Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lievelingsgerecht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lievelingsgerecht

    Nieuwe macrolens eindelijk aangekomen. De eerste resultaten zijn volgens mij goed te noemen.
    Bedankt voor jullie mening.


  • #2
    Re: Lievelingsgerecht

    Jadadde zonder twijfel inderdaad prachtig resultaat !
    Greetz
    Dirk
    Always happy to learn !

    Comment


    • #3
      Re: Lievelingsgerecht

      Het bijtje staat er in elk geval beeldvullend op en je achtergrond is mooi geblurred.
      Maar Het bijtje zelf lijkt me toch niet helemaal scherp.
      Nu heb ik zelf nog niet met een echte macrolens gewerkt - enkel met tussenringen - maar ik denk dat je het diafragma veel meer zal moeten dichtknijpen.
      De sluiter van 1/60" is misschien ook wel op het randje - ten minste indien uit de hand.
      Ook als er maar een klein zuchtje wind is zal je al rap bewegingsonscherpte krijgen.
      Allesins proficiat met de aankoop - de Tamron 90mm 2.8 ?
      Peter
      mijn website : klik

      Comment


      • #4
        Re: Lievelingsgerecht

        Dat voor een eerste resultaat, kan niet bijna niet wachten tot de volgende verschijnen.

        Comment


        • #5
          Re: Lievelingsgerecht

          Oorspronkelijk geplaatst door blauwzwart Bekijk bericht
          Het bijtje staat er in elk geval beeldvullend op en je achtergrond is mooi geblurred.
          Maar Het bijtje zelf lijkt me toch niet helemaal scherp.
          Nu heb ik zelf nog niet met een echte macrolens gewerkt - enkel met tussenringen - maar ik denk dat je het diafragma veel meer zal moeten dichtknijpen.
          De sluiter van 1/60" is misschien ook wel op het randje - ten minste indien uit de hand.
          Ook als er maar een klein zuchtje wind is zal je al rap bewegingsonscherpte krijgen.
          Allesins proficiat met de aankoop - de Tamron 90mm 2.8 ?
          Peter
          Bedankt voor je reactie.
          1/60 klopt onderdaad, maar met flits op afstand zou dat geen probleem mogen zijn. Naar mijn mening is dit zeker scherp genoeg, bij inzoomen kan je de structuur op de ogen fantastisch goed zien.
          Het achterste pootje is dan misschien noet helemaal scherp, maar volgens mij is het grootste deel van de bij toch wel scherp.

          Comment


          • #6
            Re: Lievelingsgerecht

            Dat beloofd!
            vriendelijke groeten, Sien

            Ik wil elke dag dat vandaag beter is dan gisteren !

            Comment


            • #7
              Re: Lievelingsgerecht

              Oorspronkelijk geplaatst door boudini Bekijk bericht
              Bedankt voor je reactie.
              1/60 klopt onderdaad, maar met flits op afstand zou dat geen probleem mogen zijn. Naar mijn mening is dit zeker scherp genoeg, bij inzoomen kan je de structuur op de ogen fantastisch goed zien.
              Het achterste pootje is dan misschien noet helemaal scherp, maar volgens mij is het grootste deel van de bij toch wel scherp.
              Als dit bij jou zo is, sorry hoor, maar dan heb je denk ik hier een verkeerde foto geplaatst boudini .
              Voor mij een verdienstelijke poging, maar de scherpte...
              Benieuwd wat nog anderen er van gaan vinden.

              Comment


              • #8
                Re: Lievelingsgerecht

                jammer maar ook voor mij is de scherpte hier zeer beperkt.
                D 7500 > 16/85 > 70/300>105
                https://www.behance.net/joscaeymae0afa
                Grt. Jos

                Comment


                • #9
                  Re: Lievelingsgerecht

                  Alvast bedankt voor de reacties, die blijkbaar sterk uiteen lopen.
                  Als de scherpte niet goed is, dan kan ik daar mee leven. Zoals gezegd is dit een eerste foto met een macrolens, zelf heb ik ook nog nooit met een macrolens gewerkt, dus alle begin is moeilijk zeker?
                  Ook flitsen is voor mij volkomen nieuw, dus misschien ben ik daar dan wel de mist in gegaan.

                  Ik vond het in ieder geval spectaculair hoe de structuur in de ogen zichtbaar was, dus volgens mij zat de scherpte toch wel behoorlijk goed (zie hieronder een grote erop van het oog)


                  Misschien kan iemand dat wat tips geven en zich niet enkel beperken tot het zeggen dat de scherpte niet goed is?
                  sluitertijd inkorten zal volgens mij met flits toch enkel maar zorgen voor een donkerdere achtergrond?
                  Camera volledig manueel zetten en toch een kortere sluitertijd?

                  Alle tips welkom, ik ga het blijkbaar kunnen gebruiken.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lievelingsgerecht

                    Scherpte is niet meteen mijn grootste struikelblok.
                    De reflecties en het harde licht vind ik het minpunt in deze plaat.
                    Je zou de foto in photoshop nog kunnen naverscherpen, maar dat zal een negatief effect geven op die reflecties aangezien die daardoor nog harder worder.
                    Probeer eerst te oefenen zonder flits tot je de lens goed kent. En kijk wat je met naverscherpen verder kan bereiken.
                    Daarna kan je met een diffuser op je flits werken of met reflectieschermpjes. Probeer ook hard zonlicht te mijden.
                    Wat betreft diafragma: het is geen regel dat je die bij macro steeds moet "dicht knijpen" voor het beste (scherpste) resultaat.
                    Ook op f5.6 kan je scherpe foto's maken. Achtergrond wordt ook bepaald door je diafragma.
                    Maar aangezien dit je eerste resultaat is, zal het alleen maar beter worden

                    Comment

                    Working...
                    X