Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

de eerste stapjes in fotobewerking

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • de eerste stapjes in fotobewerking

    hoi hoi
    ik ben nieuw tot alles wat nabewerking is , so please be gentle ... i'm only here to learn

    one of my first serious tries @lightrooming






    Grtz

    6

  • #2
    Re: de eerste stapjes in fotobewerking

    Het is mij nog niet helemaal duidelijk wat de bedoeling is met betrekking tot fotobewerking: heb je deze twee foto's bewerkt of wil je ze juist bewerken? En wat is/was jouw bedoeling?

    In ieder geval zou ik de eerste foto wat rechter zetten en het overgangsstreepje van de Boarding rechts er afhalen.
    De tweede foto vind ik eigenlijk te donker en zou ik wat oplichten want het is nu niet meer duidelijk wat het is. Mooi sfeerlicht dat wel en de wolkenlucht is ook heel interessant
    http://www.smuttynose.nl

    Comment


    • #3
      Re: de eerste stapjes in fotobewerking

      de eerste foto wou ik eigenlijk wat HDR feel krijgen maar is niet HDR genomen ... dus enkel exposure verandert en sharpening to get that texture out

      de tweede foto in b&w


      Ik werk nog maar sinds kort meet LR en verander meestal niet veel meer dan exposure ... it's a learning curve

      Comment


      • #4
        Re: de eerste stapjes in fotobewerking

        Zelfs na je uitleg begrijp ik nog altijd je bedoeling niet !?
        Schrijf misschien eens duidelijk wat je met elke foto wil doen of bereiken, dan is het makkelijker om iemand proberen te helpen ?
        Nu moeten we gaan gissen wat je er wil mee doen.

        PS Ondanks het feit dat het geheel hier Belgium Digital noemt, is het wel degelijk een Nederlandstalig forum hoor, ik lees meer Engels dan Nederlands .

        so please be gentle ... i'm only here to learn
        one of my first serious tries @lightrooming
        sharpening to get that texture out
        it's a learning curve
        HDR feel

        Allee, het is niet verboden hé, verre van, maar het valt hier toch wel heel erg op, en niet iedereen hier spreekt vloeiend Engels.
        Zelfs van één van de moderators las ik onlangs dat zijn kennis van het Engels zich beperkt tot yes en no (wat geen verwijt is hoor).
        Last edited by Guest17; 30 juni 2015, 08:35.

        Comment


        • #5
          Re: de eerste stapjes in fotobewerking

          - De bovenste foto wind ik al wel redelijk goed. Misschien nog wat contrast in de lucht brengen zodat de wolken iets krachtiger zijn en er meer drama in komt?!
          - In de onderste foto zou ik proberen meer helderheid te brengen + contrast wat op te voeren. Is nogal een 'platte' foto met een grijze, doffe toon. Niet in zw/w voor mij, je kan volgens mij wel iets met de lucht doen. Ik wil deze namiddag wel even iets voor je proberen en uitleggen wat ik heb gedaan... ;-)

          Plaats je exif-info ook even mee. Dikwijls krijg je tips over wat je al beter vanuit je fototoestel aanpast, zodat je minder aanpassingen moet doen in lightroom (of zo begrijpen veel mensen al sneller wat voor aanpassingen er gemaakt zijn, komende van bepaalde exif-data).

          Best plaats je:

          sluitertijd: bv. 1/100
          diafragma: bv. f5.6
          iso-waarde: bv. iso1600
          brandpuntafstand: bv. 55mm

          Aan de iso-waarde zou je uit mijn voorbeeldje bijvoorbeeld meteen kunnen zien dat er wel wat korrel in het beeld zou kunnen zitten, komende vanuit je toestel, snap je? Veel spelen met lightroom, vooral de rechterkant van je scherm, en als je kan starten vanaf een RAW-bestandje, dan kan je ook aan je hooglichten en dergelijke... ;-)

          Comment


          • #6
            Re: de eerste stapjes in fotobewerking

            ik kan momenteel de efix waardes niet allemaal vanbuiten en heb mijn camera niet bij de hand
            maar ik dacht
            iso 100
            f = 11 of 13
            brandpunt= 28 mm
            sluitertijd = 1/200
            camera Nikon D7000
            voor de eerste foto

            ik ben net wat artikels aan het lezen om extra drama in de wolken te krijgen
            deze avond kunnen we mss eens aan de slag gaan daarmee

            wat ik zelf heel wat minder vond aan de eeste foto is dat de railing teveel detail had ten opzichte van de planken (komt door de sharpening toe te passen) en graag had ik die slang wat roder gehad
            maar dat zal photoshop worden denkik

            Comment


            • #7
              Re: de eerste stapjes in fotobewerking

              Oorspronkelijk geplaatst door Sixke Bekijk bericht
              ik kan momenteel de efix waardes niet allemaal vanbuiten en heb mijn camera niet bij de hand
              maar ik dacht
              iso 100
              f = 11 of 13
              brandpunt= 28 mm
              sluitertijd = 1/200
              camera Nikon D7000
              voor de eerste foto

              ik ben net wat artikels aan het lezen om extra drama in de wolken te krijgen
              deze avond kunnen we mss eens aan de slag gaan daarmee

              wat ik zelf heel wat minder vond aan de eeste foto is dat de railing teveel detail had ten opzichte van de planken (komt door de sharpening toe te passen) en graag had ik die slang wat roder gehad
              maar dat zal photoshop worden denkik
              Als je slechts een bepaald deel wil verscherpen, dan selecteer je toch dat deel in de foto, en verscherp je alleen dit deel.
              En de slang wat roder is een moeilijke, voor mij toch, omdat ze op bepaalde delen bijna zwart is.
              Ook enorm veel ruis in de foto, ben je zeker dat hij op iso 100 genomen is, of heb je achteraf ruis toegevoegd ?

              Dat is het beste wat ik er kan van maken.
              Indien de link weg moet geef je maar een gil.
              Last edited by Guest17; 30 juni 2015, 11:30.

              Comment


              • #8
                Re: de eerste stapjes in fotobewerking

                ik zal deze avond wel een beetje prutsen om te zien wat nog mogelijk is
                ik denk dat de ruis komt doordat het een klein deeltje uit de foto is ... het is me pas thuis opgevallen dus redelijk klein gecropt

                Comment


                • #9
                  Re: de eerste stapjes in fotobewerking

                  Sixke,

                  Ik heb een beetje voortgewerkt op de update die djivan hierboven al had geplaatst. Alles is smaak natuurlijk, maar ikzelf vind de foto zo al iets meer uitstralen... (je vind hem hier)

                  Wat heb ik gedaan?
                  - een beetje helderheid in gebracht.
                  - daarna een gegradueerd filter op de luchtparij gezet en een beetje gespeeld met de hooglichten, helderheid en contrast. In uw voorbeeld misschien iets te overbelicht, te weinig kleur naar mijn inziens.
                  - vignettering op de foto toegepast. Niet teveel, gewoon naar eigen smaak...
                  - de korrel weggeholpen door ruisreductie toe te passen. Heb er stevig aan getrokken zodat je ziet wat mogelijk is.

                  Indien je de standaard-werkomgeving hebt openstaan in lightroom, vind je al die functies aan de rechterkant van je scherm.

                  Laat maar weten wat je er van vind, link kan weg indien je wil. Zoek op youtube een nederlandstalige cursus voor lightroom en je bent er snel mee weg... ;-)

                  Comment


                  • #10
                    Re: de eerste stapjes in fotobewerking

                    Oorspronkelijk geplaatst door uni©orn Bekijk bericht
                    Sixke,

                    Ik heb een beetje voortgewerkt op de update die djivan hierboven al had geplaatst. Alles is smaak natuurlijk, maar ikzelf vind de foto zo al iets meer uitstralen... (je vind hem hier)

                    Wat heb ik gedaan?
                    - een beetje helderheid in gebracht.
                    - daarna een gegradueerd filter op de luchtparij gezet en een beetje gespeeld met de hooglichten, helderheid en contrast. In uw voorbeeld misschien iets te overbelicht, te weinig kleur naar mijn inziens.
                    - vignettering op de foto toegepast. Niet teveel, gewoon naar eigen smaak...
                    - de korrel weggeholpen door ruisreductie toe te passen. Heb er stevig aan getrokken zodat je ziet wat mogelijk is.

                    Indien je de standaard-werkomgeving hebt openstaan in lightroom, vind je al die functies aan de rechterkant van je scherm.

                    Laat maar weten wat je er van vind, link kan weg indien je wil. Zoek op youtube een nederlandstalige cursus voor lightroom en je bent er snel mee weg... ;-)
                    beide thanks om er de tijd in te steken
                    ik vind deze laatste echt super sjiek maar voor de aanpassingen verlies je veel detail in de slang buis ding

                    ik vrees ervoor da ik gewoon nog eens naar blankenberge moet bij valavond en een beetere versie maken van de foto
                    moest je interessante links hebben over LR ... sharing is caring

                    Comment


                    • #11
                      Re: de eerste stapjes in fotobewerking

                      Sixke,

                      Heb er nogal ruw aan getrokken hoor. Met hier en daar een maskertje (en wat minder ruw tewerk gaan) kan je veel subtieler te werk gaan, hoor.

                      Groeten,
                      Bart

                      Comment

                      Working...
                      X