Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pocketable en toch goed... RX100, LX100...?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Pocketable en toch goed... RX100, LX100...?

    Zijn dat jpeg's rechtstreeks uit de cam of bewerkte RAW files Pieter ?

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #32
      Re: Pocketable en toch goed... RX100, LX100...?

      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
      Zijn dat jpeg's rechtstreeks uit de cam of bewerkte RAW files Pieter ?
      Alledrie origineel in raw. Alhoewel het voor schermformaat wellicht bijna niets uitmaakt.

      Ik ben begonnen met jpeg en hdr-auto, maar die misten teveel detail doordat de noise reduction aan stond. Ik heb liever details en ruis dan een vlak beeld waar je geen details meer uit kan optrekken. Tenslotte weet de camera niet op welk formaat ik de foto wil gebruiken. Voor de rest moet ik nog wat uitvogelen welke settings het beste werken voor mijn foto's, maar het nut van hdr-auto is zeker zichtbaar (als ik de noise reduction af zet ).

      De keuze tussen raw en jpeg moet ik nog maken. Voor normale daglichtfoto's zal jpeg wel werken, maar ik vermoed dat ik bij minder licht of moeilijke omstandigheden toch zal blijven teruggrijpen naar raw. Het feit dat je voor alle instellingen behalve de basiskeuze (in mijn geval diafragma want ik schiet haast altijd in "A") steeds in het functiemenu moet duiken, nodigt wel uit tot meer automatisch werken en de software zijn ding laten doen. Het is dus net het tegenovergestelde van de Fuji. Maar dat geeft niet, want die Sony is bedoeld om de dingen te doen die ik anders met de telefoon doe.
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

      Comment


      • #33
        Re: Pocketable en toch goed... RX100, LX100...?

        Wat ik graag had geweten is of die fotos (indien zonder nabewerking -of raw-) maar rechtstreeks uit de cam, qua kleur neigen naar onderstaand voorbeeld.
        Aangezien je wellicht niet in raw én in jpg kan fotograferen, zal het ws moeilijk zijn om het te weten te komen.


        Wel vind ik de foto met de electriciteitspilonen overmatig verscherpt. Ofwel heb je zélf teveel verscherpt, ofwel doet de camera dit voor jou, maar in beide gevallen zou ik het temperen.

        Comment


        • #34
          Re: Pocketable en toch goed... RX100, LX100...?

          [QUOTE=maniac;4371747]Wat ik graag had geweten is of die fotos (indien zonder nabewerking -of raw-) maar rechtstreeks uit de cam, qua kleur neigen naar onderstaand voorbeeld.
          Aangezien je wellicht niet in raw én in jpg kan fotograferen, zal het ws moeilijk zijn om het te weten te komen.

          RAW+JPG kan perfect, maar de JPG is al een "interpretatie" van de kleurweergave die eigen is aan de beeldprocessor.
          Ik kan je vertellen dat ik in deze raw foto het rood naar beneden getrokken heb om betere huidtinten te verkrijgen. Mijn indruk is dat de auto-witbalans nogal kan varieren met dit toestel. Het was uit de cam niet zo warm als jouw voorbeeld, maar ergens tussen jouw en mijn versie.

          Oorspronkelijk geplaatst door maniac Bekijk bericht
          Wel vind ik de foto met de electriciteitspilonen overmatig verscherpt. Ofwel heb je zélf teveel verscherpt, ofwel doet de camera dit voor jou, maar in beide gevallen zou ik het temperen.
          Je hebt gelijk. Het is een automatisme bij mij om een foto na het afwerken en verkleinen een minieme verscherping te geven. Normaal is dat nooit storend, maar de zwarte draden kunnen er blijkbaar niet goed tegen. Ik denk dat ik deze nog eens zonder verscherping ga verkleinen en overschrijven.
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #35
            Re: Pocketable en toch goed... RX100, LX100...?

            OK, bedankt Pieter. Maar je ziet, als je er teveel rood uit haalt, dat je groen in de plaats krijgt.

            Comment

            Working...
            X