan het kijken bent, dan wordt de letter 'a' aan 'tv' toegevoegd: 'tva', omdat je niet naar de volledige tv tegelijk kijkt, maar enkel naar het scherm. Wanneer je boter op je boterham doet, net hetzelfde voor 'boter', omdat je niet het volledige vlootje op je boterham smeert. En dan al die zaken die een richting/beweging aangeven, zowel binnen als buitenshuis. Schitterend
        Het had voor mij iets boekhoudkundigs, hoe kan men zo veel mogelijk zeggen met zo weinig mogelijk letters. Waar wij een hele zin voor nodig hebben, kunnen zij het met een 'extended' woord.
        Ik ben wel blij dat ik het tweede jaar niet meer begonnen ben, volgens de oud studenten was het een hels jaar, veel moeilijker dan het eerste.

        Comment


        • #49
          Re: Tour door Finland-Noorwegen-Zweden

          Er was (is) daar nog altijd een strook niemandsland afgebakend. Hier en daar is er een slagboom met daarop in 7 talen een verbod om eronder te kruipen. Mijn voeten kietelden maar ik kreeg een formeel verbod van moeder de vrouw.
          Ik heb er nu wel spijt van dat ik het niet gedaan heb, maar nu ik lees van die landmijnen .....
          Ik vraag me ook af waarom die bewoning daar zo erg is verspreid, kwasi onmogelijk om daar een wild kampeerplekje te vinden, toch niet beneden de poolcirkel. Iedere gruisweg in een bos belandde bij een vakantiehuis. Wat een verschil met Zweden !

          Maar die taal hé ? Woorden die in omzeggens iedere Europese taal een beetje gelijk klinken zijn compleet onherkenbaar. Water, elektriciteit, centrum, informatie, ga maar door.
          En je wil ook niet bij de Fin gaan BBQ'en. Gloei of gele vlam ? Allemaal bijzaak. Ik heb ze daar wat zien binnen draaien : allemaal bien carbonisé :-)

          Ze bedenken ook de gekste wedstrijden : GSM-werpen, vrouwendragen, om ter langst in een sauna zitten, ...

          Comment


          • #50
            Re: Tour door Finland-Noorwegen-Zweden

            Ja, elke familie in het zuiden heeft vrijwel een vakantiehuisje ergens meer in het noorden, of aan een meer/bos.

            Je wil ook niet weten hoe het gesteld is met hun alcoholverbruik.
            Zoals wij soms in de week iets drinken, is het daar not done, maar sparen ze dat op voor het weekend, en eens vrijdagavond gaan ze naar de alco-shop voor een grote voorraad die ze opdrinken tot zondag, om dan maandag 'fris' terug naar het werk te gaan.
            Het is eens gebeurd dat ze op een festival hadden ontdekt dat de vloeibare zeep aan de toiletten grotendeels uit alcohol bestond. Toen bleek dat een groep jongeren die zeepvoorraad had opgedronken mocht men de ambulances snel optrommelen.

            Ja, Finnen zijn vaak raar, aparte humor, speciale (slechte) films. Je moet er voor zijn.
            Maar net dat lokt mijn interesse
            'wat ga ik nog meemaken vandaag... '

            Comment


            • #51
              Re: Tour door Finland-Noorwegen-Zweden

              Herkenbaar verhaal over het alcoholgebruik. In Zweden zijn jacht en visvangst voor de mannen een excuus om hun vrouwen thuis te laten en eens flink te hijsen. Deze zomer nog verbroederd ermee. Zat, mensen, zat !
              Een van hen was van een fles Baileys aan het drinken. Toen ik hem wat jende met "vrouwendrankje" bleek het cognac te zijn.
              In IJsland is er een variante daarop. Ze mogen autorijden vanaf 17 maar ze mogen pas op café vanaf 21. Vanaf vrijdagavond is er in de twee hoofdstraten van Reykjavik een gigantische file van jonge gasten die voortdurend toertjes rijden : de runtur !
              Compleet belachelijk. In iedere auto zitten ze met een aantal "cola" en "limonade" te drinken.

              Comment

              Working...
              X