Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tokina AT-X 116 AF 11-16mm f/2.8 PRO DX II. Schaduw onderaan foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tokina AT-X 116 AF 11-16mm f/2.8 PRO DX II. Schaduw onderaan foto's

    Hallo,
    Vandaag is mijn Tokina- lens toegekomen. Ben er best tevreden over. Mss één minpunt: De pop-upflitser van mij D5300 is wegens de vrij grote ø van de lens niet te gebruiken. Er tekent zich telkens een schaduw af onderaan de foto. Uiteraard kan ik mijn opbouwflits gebruiken of de "no flash" stand maar mss zijn er nog andere mogelijkheden. Ik ben vrij nieuw in dit wereldje, dus tips altijd welkom.

  • #2
    Re: Tokina AT-X 116 AF 11-16mm f/2.8 PRO DX II. Schaduw onderaan foto's

    ik gebruik de standaardflits eigenlijk nooit...
    of het is voor mijn reporatgeflits te triggeren als hij los van de camera staat...
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

    Comment


    • #3
      Re: Tokina AT-X 116 AF 11-16mm f/2.8 PRO DX II. Schaduw onderaan foto's

      Er is geen mogelijkheid om die schaduw te vermijden met de ingebouwde flitser als de lens in de weg zit van het licht...
      De enige optie is dan om er voor te zorgen dat het flitslicht vanuit een andere (hogere) hoek komt.
      Je zal dus een andere flitser moeten gebruiken dan de ingebouwde als je flitslicht nodig hebt terwijl die lens op je camera zit.

      Bij sommige lenzen is het voldoende om de zonnekap te verwijderen, andere lenzen zijn zo groot dat de lens zelf in de weg zit.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Tokina AT-X 116 AF 11-16mm f/2.8 PRO DX II. Schaduw onderaan foto's

        Ik betwijfel trouwens of je pop-up flits wel in staat is om een uniforme belichting te geven bij 11mm, ik denk dat die eerder gemaakt zijn voor 18mm+ (nb een externe Nikon SB-700 fliters gaat zelfs niet zo breed zonder opzetstukjes)
        Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
        Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
        Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

        Comment


        • #5
          Re: Tokina AT-X 116 AF 11-16mm f/2.8 PRO DX II. Schaduw onderaan foto's

          Schaduw onderaan de foto? Bij mij geeft de pop-up flits eventueel een schaduw aan de bovenkant. Ik zou ook het lichtspoor weleens willen zien van een flits aan de bovenkant en dan schaduw geeft aan de onderkant.

          De camera van 'auto' afhalen geeft een oplossing voor het spontaan flitsen.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Tokina AT-X 116 AF 11-16mm f/2.8 PRO DX II. Schaduw onderaan foto's

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Schaduw onderaan de foto? Bij mij geeft de pop-up flits eventueel een schaduw aan de bovenkant. Ik zou ook het lichtspoor weleens willen zien van een flits aan de bovenkant en dan schaduw geeft aan de onderkant.

            De camera van 'auto' afhalen geeft een oplossing voor het spontaan flitsen.
            Euhm ... Wel onderaan ?



            Het lichtspoor loopt diagonaal van de flits naar beneden en wordt daar tegengehouden door de lens. Je krijgt dus schaduw die naar beneden toeloopt, naar de onderkant van de foto.

            Ps: voorbeeldfoto geeft ook aan hoe bagger de flits is buiten de 18mm zone (op een Sony A65)
            Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
            Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
            Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

            Comment


            • #7
              Re: Tokina AT-X 116 AF 11-16mm f/2.8 PRO DX II. Schaduw onderaan foto's

              Van het groene automaatje af gaan is de beste tip. Op 'P' heb je de zelfde automatische instelling, maar zonder vervelende pop-up flits en met het instelwieltje aan te passen. En je even inlezen over de belichtingsdriehoek om met meer manuele modi aan te slag te gaan. De ingebouwde flits is eigenlijk een nood oplossing die vaak geen oplossing geeft (niet sterk genoeg, niet breed genoeg).

              Comment

              Working...
              X