Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon ef 35mm F 1.4 L USM vs ef 35mm F 2 is usm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon ef 35mm F 1.4 L USM vs ef 35mm F 2 is usm

    Hallo,

    Ik heb een 70D camera en ook de legendarische 135mm f2 L USM. Het bokeh is geweldig en graag had ik dit ook voor m'n groothoek gehad.

    Daarmee kom ik bij deze twee lenzen uit: Canon ef 35mm F 1.4 L USM vs ef 35mm F 2 is usm.

    Is er iemand die ervaring heeft met beide lenzen? De L lens is iets lichtsterker, maar de F2 lens heeft dan weer IS... En half augustus komt een vernieuwde 35mm L uit, spannend. Denken jullie dat het bokeh geëvenaard zal kunnen worden van de 135mm?

    Alle input is welkom, bedankt!
    Steven
    Canon 70D met • EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM • EF-S 24mm f/2.8 STM • Canon 5D Mark iv met • EF 24-70mm f/2.8 usm II • EF 100mm f/2.8L Macro IS USM • EF 135mm f/2 L USM • EF 40mm f/2.8 STM • EF 70-200mm f/2.8 L ISII USM www.stevenlefebrefotografie.be

  • #2
    Re: Canon ef 35mm F 1.4 L USM vs ef 35mm F 2 is usm

    Dat zal nooit geëvenaard kunnen worden, puur door het simpele feit dat het diafragma in samenspraak met het aantal millimeters van het gebruikte objectief de mate van onscherpte bepaald.
    Een 100mm f2 zal op f2 een heel ander onscherpte beeld geven dan een 35mm f2 op f2, daar een hoger brandpunt doorgaans voor een kortere scherptediepte zorgt.

    Hoewel ik het fabrikaat van de 35mm f2 IS USM niet ken, lijkt deze (qua bouwkwaliteit) wel een beetje op de 50mm f1.4 USM.
    De bouwkwaliteit van dat objectief vind ik beter dan van het 50mm f1.8II objectief, maar stiekem (dit kan ook aan mijn camera liggen) vind ik de optische kwaliteit van het 1.8II objectief beter dan die van het f1.4 USM objectief, dat op mijn camera toch vrij snel veel last heeft van kleurvertekening (groene en magenta-randjes rondom contrastrijke delen in het beeld).

    Overigens ben ik er inmiddels wel achter dat de L niet per se voor "scherpte" staat, mijn 100mm f2 objectief is ooit door Canon betiteld als scherper dan een L objectief met hetzelfde brandpunt.
    L lenzen zijn vooral ontzettend degelijk gebouwd, kunnen tegen een stootje en een regenbui en het nodige stof en zullen ook dan nog prima werken.

    Het spijt me dat ik je niet heel veel verder kan helpen, maar ik zal eens zoeken naar een link waar je de objectieven kunt "uitproberen" door er foto's mee te bekijken van verschillende soorten testopstellingen om te kunnen zien hoe het presteert.
    De site heeft een grote database van lens en cameracombinaties, zodat je ook de camera kunt selecteren die je zelf gebruikt.

    Comment


    • #3
      Re: Canon ef 35mm F 1.4 L USM vs ef 35mm F 2 is usm

      Oorspronkelijk geplaatst door Alex_en_Iris Bekijk bericht
      Dat zal nooit geëvenaard kunnen worden, puur door het simpele feit dat het diafragma in samenspraak met het aantal millimeters van het gebruikte objectief de mate van onscherpte bepaald.
      De juiste termologie gebruieken lijkt mij beter als begrippen als onscherpte gebruiken ipv scherptediepte. Welk brandpunt met welk diafragma zal ergens scherp zijn en onscherpte is een gebrek aan scherpte overal.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Canon ef 35mm F 1.4 L USM vs ef 35mm F 2 is usm

        Oorspronkelijk geplaatst door Alex_en_Iris Bekijk bericht
        Dat zal nooit geëvenaard kunnen worden, puur door het simpele feit dat het diafragma in samenspraak met het aantal millimeters van het gebruikte objectief de mate van onscherpte bepaald.
        Een 100mm f2 zal op f2 een heel ander onscherpte beeld geven dan een 35mm f2 op f2, daar een hoger brandpunt doorgaans voor een kortere scherptediepte zorgt.

        Hoewel ik het fabrikaat van de 35mm f2 IS USM niet ken, lijkt deze (qua bouwkwaliteit) wel een beetje op de 50mm f1.4 USM.
        De bouwkwaliteit van dat objectief vind ik beter dan van het 50mm f1.8II objectief, maar stiekem (dit kan ook aan mijn camera liggen) vind ik de optische kwaliteit van het 1.8II objectief beter dan die van het f1.4 USM objectief, dat op mijn camera toch vrij snel veel last heeft van kleurvertekening (groene en magenta-randjes rondom contrastrijke delen in het beeld).

        Overigens ben ik er inmiddels wel achter dat de L niet per se voor "scherpte" staat, mijn 100mm f2 objectief is ooit door Canon betiteld als scherper dan een L objectief met hetzelfde brandpunt.
        L lenzen zijn vooral ontzettend degelijk gebouwd, kunnen tegen een stootje en een regenbui en het nodige stof en zullen ook dan nog prima werken.

        Het spijt me dat ik je niet heel veel verder kan helpen, maar ik zal eens zoeken naar een link waar je de objectieven kunt "uitproberen" door er foto's mee te bekijken van verschillende soorten testopstellingen om te kunnen zien hoe het presteert.
        De site heeft een grote database van lens en cameracombinaties, zodat je ook de camera kunt selecteren die je zelf gebruikt.
        En ter vollediging erbij vermelden dat een FF nog een mooier bokeh heeft dan een crop.
        En als de lamellen afgerond zijn heb je ook een mooier bokeh en het aantal lamellen spelen dan ook nog eens rol.
        Last edited by Red Falcon; 1 augustus 2015, 23:25.
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment

        Working...
        X