Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

PC-hardware : welke grafische kaart voor gebruik met Photoshop, Lightroom e.a.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: PC-hardware : welke grafische kaart voor gebruik met Photoshop, Lightroom e.a.

    Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
    In hoevere Photoshop er gebruik van maakt weet ik niet.
    Ik gebruik echter Aftershot voor post processing en daar is het hebben van een behoorlijk goede grafische kaart een echt voordeel.
    Mijn vorige pc was minder krachtig en voor het verwerken van een batch fotos nam dat in de tijd toch wel enkele minuten in beslag voor een export.
    Op deze nieuwe pc met 2 x SSD in raid 0 + vette grafics ben ik voor de zelfde job in een paar seconden er al vanaf.

    Los van dit moet je ook weten dat sinds windows Vista, er binnenin windows een ander technologie gebruikt wordt om de interface te renderen.
    En het hebben van een vette graphics kaart is daar een serieus voordeel.

    Wil je een snelle pc, twijfel er niet over, SSD en een behoorlijke grafische kaart zal je veel tijd en ergernis besparen.

    Just my 2 cents..
    Euhm, het renderen van de Aero interface vraagt echt bitter weinig van je videokaart, zelfs Intel GMA chips van een jaar of 3 geleden kunnen dit zonder problemen aan en die vallen dus echt niet onder "vette graphics".
    Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
    Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
    Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

    Comment


    • #17
      Re: PC-hardware : welke grafische kaart voor gebruik met Photoshop, Lightroom e.a.

      De onderliggende technologie is Windows Presentation Foundation en loopt nu volledig op de DirectX engine.
      .NET begint nu stilaan de norm te worden voor softwareontwikkeling en leunt volledig op WPF.

      Als uw kaart DirectX ondersteunt dan is dat goed, maar de vraag is aan welke prijs? Intel is peanuts in graphics al altijd geweest.
      Heb je geen DirectX kaart dan kan de CPU dat werk overnemen doch tegen een extreem hoge prijs. Dat is trouwens de reden dat de laatste generaties CPUs een graphics engine bevatten. Het is zelfs zo dat de laatste windows versie niet meer starten zonder een Directx compatible kaart.
      Wil je daar echter de bodem uit de kan halen dan is een dedicated DirectX kaart de boodschap, het ding is er voor ontworpen.

      Maar er is ook veel winst te halen voor graphics processing zoals bv een filter trekken over je foto. Als je dat moet laten doen door een Intel speelgoedje dan ben je goed in de aap gelogeerd. Ik zie hier bij Aftershot een prestatieverbetering van minstens x 100 daar het werk door mijn dedicated videokaart gedaan wordt.

      Citaat: (onderaan pagina http://www.aftershotpro.com/nl/produ...ult.html#tab=1 )
      "Ondersteuning voor OpenCL

      Met OpenCL kunt u de kracht van grafische kaarten (de GPU) ontgrendelen en de verwerkingssnelheid van AfterShot Pro verder vergroten. Afhankelijk van de grafische kaart op uw computersysteem kunnen de resultaten echt verbazingwekkend zijn"


      Lees: zorg dat er een vette graphics in zit.

      Comment


      • #18
        Re: PC-hardware : welke grafische kaart voor gebruik met Photoshop, Lightroom e.a.

        Die geheugenchips waar je het over hebt Bart zijn pas ten vroegste verwacht in 2016 en die noemt men "High Bandwidth Memory".
        En dat is precies waar elk moederbord/graka ontbreekt, bandwijdte. Hoe breder de bandwijdte hoe sneller de gegevensstroom verwerk kan worden.
        Tegenwoordig zijn de processoren zo snel waardoor het huidige geheugens de gegevensstroom niet meer aankunnen en waardoor een "Bottleneck" ontstaat.
        Bovendien zal dit HBM geheugen minder stroom verbruiken.
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #19
          Re: PC-hardware : welke grafische kaart voor gebruik met Photoshop, Lightroom e.a.

          Bombo, Ik lees dt je ook bezig houdt met panorama's, HDR EN een Eizo scherm hebt.
          Je zit in dezelfde situatie als ik zat :-)

          Voor PS en LR heb je inderdaad niet zo'n gek zware kaart nodig. Wat wel het overwegen waard is, is een "kleinere" quadro kaart te nemen (ikzelf heb de k620) om de volgende reden: Als je je eizo aansluit via displayport of DVI kan je met een quadro kaart gebruik maken van een 30 bit workflow. De combinatie van zo'n workflow en een wide gamut monitor zoals die eizo CG is een luxe dat wil je niet weten!
          Naar snelheid toe is CPU en ram inderdaad belangrijker dan je videokaart maar vergeet zeker ook je harde schijven niet. Lees en schrijfsnelheid maken het openen en opslaan van je bestanden vlot of frustererend traag.

          Overweeg zeker om als CPU voor een Haswell-E cpu te gaan. De extra cores en de grotere cache zullen je enorme tijdwinsten geven bij het stichen van je panoramas. Bijkomend voordeel is dan dat je op het 2011 platform zit dat ook DDR 4 ondersteund, wat hogere kloksnelheden aankan, wat uiteindelijk weer goed is voor de doorvoer.

          En zo kunnen we nog even doorgaan maar om terug te komen op je vraag: overweeg een nvidia quadro kaart. Op deze link wordt goed uitgelegd wat het is en waarom het nuttig KAN zijn
          FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

          Comment


          • #20
            Re: PC-hardware : welke grafische kaart voor gebruik met Photoshop, Lightroom e.a.

            Om dat we hier toch een beetje de geheugen toer zijn opgegaan, ga zeker niet voor het goedkoopste setje geheugen. Als je bijvoorbeeld bij Alternate kijkt, dan zie je in de kolom timing iets staan in de aard van CL15 15-15-35. Dit zijn de standaard timings die je geheugen aankan en zeggen eigenlijk hoeveel cycles je geheugen nodig heeft om een bepaalde actie uit te voeren [info]. CL 16-16-16-35 zal dus bijvoorbeeld trager reageren dan CL13-15-15-28.
            Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
            Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
            Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

            Comment


            • #21
              Re: PC-hardware : welke grafische kaart voor gebruik met Photoshop, Lightroom e.a.

              Oorspronkelijk geplaatst door Jinkx Bekijk bericht
              ... overweeg een nvidia quadro kaart. Op deze link wordt goed uitgelegd wat het is en waarom het nuttig KAN zijn
              De Eizo van de topicstarter is een 24-bit scherm. Een 30-bit kaart aanraden heeft geen zin.
              Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

              Comment

              Working...
              X