Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zonnekap Ja, zonnekap Neen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zonnekap Ja, zonnekap Neen

    Hoe zit dit nu eigenlijk in mekaar ?
    Wanneer je een lens koopt wordt daar soms, veelal een zonnekap bij geleverd.
    Laat duidelijk zijn, dat er eveneens gerenomeerde merken zijn die helemaal geen zonnekap bij leveren.
    Vraag is of die zonnekap nu echt dient gemonteerd en gebruikt.
    Als ik op het internet naar info zoek merk ik dat er vaak tegenstrijdige verklaringen de kop op steken.
    Nu, een tweede vaststelling.
    Ik gebruik nogal graag een pola-filter, maar dat betekent dat je aan die filter (ring) vlot moet kunnen draaien. Helaas, wanneer je een zonnekap op zet, is het pola-filter nagenoeg niet meer bereikbaar en is het draaien van de ringvatting een ware uitdaging geworden.
    ZIjn er hier mensen die daar een eenvoudige oplossing voor hebben ?
    Ik heb een Tamron waar er een draairing is voorzien zodat je daarmee je pola-filter kan verdraaien zonder aan die laatste te moeten komen. Handig en de zonnekap zit daardoor nooit in de weg. Spijtig dat dit bij niet meer lenzen wordt gebruikt.

    Dus de vragen:
    1) is de zonnekap nu echt nodig of kunnen we het zonder ook wel doen. Eventueel zouden we kunnen uitkijken naar de oude rubberen zonnekappen die je zelf kon omplooien.
    2) Wat doe je indien je nu nog een pola-filter wenst te gebruiken. Laat je de zonnekap zitten of gaat die er gewoon af ?
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

  • #2
    Re: Zonnekap Ja, zonnekap Neen

    Veel hangt af van de stand van de zon (of lichtbron) en het ontwerp van de lens zelf... dat weet jij uiteraard ook.
    Ik laat mijn zonnekap soms bewust achterwege en neem het risico op flare of contrastverlies erbij. Het gebruik van een polarisatiefilter is 1 reden; een tweede is dat een lens zonder kap kleiner en ook minder opvallend is.

    Een rubber kap met schroefdraad heb ik in het verleden ook gebruikt. Probleem bij zoomlenzen is dat je soms vignetting veroorzaakt zonder het te beseffen. Maar ik snap wel dat je liefst een handige oplossing hebt voor het gebruik van filters. Het voorbeeld van je Tamron is leuk. Fuji heeft op de 50-140 een uitsparing in de zonnekap voorzien zodat je toch bij de filters kan. Ik ben in de eerste plaats al tevreden als de fabrikant de zonnekap meelevert. Dan kan je om te beginnen al zelf de keuze maken... (Shame on you Canon )
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Re: Zonnekap Ja, zonnekap Neen

      Hoi,

      Ik gebruik mijn zonnekappen altijd. Op al mijn lenzen.
      Die zonnekap is ook een bescherming, een bumper zoals op een auto... Ik gebruik nooit een UV filter voor bescherming.
      Zodra je iets raakt, zit je niet meteen aan het glas van de lens.
      Bij gebruik van een polarisatiefilter is het verdraaien een beetje lastiger.
      Maar met m'n standaard lenzen, de 24-120 F4 en 70-200 F4 kan ik er altijd voldoende goed bij.
      Ik verwijder mijn zonnekap alleen als ik mijn flits gebruik, zowel de cameraflits als opzetflits.

      Adrie

      Comment


      • #4
        Re: Zonnekap Ja, zonnekap Neen

        Ik gebruik ook altijd de zonnekap, behalve als die in de weg kan zitten voor de flitser (dat is dan alleen voor de 700D met de 18-135 als ik de ingebouwde flitser gebruik).

        Als er bij een bepaalde lens geen zonnekap standaard geleverd is, dan kan je daarvoor altijd wel een heel goedkoop alternatief vinden.
        Als ze voor het originele stukje plastiek teveel geld vragen, koop er dan een goedkope via het internet, keuze genoeg.

        Koop geen "universele" rubberen zonnekap die op de filterschroefdraad past, koop er eentje die er net hetzelfde uitziet als de originele, en die ook op dezelfde manier gemonteerd wordt als de originele.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Zonnekap Ja, zonnekap Neen

          Zelf gebruik ik wel een zonnekap voor de gewone (wandel)fotografie, de originele die erbij geleverd wordt wel te verstaan.
          Ik gebruik regelmatig ND filters bij m'n landschapsfotografie
          Wanneer ik deze filters gebruik gaat de zonnekap in de tas, deze zit dan toch maar in de weg om makkelijk te kunnen wisselen
          Tevens vangt zo'n zonnekap veel wind als je met langere sluitertijden werkt, dus op dat moment beter zonder

          grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #6
            Re: Zonnekap Ja, zonnekap Neen

            Met een zogenaamde "tulp zonnekap" kun je meestal een polafilter nog vlot verdraaien.
            Werkt toch goed in mijn geval en de zonnekap staat er altijd op bij mij, zelfs binnen, al is het maar voor bescherming van de frontlens (ook binnen stoot je vlug tegen meubilair met je lens)
            Greetz Geert.
            Canon gerief...

            Comment


            • #7
              Re: Zonnekap Ja, zonnekap Neen

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Koop geen "universele" rubberen zonnekap die op de filterschroefdraad past, koop er eentje die er net hetzelfde uitziet als de originele, en die ook op dezelfde manier gemonteerd wordt als de originele.
              Dan moet je mij eens helpen hoor. Ik zoek een zonnekap voor de SAL70-300 G. De originele zonnekap is een monstrueus groot ding, maar het enige dat ik kan vinden is een rubberen zonnekap met schroefdraad . Heb er trouwens nog een liggen uit een ver analoog tijdperk die ik nu voorlopig gebruik.
              Sony RX10 Mark IV
              nog een fijne dag verder!
              Guido

              Comment


              • #8
                Re: Zonnekap Ja, zonnekap Neen

                Oorspronkelijk geplaatst door guido1956 Bekijk bericht
                Dan moet je mij eens helpen hoor. Ik zoek een zonnekap voor de SAL70-300 G. De originele zonnekap is een monstrueus groot ding, maar het enige dat ik kan vinden is een rubberen zonnekap met schroefdraad . Heb er trouwens nog een liggen uit een ver analoog tijdperk die ik nu voorlopig gebruik.
                Voor de Sony lenzen worden er misschien geen van die goedkope zonnekappen geproduceerd?

                Als de originele zonnekap erg groot is, dan zal dat wel voor iets nodig zijn.
                Met een kleinere zonnekap heb je dan meer kans op lensflare.
                Rubberen zonnekappen geven op breedhoeklenzen wel eens vignetting, maar op een 70-300 zal je daar niet zo snel last van hebben (daarvoor heb je een diepere zonnekap nodig dan voor een breedhoeklens, daarom is de originele zo groot).
                Levert Sony geen zonnekap bij die lens?
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Zonnekap Ja, zonnekap Neen

                  Ik gebruik meestal de zonnekap, met uitzondering evenwel bij het gebruik van de flits en mijn macro objectieven, omdat bij deze laatste de voorste lens dieper in de behuizing zit en daardoor zelf als zonnekap fungeert.

                  Oorspronkelijk geplaatst door guido1956 Bekijk bericht
                  Dan moet je mij eens helpen hoor. Ik zoek een zonnekap voor de SAL70-300 G. De originele zonnekap is een monstrueus groot ding, maar het enige dat ik kan vinden is een rubberen zonnekap met schroefdraad . Heb er trouwens nog een liggen uit een ver analoog tijdperk die ik nu voorlopig gebruik.
                  Deze kap is inderdaad zeer breed en lang (+/- 10 x10 cm). Ik vrees dat het niet makkelijk zal zijn om er eentje 2de hands of eventueel een alternatief met deze afmetingen te vinden.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zonnekap Ja, zonnekap Neen

                    Ik gebruik altijd de zonnekap. Binnen, buiten, overal, altijd. Ik flits bijna nooit on-camera, dus geen last van storende schaduwen.
                    En ja, met een polarisatie-filter is het wat lastiger, maar na een paar keer draaien weet je hoe je blindelings je 2 vingers in de zonnekap schuift om aan de filter te komen.

                    Met mijn vierkante ND-filters heb ik geen keuze, hoewel ik daar ook al zelf een zonnekap voor gemaakt heb.

                    Gr, V.
                    http://www.catchlight.be
                    Like mijn page, als je iets aan mijn commentaar hebt/had.
                    https://www.facebook.com/CatchlightPhotographyBelgium

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zonnekap Ja, zonnekap Neen

                      Oorspronkelijk geplaatst door guido1956 Bekijk bericht
                      Dan moet je mij eens helpen hoor. Ik zoek een zonnekap voor de SAL70-300 G. De originele zonnekap is een monstrueus groot ding, maar het enige dat ik kan vinden is een rubberen zonnekap met schroefdraad . Heb er trouwens nog een liggen uit een ver analoog tijdperk die ik nu voorlopig gebruik.
                      Deze zonnekap heeft als referentie ALC-SH103 en is blijkbaar nog steeds apart te koop. Zie o.a. http://www.amazon.com/Sony-Alpha-ALC.../dp/B0018JF6IS

                      Comment


                      • #12
                        Re: Zonnekap Ja, zonnekap Neen

                        Ik probeer zoveel mogelijk de kap er op te houden.
                        Heb al ondervonden dat dit zonder twijfel DE bescherming is van je lens frontglas.
                        Maar soms is het niet mogelijk zoals het werken met filters.

                        Maar ik merk ook een ander probleem. Zoals bij mijn 24-70 kan ik niet met de reportageflits werken als ik zoom van 24 tot +- 30 mm.
                        Ik krijg dan een donker zone in beeld.
                        Keuze: ofwel rekening mee houden dat de flits en de kap er op staat ofwel de kap er af.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Zonnekap Ja, zonnekap Neen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          Voor de Sony lenzen worden er misschien geen van die goedkope zonnekappen geproduceerd?

                          Als de originele zonnekap erg groot is, dan zal dat wel voor iets nodig zijn.
                          Met een kleinere zonnekap heb je dan meer kans op lensflare.
                          Rubberen zonnekappen geven op breedhoeklenzen wel eens vignetting, maar op een 70-300 zal je daar niet zo snel last van hebben (daarvoor heb je een diepere zonnekap nodig dan voor een breedhoeklens, daarom is de originele zo groot).
                          Levert Sony geen zonnekap bij die lens?
                          Oorspronkelijk geplaatst door quidam Bekijk bericht
                          Ik gebruik meestal de zonnekap, met uitzondering evenwel bij het gebruik van de flits en mijn macro objectieven, omdat bij deze laatste de voorste lens dieper in de behuizing zit en daardoor zelf als zonnekap fungeert.



                          Deze kap is inderdaad zeer breed en lang (+/- 10 x10 cm). Ik vrees dat het niet makkelijk zal zijn om er eentje 2de hands of eventueel een alternatief met deze afmetingen te vinden.
                          Er zit inderdaad een originele zonnekap bij de lens, maar als ik die op de lens plaats, het toestel op mijn B-Grip plaats dan is dat niet handig meer om er mee te gaan stappen of te fietsen. Als een kleinere of de rubberen opschroefkap maar kan s geeft op flare dan is er niet veel keuze he
                          Sony RX10 Mark IV
                          nog een fijne dag verder!
                          Guido

                          Comment


                          • #14
                            Re: Zonnekap Ja, zonnekap Neen

                            Ik gebruik altijd een zonnekap.
                            Bij de nieuwe Nikon lenzen 28-70 f2.8 en 70-200 f2.8 zit er een nokje op de zonnekap als je dit indrukt klikt ze er gewoon af.
                            Bij sommige andere Nikon zoom lenzen gaat de kap er moeilijk af, daarom heb ik het vergrendelnokje lichtjes met schuurpapier verkleind zodat ze beter van de lens gaat.
                            Zoomlenzen altijd volledig uitdraaien en zo dicht mogelijk tegen de frontlens vasthouden om de zonnekap er op of af te draaien, anders oefen je heel veel kracht op het inwendige draaimechanisme van de lens.
                            Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                            Comment


                            • #15
                              Re: Zonnekap Ja, zonnekap Neen

                              Wie ooit de EF 28-70 of de eerste 24-70 heeft gebruikt, kent ongetwijfeld nog wel het "omgekeerde zoom" systeem: ingeschoven was tele, uitgeschoven was wide. De zonnekap zit op het vaste deel van de lens, dus de barrel schuift naar voor naarmate de beeldhoek breder wordt en de (heel grote) kap blijft staan. Op die manier heb je een zonnekap die op elk brandpunt even goed werkt. Het ontwerp maakte ook het draaien van filters een stuk makkelijker. Voor die verandering alleen al zou Canon de nieuwste 24-70 aan 200 euro minder moeten verkopen
                              Pieter
                              --
                              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                              Comment

                              Working...
                              X