Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

uw ervaringen met lens mount adapters

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: uw ervaringen met lens mount adapters

    Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
    Ik dacht dat je je kwaliteitslenzen kwalitatief wou gebruiken en zelfs een boost geven
    Als je dan toch voor een adapter kiest, dan lijkt die speedbooster mij op zijn minst het overwegen waard.
    Ik heb geen ervaring en kan dus niet over praktische voor- en nadelen spreken, maar de toelichting op hun site en de voorbeelden die ik er al van gezien heb, geven mij een positeve indruk.
    Niet goedkoop, maar vermoedelijk wel goed.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #17
      Re: uw ervaringen met lens mount adapters

      Als je eerst 400€ moet investeren in een speedbooster, kan je volgens mij beter een sony adapter kopen en met A-mount glas verdergaan.

      Tenzij je reeds over een arsenaal EF glas beschikt.

      Comment


      • #18
        Re: uw ervaringen met lens mount adapters

        Oorspronkelijk geplaatst door Bobb Bekijk bericht
        Tenzij je reeds over een arsenaal EF glas beschikt.
        Regulus spreekt over zijn EF mount lenzen, maar ik geloof dat het hier eveneens over FD lenzen met goed glas gaat. (Zie ander topic.)
        Misschien is de investering toch het overwegen waard... 35mm MF glas van goeie kwaliteit met extra lichtsterkte op een APS-C kan toch een meerwaarde bieden.
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #19
          Re: uw ervaringen met lens mount adapters

          Ik begrijp jullie reacties en idd ... ik heb zelf enige verwarring geschapen met te hinken op 2 gedachten .. sorry ..
          ... maar ik lees op dit moment zoveel revieuws en meningen op het internet dat de hele situatie bijna van minuut tot minuut verandert.

          Toen ik de topic startte was de recuperatie van dat EF-S glas de basis idee ... nu ben ik daar niet meer zo zeker van omdat er zoveel vintage glas te vinden is voor een prikje. .. en vol manueel werkt vlotter dan half-en-half auto ...

          .. en even serieus .. stel dat ik 2 Metabones adapters zou willen kopen om eea te monteren ... ahum .... een E-mount zeiss 16-70z kost nauwelijks méér

          Daarbij heb ik, nu al, de grote rem opgetrokken omdat ik reeds aan het verzeilen was in de "per se" aankoop van verlokkelijk oud glas volgens het principe "l'art pour l'art' ... ik ga dit nu een tijdje laten afkoelen en fotos maken met wat ik al bijeen gesprokkeld heb ! ... dat zal het nut en de efficientie van de uitgaven, of het gebrek daaraan, wel bloot leggen.

          Comment


          • #20
            Re: uw ervaringen met lens mount adapters

            Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
            Dan heb je wellicht de Metabones Speedbooster uitleg toch niet gelezen of anders niet goed begrepen, over ' verregaand ' gesproken.

            Maar je kan idd. ook een paar keer 100 euro uitgeven aan wat anders. Ik dacht dat je je kwaliteitslenzen kwalitatief wou gebruiken en zelfs een boost geven, mijn fout, ik heb je dan verkeerd begrepen.
            Ik heb héél goed gelezen wat de speedbooster kan .. en nog duidelijker en vooral wat hij NIET kan !

            Mensen schijnen graag de beperkingen die Metabones zelf aanhaalt over te slaan !

            namelijk ...

            quote dpreview ..

            here's a quote from Metabones' own product page:
            'Autofocus speed is very slow and inadequate for most moving subjects. The autofocus speed is unfit for professional use for sure, and it would disappoint most enthusiasts.'

            .. en men mag dan nog tussen de lijnen lezen ... foucus may be hunting in lower light situations and become unreliable ...

            Wat logischer wijze leidt tot de conclusie

            quote...
            Metabones makes it very clear that AF performance is going to lag far behind what you'd get by using the Sony NEX's conventional AF system.
            This does effectively make the Speed Booster an even more niche product, as it's best suited for manual-focus shooters...

            De critische reviewers delen dat standpunt .. de enthousiaste reviewers stellen de tekortkomingen vast maar vegen ze onder de mat in hun conclusies ..
            & BTW ... ongeveer alle "reverse engineered" auto-adapters hebben hetzelfde probleem .. je moet maar gokken dat je lenzen zelfs nog maar herkend worden als "genuine brand" lens of in het beste geval als "semi-automatisch". Als je dus bvb Sigma EF-S glas hebt zit je meteen op hééél dun ijs (terwijl je speedbooster daar eigenlijk al overbodig is) .. maar zelfs dan nog ! Zelfs oud Canon glas kan je zuur opbreken omdat het niet herkend wordt door de combinatie adapter+camera, ik heb het, bijkomend, uitgeprobeerd met mijn fotodiox auto adapter en de lenzen collectie van een familielid, het was behoorlijk schrikken. Uit wat ik lees over gebruikerservaringen scoort de metabones niet veel beter ... ik verwijs daarom ook naar dat "semi-automatisch" want je staat mooi te kijken als je full manueel gaat maar je lens heeft geen diafragma ring, tenzij ik hier iets mis en dan hoor ik het graag

            .. maar is mij dat € 400 waard ? I think NOT !

            http://www.dpreview.com/articles/266...-speed-booster

            https://www.photigy.com/metabones-speed-booster-review/

            en de white paper van Metabones zelf voor de freaks
            http://www.metabones.com/assets/a/st...te%20Paper.pdf

            Comment


            • #21
              Re: uw ervaringen met lens mount adapters

              Gerecupereerde autofocus-lenzen met metabones speedbooster zijn misschien aantrekkelijk maar inderdaad... op een bepaald moment komt dat dure Zeiss glas ook op de radar.
              Als je last krijgt (wat is last, nietwaar?) van lens envy, dan is het meestal beter om alles even op hold te zetten en wat foto's te gaan schieten. Ik heb dat probleem ook met enige regelmaat en meestal gaat het wel over
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

              Comment

              Working...
              X