Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

minimale sluitertijd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: minimale sluitertijd

    Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
    Ik weet niet hoe dat het komt maar van de d7100 naar de d800 heb ik geen verschil daaromtrent gemerkt pieter...

    Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
    Er vanuit gaande dat bewegingsonscherpte sneller zichtbaar wordt als de pixeldichtheid toeneemt (of: de afstand tussen de pixels afneemt), dan is het eigenlijk logisch dat de fullframe D800 (36 MP op sensor van 864 mm2) minstens zo "bewegingsvergevingsgezind" is als de D7100 (24 MP op een crop sensor van 370 mm2) ....

    Comment


    • #17
      Re: minimale sluitertijd

      EDIT: delete, verkeerde redenering vrees ik.

      Comment


      • #18
        Re: minimale sluitertijd

        Oorspronkelijk geplaatst door hapa Bekijk bericht
        Er vanuit gaande dat bewegingsonscherpte sneller zichtbaar wordt als de pixeldichtheid toeneemt (of: de afstand tussen de pixels afneemt), dan is het eigenlijk logisch dat de fullframe D800 (36 MP op sensor van 864 mm2) minstens zo "bewegingsvergevingsgezind" is als de D7100 (24 MP op een crop sensor van 370 mm2) ....
        Zelfs de Canon 5DS/R met 51MP heeft een kleinere pixeldichtheid dan de 24MP Crop toestellen

        Comment


        • #19
          Re: minimale sluitertijd

          Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
          Zelfs de Canon 5DS/R met 51MP heeft een kleinere pixeldichtheid dan de 24MP Crop toestellen
          Inderdaad. Ik vind de 24MP crop sensor bij momenten behoorlijk tricky.
          Ik had het onlangs met Bulke nog over de uitstekende stabilisatie op sommige lenzen, maar ik stelde een beetje tot mijn verbazing vast dat ik een 50mm op de D7100 niet stabiel genoeg kon houden om op 1/15s meer dan 1 op 3 beelden scherp te hebben. Wellicht is het dan toch niet helemaal te wijten aan mijn toenemende leeftijd en overmatig koffieverbruik
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #20
            Re: minimale sluitertijd

            Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
            Da's weer zo'n theoretisch regeltje en hangt gewoon af van persoon tot persoon.

            grts
            Sieg
            Nee, het is een oud vuistregeltje, gebaseerd op de praktijk.

            Comment


            • #21
              Re: minimale sluitertijd

              Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
              Nee, het is een oud vuistregeltje, gebaseerd op de praktijk.
              Had wel weer zo'n reactie verwacht.
              En als ik nu meer bibber dan U, hoe zit het dan met dat vuistregeltje ?

              grts
              Sieg
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment


              • #22
                Re: minimale sluitertijd

                Uit ervaring merk ik dat t in de hogere mm's wel klopt maar in de breedhoek durf ik er wegens geen licht wel eens onder gaan. Hogere mm's doe ik het niet omdat ik uit ervaring weet dat ik hem niet stil genoeg kan houden. Maar is een vuistregel en zal wel per persoon anders zijn.


                Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

                Comment

                Working...
                X