Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zoom ring loopt stroef

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zoom ring loopt stroef

    Ik heb vorig jaar mij een nieuwe Nikkor 24-70 F2.8 aangeschaft, normaal is deze nog een jaar in garantie. Nu voel ik dat soms het zoomen stroef verloopt, vooral tussen 24 en 28mm.

    Aan wat zou dit kunnen liggen?

    ik gebruik de lens zo goed als nooit in de regen (heeft wel al eens een paar druppels gevangen, maar niets dramatisch), steeds met zonnekap en UV filter.

    Ik ben steeds voorzichtig met al mijn materiaal, ik bewaar mijn camera/lenzen steeds in mijn lowepro rugzak. Er zitten altijd zo'n zakjes (zoals bij sommige ander verpakkingen) in voor de vochtigheid.
    Ik weet niet goed wat dit zou kunnen veroorzaakt hebben...
    Nikon D750 - Nikkor 24-70 F2.8 - Nikkor 70-200 F2.8 VRII - Nikkor 50 F1.8 - Nikon SB910
    Imac 21,5" 2,9GHz Quad-core Intel Core i5 - 16 GB DDR3 SDRAM

  • #2
    Re: Zoom ring loopt stroef

    Is er een merkbaar verschil met vroeger?
    Volgens mij is het in dat bereik niet zo abnormaal dat je wat meer kracht moet zetten, omdat er op die 4mm doorgaans meer glas bewogen wordt dan bij andere overgangen in de zoom.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Re: Zoom ring loopt stroef

      Oorspronkelijk geplaatst door bart salembier Bekijk bericht
      Ik ben steeds voorzichtig met al mijn materiaal, ik bewaar mijn camera/lenzen steeds in mijn lowepro rugzak. Er zitten altijd zo'n zakjes (zoals bij sommige ander verpakkingen) in voor de vochtigheid.
      Silica gel is zeker geen slecht idee. Ik had dat jaren geleden ook in mijn rugzak zitten - zou er eens nieuwe moeten maken.
      Wel aan denken om de zakjes af en toe eens op de verwarming of zo te leggen. Dan verdampt het opgeslorpte vocht en werken ze weer een tijd beter.
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

      Comment


      • #4
        Re: Zoom ring loopt stroef

        Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
        Is er een merkbaar verschil met vroeger?
        Volgens mij is het in dat bereik niet zo abnormaal dat je wat meer kracht moet zetten, omdat er op die 4mm doorgaans meer glas bewogen wordt dan bij andere overgangen in de zoom.
        Volgens mij gaat het toch stroever dan vroeger...

        Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
        Silica gel is zeker geen slecht idee. Ik had dat jaren geleden ook in mijn rugzak zitten - zou er eens nieuwe moeten maken.
        Wel aan denken om de zakjes af en toe eens op de verwarming of zo te leggen. Dan verdampt het opgeslorpte vocht en werken ze weer een tijd beter.
        Daar heb ik nog niet aan gedacht, dat zal ik alleszins binnenkort eens doen.
        Bedankt voor de tip
        Nikon D750 - Nikkor 24-70 F2.8 - Nikkor 70-200 F2.8 VRII - Nikkor 50 F1.8 - Nikon SB910
        Imac 21,5" 2,9GHz Quad-core Intel Core i5 - 16 GB DDR3 SDRAM

        Comment


        • #5
          Re: Zoom ring loopt stroef

          Zolang je niets hoort schuren, of als de zoomring niet echt blokkeert op een bepaald punt zal er niet echt een probleem zijn.
          Als de zoomring blokkeert, forceer de boel dan niet, want het is dan mogelijk dat er ergens een schroefje is losgekomen waardoor het zoommechanisme blokkeert.
          Als je de boel dan forceert kunnen de kosten veel hoger oplopen.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Zoom ring loopt stroef

            heb die lens hier een jaar gehad en dit is niet normaal volgens mij...
            vraag is of je ze nu al moet binnendoen of nog even wachten tot het verslechterd, als dit al het geval is
            portfolio en workshops:
            https://www.bennybulke.com/

            Comment


            • #7
              Re: Zoom ring loopt stroef

              Ik heb de indruk dat het er toch niet op verbeterd... Opmerkelijk, als ik de lens naar beneden richt heb ik dit probleem niet?!
              Ze is nog in garantie, kan ze binnen doen bij Procirep voor herstelling onder fabrieksgarantie.
              Maar ik geraak niet in Brussel voor 17h...

              Iemand ervaring met herstellingen van lenzen bij Procirep, qua termijn. Ik heb een paar betalende opdrachten binnenkort waar ik deze lens niet voor kan missen...
              Is het mogelijk om de lens eventueel op te sturen? Via een soort van verzekerde zending ofzo? Hoe doe je dit best?
              Nikon D750 - Nikkor 24-70 F2.8 - Nikkor 70-200 F2.8 VRII - Nikkor 50 F1.8 - Nikon SB910
              Imac 21,5" 2,9GHz Quad-core Intel Core i5 - 16 GB DDR3 SDRAM

              Comment


              • #8
                Re: Zoom ring loopt stroef

                Oorspronkelijk geplaatst door bart salembier Bekijk bericht
                Ik heb de indruk dat het er toch niet op verbeterd... Opmerkelijk, als ik de lens naar beneden richt heb ik dit probleem niet?!
                Ze is nog in garantie, kan ze binnen doen bij Procirep voor herstelling onder fabrieksgarantie.
                Maar ik geraak niet in Brussel voor 17h...

                Iemand ervaring met herstellingen van lenzen bij Procirep, qua termijn. Ik heb een paar betalende opdrachten binnenkort waar ik deze lens niet voor kan missen...
                Is het mogelijk om de lens eventueel op te sturen? Via een soort van verzekerde zending ofzo? Hoe doe je dit best?
                Als ze onder garantie is, zou ik ze inderdaad binnensteken.
                Procirep is goed en meestal behoorlijk snel (afhankelijk van het soort herstelling). Reken op een weekje, tot maximaal 2 weken.

                Als je moet verzenden en laten terugsturen, ga je wel een paar tientjes betalen, maar het kan uiteraard. Er zelf naartoe gaan, lijkt mij altijd het beste, maar ja, als het niet mogelijk is...
                Tip: stop er een documentje bij met een bondige maar duidelijke beschrijving van wat je als probleem ervaart. Als je er geen epistel van maakt, zullen ze het zeker lezen, en het kan de herstelling alleen maar ten goede komen.
                Pieter
                --
                Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                Comment


                • #9
                  Re: Zoom ring loopt stroef

                  Probleem opgelost, wat een super service van Procirep.
                  Ik ben de lens 3 werkdagen kwijt geweest... Super!!

                  Het was een probleem met de lagers tussen de cilinders in, die zijn nu vervangen en terug als nieuw!!

                  Thx voor de tips!
                  Nikon D750 - Nikkor 24-70 F2.8 - Nikkor 70-200 F2.8 VRII - Nikkor 50 F1.8 - Nikon SB910
                  Imac 21,5" 2,9GHz Quad-core Intel Core i5 - 16 GB DDR3 SDRAM

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zoom ring loopt stroef

                    Oorspronkelijk geplaatst door bart salembier Bekijk bericht
                    Probleem opgelost, wat een super service van Procirep.
                    Ik ben de lens 3 werkdagen kwijt geweest... Super!!

                    Het was een probleem met de lagers tussen de cilinders in, die zijn nu vervangen en terug als nieuw!!
                    Bedankt om je ervaringen te delen.
                    Ik ben ook zeer tevreden over Procirep. In mijn geval calibratie body en lens, ook 3 dagen
                    Pieter
                    --
                    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zoom ring loopt stroef

                      Hoi,

                      super, om te lezen dat het snel opgelost is.
                      Ook heel goed van je om op tijd je zorgen hier te delen, raad te vragen en actie te ondernemen.
                      Veel beter dan maar door te modderen, je zorgen te maken, niets doen en de lens langzaam verder stuk te laten gaan.
                      Let op, deze manier van handelen komt ook voor... Nadien is het merk niet goed...
                      Bart, hopelijk nu heel lange tijd veel fotofun.

                      Adrie

                      Comment

                      Working...
                      X